Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En Retusherings-"lektion" för bröllopsfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det brukar bli snyggt på den typen av bilder.


Bättre en sned horisont än att inte se bortom horisonten och tänka fyrkantigt


Jag har sett några utan utbränt också hos en del så där har du också fel


Christels "hafsverk" är snyggare än de andra försöken.


Kan du inte göra ett objektivtest på Lensbaby och upptäcka att det är kul att fotografera och inte bara grotta ner dig i tester?

Ännu ett offer för myten att det är uttryck för sann kreativitet och fotoglädje att förvränga bilderna (så mycket som möjligt?) i fotoögonblicket och i efterbehandlingen!

Hört talas om less is more?

En genuin artist behöver inte anstränga sig och ta i för att utmärka sig.

Har du sett Andrea Bocelli sjunga?

Läs Ledarskapets Tao!
 
Ännu ett offer för myten att det är uttryck för sann kreativitet och fotoglädje att förvränga bilderna (så mycket som möjligt?) i fotoögonblicket och i efterbehandlingen!

Hört talas om less is more?

En genuin artist behöver inte anstränga sig och ta i för att utmärka sig.

Har du sett Andrea Bocelli sjunga?

Läs Ledarskapets Tao!

Det var där skon klämde tydligen, någon utmärkte sig.
Läs någon ledarskapsbok där det står att man kommer längre genom att inte förlöjliga och trycka ner folk. Menar inte det du skrev till mig nu utan det du skrev om Christels bilder ovan. Ibland hjälper inte en smiley.
 
Ännu ett offer för myten att det är uttryck för sann kreativitet och fotoglädje att förvränga bilderna (så mycket som möjligt?) i fotoögonblicket och i efterbehandlingen!

Hört talas om less is more?

En genuin artist behöver inte anstränga sig och ta i för att utmärka sig.

Har du sett Andrea Bocelli sjunga?

Läs Ledarskapets Tao!

Jag undrar om det inte är lite väl mycket tillspetsad ton och generalisering just nu?

Jag gör mycket bröllopsuppdrag och tror att jag har rätt bra koll på mina kollegor/konkurrenter i branschen och håller inte alls med dig om det du skriver. De jag anser vara de främsta har varken utfrätta bilder eller behöver göra något åt den tekniska kvalitén för den sitter där den ska. Däremot är det onekligen så att det är lite (för?) inne nu att jobba med texturer men det är ju mer en fråga om smak än att behöva dölja undermålig ursprungskvalité. Personligen jobbar jag inte alls med texturer för det känns inte som min stil men det innebär inte att jag inte tycker att det kan passa på enstaka bilder i en serie.

Apropå enstaka bilder så tror jag inte att det är många bröllopsfotografer - om ens någon - som har tid och budget att sitta och jobba med texturer på varenda bild från ett uppdrag, utan då handlar det nog just om enstaka bilder som man visar upp på hemsidor eller liknande. Det kunden vill ha och betalar för är det man levererar om man vill ha en nöjd kund och konstigare än så är det inte (och jag tror som du att det inte är många par som bara vill ha extremt bearbetade bilder).

Jag hade först inte tänkt kommentera någon enskild fotograf men eftersom Christel själv gjort inlägg här kan jag för min del inte göra annat är att instämma i att hon i mina ögon tillhör den absoluta eliten på bildbearbetning. Det innebär självklart inte att jag utan undantag gillar allt hon gör, men oavsett det har hon min största respekt som såväl fotograf som retuschör.
 
Det var där skon klämde tydligen, någon utmärkte sig.
Läs någon ledarskapsbok där det står att man kommer längre genom att inte förlöjliga och trycka ner folk. Menar inte det du skrev till mig nu utan det du skrev om Christels bilder ovan. Ibland hjälper inte en smiley.

Jag står till 100% för att jag tycker hennes bidrag är kvalificerad smörja av det enkla skälet att jag finner att den av henne pålagda texturen förstör urspungsbilden. Tycker du och andra annorlunda så var så god.

