Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En RAW fantast som börjar bli svag i tron

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen

Personligen lämnar jag alla bilder med ISO över 800 oskärpta, de får arbeta i sitt korn.
Mitt flöde ser ut så här
Grundskärpa i Camera raw standardinställningen
Bearbetning av kontrast etc i Camera raw enligt egen parameter
Finputs och upprätning med eventuell beskärning i Photoshop.
Brusreducering och skärpa i Noiceware (parameterna max luminance-14 och skärpa+14 kramar ut skärpa ur de skarpaste bilderna utan att blöda sönder)
Eventuell konvertering till B/W
Förminskade webbilder får en liten uppskärpning med smart skärpa... ca 6%, originalen för print ingen.

Den kör jag med för brusreduceringen faktiskt, har jämfört med andra brusreduceringsplugins men denna är bäst enligt mitt tycke.

Frågan som jag ställer mig dock är hur man påverkar slutresultatet med Noiseware mitt i bildbehandlingskedjan, kan det tänkas blir för mycket våld på bilden menar jag eftersom Noiseware också har en inbyggd skärpning, ex:

1.) Källskärpning och brusreducering i ACR
2.) Brusred. i noiseware + lite skärpning
3.) Generell output skärpning med USM eller smart sharpen.

Vad tror ni?

Ta det försiktigt med de stackars bilderna! Behövs verkligen flera steg av brusreducering? En bild behöver inte vara brusfri och skarp, ibland får man mer känsla i bilden genom att låta den vara lite mjuk och bruset kan fungera som en textur, särskilt lyckat för svart/vita bilder.

Jag tycker nog att LR/ACR numera är väldigt bra för att ta ner bruset i bilder tagna med högt ISO. T ex bilder tagna på ISO 3200 i ljuset av ett stearinljus eller en svag glödlampa. Men återigen, varsamhet är ofta bäst, man kan med fördel lämna lite luminansbrus som ger en trovärdig textur åt bilden. Helt brusfria stearinljusbilder känns ofta lite overkliga.

Ta det försiktigt med de stackars bilderna! Behövs verkligen flera steg av brusreducering? En bild behöver inte vara brusfri och skarp, ibland får man mer känsla i bilden genom att låta den vara lite mjuk och bruset kan fungera som en textur, särskilt lyckat för svart/vita bilder.

Jag tycker nog att LR/ACR numera är väldigt bra för att ta ner bruset i bilder tagna med högt ISO. T ex bilder tagna på ISO 3200 i ljuset av ett stearinljus eller en svag glödlampa. Men återigen, varsamhet är ofta bäst, man kan med fördel lämna lite luminansbrus som ger en trovärdig textur åt bilden. Helt brusfria stearinljusbilder känns ofta lite overkliga.

Haha, ja du har nog helt rätt, bilderna ska nog hanteras lite varsammare. Det är som du säger en enorm skillnad på brushanteringen i senaste ACR mot tidigare versioner. Jag har bara svårt att leva efter devisen; "Less is more". :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar