Annons

En Retusherings-"lektion" för bröllopsfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha Magnus, tyckte du detta gav något? lite nya infallsvinklar:) Kul tråd förresten, det måste vi göra om.

F
 
Retusch

Här kommer mina exempel :)
 

Bilagor

  • pic3400x2.jpg
    pic3400x2.jpg
    15.9 KB · Visningar: 1,227
  • pic3315x1.jpg
    pic3315x1.jpg
    28.9 KB · Visningar: 1,231
retuch

vill börja med att säga att ursprungsfilen är väldigt fin och lätt att jobba med :) cudos!

* kopiera grundlager
* städa upp lite
* klona bort oönskade föremål: fönster, räcke o.s.v.
* lager kopia nr 2, justeringslager: blanda kanaler, monokrom, rätta till gråskala
* sudda fram blommorna
* lätta upp mörka områden, mörka ned ljusa.
* lägg på en lätt soft fokus.

därshå!
 

Bilagor

  • pic3400customrd9.jpg
    pic3400customrd9.jpg
    15.3 KB · Visningar: 1,141
  • pic3400customrd9 copy.jpg
    pic3400customrd9 copy.jpg
    14.6 KB · Visningar: 1,140
kastade på en drös texturer. alldeles för snabbt och helt utan mål och eftertanke, så det blev nog lite bluddrigt.

nr1.jpg
 
eftersom magnus skrev:

... så tog jag fasta på det och lät mig inte styras av boxen som så många tänker sig fast i.

Så varför är bilden fortfarande fyrkantig...

Det är ju ingen konst att låta kreativiteten flöda helt gräns- coh vettlöst. Frågan är om brudparet uppskattar det när de får se resultatet.
 
Mitt bidrag

Jag körde med den romantiska stilen. Boostade på med vissa färger som redan fanns i bilden och samtidigt drog ner färgmättnaden och ökade kontrasen. Plockade även fram vissa detaljer från mannens kläder. Rätade upp bilden en aning.

20080907-pic3400customrd9-Edit.jpg
 
Jag undrar just hur det skall gå fram att/när jag skämtar när inte ens smileys tycks fungera. Suck!

Här har du mer material för dina konstnärliga utsvävningar om/när du tycker att dina bilder i sig inte räcker till:

http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=18

kanske beror det på att dina smileys hamnar sisådär 800 pixlar ovanför din skämtsamma/ironiska text och därför blir enormt lättmissad...?
det är bättre att placera smileys i närheten av sitt skämt.
tex. så här:
"det här måste ju gjort fotografen gråtfärdig, asså! haha!
----> ;o)" <-----
tadaa! ;o) ;o) ;o)

särskilt viktigt alltså - om du nu även citerar bilden, eller kanske en väldigt lång text - att inte bara använda dig av titel-smileyn. bra tips.

för övrigt... jag måste bara fråga... skulle du själv tycka det var kul om jag sa nåt liknande, tämligen nedlåtande, om dina inlägg/retuscher/bilder? även om jag fullkommligt lusade ner min text med smileys och "haha" och "hehe"?
och om du nu bara skojar med din lite lätt nedlåtande text och egentligen tycker det är lysande.... varför är det så svårt att vara lite schysst (särskilt i skrivet forum där skämt och ironi är så svårt att spela med) och faktiskt helt enkelt säga "det där var snyggt" eller "inte så tokigt faktiskt" eller nåt liknande?
prova! jag lovar. det gör inte ont och mottagaren blir gladare av det än en massa ironi och tusen smileys.
och om du verkligen tycker det är skit... varför hymla med smileys? kan du inte stå för det du säger?

jaaa, jag vet. jag låter som en surfjärt, men jag har nog hängt alldeles för mycket på glada flickr (där förvisso kritik av den konstruktiva typen lyser med sin frånvaro) där alla skriver "tjoho" och "wow" när de gillar bilderna de ser, så att komma tillbaka hit till ironins sverige var inte så överdrivet skojsamt.
jag tror jag återgår till flickr faktiskt.

väl mött!
tjoho och wow!
:eek:D <---- en smiley!
 
kanske beror det på att dina smileys hamnar sisådär 800 pixlar ovanför din skämtsamma/ironiska text och därför blir enormt lättmissad...?
det är bättre att placera smileys i närheten av sitt skämt.
tex. så här:
"det här måste ju gjort fotografen gråtfärdig, asså! haha!
----> ;o)" <-----
tadaa! ;o) ;o) ;o)

särskilt viktigt alltså - om du nu även citerar bilden, eller kanske en väldigt lång text - att inte bara använda dig av titel-smileyn. bra tips.

för övrigt... jag måste bara fråga... skulle du själv tycka det var kul om jag sa nåt liknande, tämligen nedlåtande, om dina inlägg/retuscher/bilder? även om jag fullkommligt lusade ner min text med smileys och "haha" och "hehe"?
och om du nu bara skojar med din lite lätt nedlåtande text och egentligen tycker det är lysande.... varför är det så svårt att vara lite schysst (särskilt i skrivet forum där skämt och ironi är så svårt att spela med) och faktiskt helt enkelt säga "det där var snyggt" eller "inte så tokigt faktiskt" eller nåt liknande?
prova! jag lovar. det gör inte ont och mottagaren blir gladare av det än en massa ironi och tusen smileys.
och om du verkligen tycker det är skit... varför hymla med smileys? kan du inte stå för det du säger?

jaaa, jag vet. jag låter som en surfjärt, men jag har nog hängt alldeles för mycket på glada flickr (där förvisso kritik av den konstruktiva typen lyser med sin frånvaro) där alla skriver "tjoho" och "wow" när de gillar bilderna de ser, så att komma tillbaka hit till ironins sverige var inte så överdrivet skojsamt.
jag tror jag återgår till flickr faktiskt.

väl mött!
tjoho och wow!
:eek:D <---- en smiley!

Missförstånd är vardagsmat i nätforum. Var och en har sitt språk. Du och jag har högst sannolikt varken samma verbala språk, skriftspråk, kroppsspråk eller bildspråk. Det får gå ändå.
 
Jag undrar just hur det skall gå fram att/när jag skämtar när inte ens smileys tycks fungera. Suck!

Här har du mer material för dina konstnärliga utsvävningar om/när du tycker att dina bilder i sig inte räcker till:

http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=18

Jag tror inte att Christel behöver ta hjälp av någon form av photoshop plugins, då hon i min mening är en av sveriges bästa retuschörer och kanske även bröllopsfotografer. Kollar man på era respektive bidrag i den här tråden så skulle jag välja Christels version framför din alla dagar i veckan!
 
Jag tror inte att Christel behöver ta hjälp av någon form av photoshop plugins, då hon i min mening är en av sveriges bästa retuschörer och kanske även bröllopsfotografer. Kollar man på era respektive bidrag i den här tråden så skulle jag välja Christels version framför din alla dagar i veckan!

Ja, de bästa bröllopsfotografernas bilder

1) är kraftigt vinjetterade,

2) har sneda horisonter,

3) har helt utbrända högdagrar,

4) gömmer brudparet bakom texturer,

5) är tagna med Lens-Babys.

Det viktigaste för en riktig bröllopsfotograf är att inte ta tekniskt bra bilder och förfina dem utan att lägga på ett personligt filter på dem så att de blir härligt konstnärligt udda. All brudpar älskar bilder med mycket effekter som gör att bilderna avviker från verkligheten. Ingen fotograf vill ju framstå som vanlig och ordinär så det gäller att utmärka sig. Ju mer effekter desto bättre. Retuschering är nyckeln till bra bröllopsbilder. Mer gränslös estetik till bröllopsfolket!
 
Ja, de bästa bröllopsfotografernas bilder

1) är kraftigt vinjetterade,
Ja, det brukar bli snyggt på den typen av bilder.

2) har sneda horisonter,
Bättre en sned horisont än att inte se bortom horisonten och tänka fyrkantigt

3) har helt utbrända högdagrar,
Jag har sett några utan utbränt också hos en del så där har du också fel

4) gömmer brudparet bakom texturer,
Christels "hafsverk" är snyggare än de andra försöken.

5) är tagna med Lens-Babys.
Kan du inte göra ett objektivtest på Lensbaby och upptäcka att det är kul att fotografera och inte bara grotta ner dig i tester?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.