Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En rand på mina prints

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonn

Medlem
Hejsan!

Jag har lite problem med mina prints. och skulle behöva lite hjälp.

Jag har en epson r2400 skrivare. bilderna blir kanon bortsätt från en grej. När printen nästan är klar (A4 som A3+) så stannar printerhuvudet upp att skriva. Men pappret fortsätter att "mata på", precis som om den kallibrerade sej till rätta eller nåt. sedan forstätter den att skriva.
Detta gör den när det är ca 1 decimeter kvar att printa. Och det blir en störande rand i bilden, i denna rand är det som om det inte har kommit tillräckligt med bloäck. randen är inte så stor ca 5mm bred. Men den finns där.
Tänk er att bilden är helt grå, och där störningen är blir den då lite ljusare. Inte så mycket men ändå väldigt irriterande.

jag använder mej av Illford smooth pearl paper
Hämst tacksam för svar alla svar.
/ Kristofer

Senast ändrad:
Det låter som om du använder Windows Vista. Där finns ett känt problem som yttrar sig på detta vis. Prova och uppdatera drivrutinen till den senaste från Epsons websajt.

Hmm... helt rätt.
Jag använder vista. Jag ska prova och uppdatera drivisarna. Jag körde XP ett tag till skrivaren, och ja tror att det fanns med då med. Fast inte lika tydligt då.
Så det kan ha blivigt värre med vista.
Tack så mycket för tippset!
... ska prova / K

Hej Kristofer

Det kan också bero på att skrivaren ändrar hela sin utskrifts strategi i slutet av pappret.

Detta händer på alla Epson skrivare, men det syns mer eller mindre beroende på papper.

Jag har varit med och hjälpt till att beta testa en mjukvaru rip till denna skrivare, och där hade tillverkaren stora problem med att lösa detta problem, de lyckades lösa det till sist men då fick de programmera det hela helt själva, gick inte att gå efter Epsons SDK.

Men du kan ju alltid testa med senaste drivrutinen och se om det hjälper.

Mvh Amin

Jonn skrev:
Hmm... helt rätt.
Jag använder vista. Jag ska prova och uppdatera drivisarna. Jag körde XP ett tag till skrivaren, och ja tror att det fanns med då med. Fast inte lika tydligt då.
Så det kan ha blivigt värre med vista.
Tack så mycket för tippset!
... ska prova / K

Om det inte skulle fungera med dom nya drivisarna.
Skulle det då finns det något sätt så man kan få bort denna "rand"? och forstatta använda samma papper?

Någon freeware rip kanske?

Hej Kristofer

Inget jag känner till tyvärr.

Du kan testa de olika iställningarna för marginal, oftast så blir det betydligt mycket mindre problem när du väljer att ha standard marginaler och inte minskar på detta till minimum eller kant i kant utskrift.

Mvh Amin

Jonn skrev:
Om det inte skulle fungera med dom nya drivisarna.
Skulle det då finns det något sätt så man kan få bort denna "rand"? och forstatta använda samma papper?

Någon freeware rip kanske?

En sak jag glömde skriva.

Detta problem blir mindre synligt också i högre upplösnings utskrifter.

Så om du har valt t.ex Best Photo så kan du testa med Photo RPM för att se om det blir bättre.

Mvh Amin

Randen har försvunnit.
Jag uppdaterade drivrutinerna och använde inställningen Photo RPM. det verkar ha hjälpt.
Tack för all hjälp.
/ KS

Jag måste bara få kommentera att jag blir så glad när jag ser en sådan här tråd!

En FS-medlem har ett specifikt problem som presenteras bra. En annan medlem kan hjälpa till med konkreta råd och sagan slutar lyckligt!

Kul!

Jag hoppas att alla får chansen i bägge rollerna.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar