Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
En nybörjare vill sälja foton.
- Trådstartare rezz
- Start datum
norfolk
Aktiv medlem
Om du tycker att det är tillräckligt bra bilder för att bli publicerade så testa och se. Du har ingenting att förlora, bara tiden det tar att försöka sälja dem.
Först och främst beror det väl på ifall du vill ha pengar för dem. Är de tillräckligt bra för att bli publicerade så tycker jag helt klart du ska kräva pengar för dem. Ingen idé att ge bort saker gratis.
Nästa sak att tänka på är väl att fundera på vart de kan tänkas bli publicerade. Är det några specifika kategorier? Själv har jag sålt lite klätterbilder, så därför hör jag av mig till klätter- och utelivsmagasin. Gör så att du skickar 2-3 stycken bilder. Välj bara de allra bästa. Bifoga dem sedan i ett mail där du skriver lite om dig själv, om bilden och vad du hade tänkt dig och skicka sedan detta mailet till redaktören eller ansvarige på det stället du vill ha dem publicerade. Sedan är det bara att se vad de säger.
Ett annat alternativ är ju att lägga upp bilderna på t.ex. www.istockphoto.com och låta det företaget fixa kunderna åt dig. Kanske inte så stor chans att få några bilder publicerade genom den, och du få dessutom inte lika mycket pengar för dem. Men som sagt så är det ju bara att testa.
Lycka till.
Mvh Martin
Först och främst beror det väl på ifall du vill ha pengar för dem. Är de tillräckligt bra för att bli publicerade så tycker jag helt klart du ska kräva pengar för dem. Ingen idé att ge bort saker gratis.
Nästa sak att tänka på är väl att fundera på vart de kan tänkas bli publicerade. Är det några specifika kategorier? Själv har jag sålt lite klätterbilder, så därför hör jag av mig till klätter- och utelivsmagasin. Gör så att du skickar 2-3 stycken bilder. Välj bara de allra bästa. Bifoga dem sedan i ett mail där du skriver lite om dig själv, om bilden och vad du hade tänkt dig och skicka sedan detta mailet till redaktören eller ansvarige på det stället du vill ha dem publicerade. Sedan är det bara att se vad de säger.
Ett annat alternativ är ju att lägga upp bilderna på t.ex. www.istockphoto.com och låta det företaget fixa kunderna åt dig. Kanske inte så stor chans att få några bilder publicerade genom den, och du få dessutom inte lika mycket pengar för dem. Men som sagt så är det ju bara att testa.
Lycka till.
Mvh Martin
rezz
Aktiv medlem
norfolk skrev:
Gör så att du skickar 2-3 stycken bilder. Välj bara de allra bästa. Bifoga dem sedan i ett mail där du skriver lite om dig själv, om bilden och vad du hade tänkt dig och skicka sedan detta mailet till redaktören eller ansvarige på det stället du vill ha dem publicerade. Sedan är det bara att se vad de säger.
Stort tack för bra svar! Men skall jag hålla på med vattenstämplar eller maipulera bilderna?
Och det viktigaste, hur mycket skall jag ta?? Har ingen som helst erfarenhet av att sälja bilder.
rezz
Aktiv medlem
Men jag hakar upp mig lite på det där med att skicka fotona till någon tidning. Hur gör man ?
Q:Hej jag heter blabla och har några kort som jag vill sälja.
A:Vad fina kort, vi vill publicera dom i vår tidning. Hur mycket kostar dom?
Q: Jag kan tänka mig 1000kr styck för dom. Sätt in pengarna på kontonr: ****** så skickar jag bilderna.
Ursäka mig, men jag är som sagt helt ny när det gäller att sälja kort.
Q: Jag kan tänka mig 1000kr styck för dom. Sätt in pengarna på kontonr: ****** så skickar jag bilderna.
Ursäka mig, men jag är som sagt helt ny när det gäller att sälja kort.
norfolk
Aktiv medlem
rezz skrev:
Men jag hakar upp mig lite på det där med att skicka fotona till någon tidning. Hur gör man ?
Ja i princip så kan det väl gå till så.
Själv blev jag kontaktad av en kille som var intresserad av en bild. Skickade då en lite större version än den jag har här på fotosidan så att de kunde testa den i den grafiska utformningen. Omd e sedan velat haft den skulle jag skickat den i högsta upplösning.
Skicka en hyfsat lågupplöst bild till dem först. Så att den inte tar för stor plats i e-mailet. MWn ändå tillräckligt stor för att den ska kunan göra sig rättvisa.
rezz
Aktiv medlem
Re: Portfolio
Ok, men hur? Har letat under min sida ett tag nu.catweazle skrev:
Börja med att skapa en portfolio här på fotosidan
Merlin
Aktiv medlem
Hej är 72dpi en lämplig upplösning? Man vill ju inte att dom ska använda den utan tillstånd.norfolk skrev:
Skicka en hyfsat lågupplöst bild till dem först. Så att den inte tar för stor plats i e-mailet. MWn ändå tillräckligt stor för att den ska kunan göra sig rättvisa.
/Stefan
Graylingman
Aktiv medlem
Merlin skrev:
Hej är 72dpi en lämplig upplösning? Man vill ju inte att dom ska använda den utan tillstånd.
/Stefan
Vilken dpi som är angiven på bilden i ett bildbehandlingsprogram är totalt betydelselöst. Det enda som har betydelse är antalet pixlar.
Merlin
Aktiv medlem
Ok...Då omformulerar jag frågan.. Hur många pixlar kan vara lämpligt?WFS) (Graylingman skrev:
Vilken dpi som är angiven på bilden i ett bildbehandlingsprogram är totalt betydelselöst. Det enda som har betydelse är antalet pixlar.
Merlin
Aktiv medlem
Tack för svar =)ekemannen skrev:
ca. 600x400 pixlar tror jag blir bra (för dåligt att använda till publikation men tillräckligt för att titta på, på bildskärm alltså). Använd JPEG format också.
/ Erik