Bengf
Aktiv medlem
Läser Fotos senaste test av Canon 550D, den nya pixelstinna modellen. jag tittar vid upplösningstestet, där dom jämför med Nikons D90 (12Mp) och Sonys A550 (14Mp) alla tre har kitobjektiven påskruvade. Det vanliga och allmänt vedertagna resonomanget är ju att dom billiga kitobjektiven inte gör kamerorna rättvisa. (vore det inte dags snart att tillverkarna skickade med lite bättre optik). Där det kan synas som mest lär då vara vid olika upplösningstest, förmågan att kunna teckna även små detaljer, vid dessa tester används en mycket välbelyst och kontrastrik tavla, och bilderna tas fram med lämpliga Rawhanterare. Vad som ändå förbryllar mig är resultatet med dessa kitobjektiv, som vi nu skall komma ihåg anses som ganska så mediokra av dom flesta testare, ofta kan prisbilden för den kitoptiken ligga under 1000Kr. Med det som utgångspunkt och om man tittar då på Fotos test, så får ju faktiskt alla tre modellerna MYCKET höga värden, även om nu historiens mest pixeltätade DSLR når lite högre än dom andra. är det den välbelysta testtavlan som skapar en liten skev bild av verklighetens ofta svårare motivsituationer, och får kitoptiken att framstå i en bättre dager, för värdena är sannerligen mycket höga, A2-bilder kan inte vara någon match för dessa kameror. Att sedan ett asevärt dyrare objektiv, känt bland proffsen, trots allt inte ger mera än cirka 200 linjer till, det förvånar mig också. Dessa saker förbryllar i alla fall mig ganska så rejält. Mvh.// Bengt.