Det finns ingenting som är så imponerande som någon som inte försöker imponera.

Alltför många fotografer idag gör sig till och har manér under den konstnärliga frihetens flagg. Vissa kallar det kreativitet. Jag benämner det utstuderat publikfrieri.
 
Jag undrar om det inte är lite väl mycket tillspetsad ton och generalisering just nu?

Jag gör mycket bröllopsuppdrag och tror att jag har rätt bra koll på mina kollegor/konkurrenter i branschen och håller inte alls med dig om det du skriver. De jag anser vara de främsta har varken utfrätta bilder eller behöver göra något åt den tekniska kvalitén för den sitter där den ska. Däremot är det onekligen så att det är lite (för?) inne nu att jobba med texturer men det är ju mer en fråga om smak än att behöva dölja undermålig ursprungskvalité. Personligen jobbar jag inte alls med texturer för det känns inte som min stil men det innebär inte att jag inte tycker att det kan passa på enstaka bilder i en serie.

Apropå enstaka bilder så tror jag inte att det är många bröllopsfotografer - om ens någon - som har tid och budget att sitta och jobba med texturer på varenda bild från ett uppdrag, utan då handlar det nog just om enstaka bilder som man visar upp på hemsidor eller liknande. Det kunden vill ha och betalar för är det man levererar om man vill ha en nöjd kund och konstigare än så är det inte (och jag tror som du att det inte är många par som bara vill ha extremt bearbetade bilder).

Jag hade först inte tänkt kommentera någon enskild fotograf men eftersom Christel själv gjort inlägg här kan jag för min del inte göra annat är att instämma i att hon i mina ögon tillhör den absoluta eliten på bildbearbetning. Det innebär självklart inte att jag utan undantag gillar allt hon gör, men oavsett det har hon min största respekt som såväl fotograf som retuschör.

Givetvis spetsade jag till det och generaliserade för att provocera. Är det så svårt att göra sig förstådd i dessa forum?

Jag struntar fullständigt i vad som är inne eller inte. Jag gör det jag själv tycker om och tror på.

Det är totalt ointressant vem som laddade upp den aktuella texturvarianten ovan. Om det så hade varit världens mest ansedda fotograf genom tiderna ändrar det inte min åsikt om tilltaget att förstöra ursprungsbilden.
 
Jag testar också, här kommer min version. Ge gärna kritik!

weddingls1.jpg
 
Mycket, mycket snyggt gjort! Förutom allt jobb med att maska in bakgrunden (det känns som en liten miss kring hennes slöja) så är det ju ytterst vackert ljussatt! Tack för att du delade med dig!
 
Vinjettering

Då jag nyss lärt mig vinjettering och lite mer på annan tråd här i forumet kände jag för att göra något på det.

Nytt fyllnadslager i vit solid färg.
Gaussisk oskärpa i kopierat lager
Markeringsverktyg med feather insällt på 100
Delete
Samt beskärning och B&W filter med tint.

Niklas
 

Bilagor

  • pic3315custom2dr7[1].jpg
    pic3315custom2dr7[1].jpg
    65.3 KB · Visningar: 491
Mina försök =)

edit: oj va blåa dom blev.. jaja
 

Bilagor

  • bröllop2_R.jpg
    bröllop2_R.jpg
    18 KB · Visningar: 336
  • bröllop1_R.jpg
    bröllop1_R.jpg
    15.6 KB · Visningar: 334
Mitt bidrag

Hoppas att jag kan få kritik på mitt jobb.

Mvh Emil

EDIT: Nu börjar det visst bli likt mellan bidragen. Hade faktiskt inte sett den sista bilden innan min innan.
 

Bilagor

  • pic3400customrd9-Edit copy.jpg
    pic3400customrd9-Edit copy.jpg
    12.8 KB · Visningar: 256
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.