ANNONS
Annons

en ny vimmelfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag fått mitt första riktiga vimmeljobb för Efterfesten.com. Är ganska så nervös inför fredag då jag ska köra första gången. Är det någon som har lite tips? Allt mellan kontakten med dem jag ska fota och redigering efteråt välkomnas varmt!
MVH Jennifer

Jag jobbar faktist en del för just efterfesten med vimmel och det är inget du behöver vara orolig för.
Börja med att köra enkla bilder och försök beskär på personen och inte allt runtom.
Jag tycker personligen det mest stör om det inte är någon tuff rökeffekt eller ljus som syns såklart.
När det gäller konfontera folk för att fota så är "reglerna" ganska enkla. Fråga alltid personen i fråga av ren artighet, visa bilderna en snabbis så personen i fråga får se hur det blev.
Ta inga bilder på andra fotografer/vakter/barpersonal dom är där för att jobba och vill oftast inte vara med heller, DJs brukar gå bra om man frågar innan så dom är med på att man fotar.

Är det fler frågor får du gärna PMa, kolla karlstadbilderna om du vill se något jag fotat. Det står vem som tagit bilderna längst ner, har samma nickname som här "Sortima"

Ibanez Magnus skrev:
http://www.fotosidan.se/forum/search.php?s=

Testa där, den är grymt lärorik i denna frågan.

/Magnus

Magnus, om du testat ditt tips själv hade du sett att det redan finns massor om inlägg om att söka i forum i andra trådar. Det finns faktiskt fler inlägg om det än om vimmelfoto. Det finns också läsning om det på internet Magnus om du anväder google. Jag har redan googlat åt dig för att spara din tid. Sök på forum

Tack så jättemycket för bra tips, känns lite lugnare nu faktiskt, en fråga bara, jag är livrädd för att jag inte ska få till bilderna angående varma färger. Det känns inte som att man har tid att redigera alla bilderna liksom. Använder du någon speciell inställning i kameran? Vad använder du för slutartid/bländare osv?

Jag kan väl bidra med något konstruktivt ord också. Det varma ljuset som jag tror du menar får du med lite längre slutartider. Ungefär 1/15-1/30 brukar jag ha på festfotografering. Välj långsam blixtsynk (slow heter det på Nikon i alla fall) på kameran om du kör något automat eller halvauto-läge. Om det ska vara blixtsynk på bakre eller främre ridå törs jag inte säga något om här för då kommer det att bli en evighetstråd om det :) Ett tips är ju att prova innan, det är ju några timmar kvar till fotokvällen. Gå ut och fota kompisar i skumma miljöer och testa dig fram. Kom ihåg att det är av misstagen man lär sig, mycket kommer att bli fel och en del bilder blir bra. Fota på, titta på skärmen och prova dig fram!

För att få till det gula (varma) ljuset måste utnyttja det befintliga ljuset i lokalen.
Men svagt ljus ger långa slutartider och du får rörelseoskärpa på personerna hur du än bär dig åt.
Då måste du köra slowsynk och upplättning med blixt. Skulle tippa på att typisk "festbelysning" landar på ca f4 1/5s vid ISO200. Då får du lite "släpeffekter" om personen rör sig för mycket men det bidrar bara till feststämningen i bilden samtidigt som blixten fryser personen.

Det här förutsätter att du är nära huvudmotivet 1-2m kanske, det funkar inte för överblicksbilder.

Typ så här (flickan):
(f4 1sek ISO200 intern blixt nerställd -0,7)

eller så här:
http://www.fotosidan.se/gallery/vie...1975.htm?set=lp
(f5 1/6 ISO200 blixt rakt på)

Bilagor

• skiathos33small.jpg
    skiathos33small.jpg
    58.8 KB · Visningar: 1,698
På canonkameror har man ju ett gäng förinställda vitbalanser, jag tycker att "skugga" funkar bäst för att få lite varmare toner. Men det beror ju lite på blixt osv.

tettimul skrev:
Magnus, om du testat ditt tips själv hade du sett att det redan finns massor om inlägg om att söka i forum i andra trådar. Det finns faktiskt fler inlägg om det än om vimmelfoto. Det finns också läsning om det på internet Magnus om du anväder google. Jag har redan googlat åt dig för att spara din tid. Sök på forum

Jag är med på vad du försöker säga (och delar egentligen din åsikt), mitt inlägg var ett sur k-k inlägg (mitt första, det kändes skönt och jag tänker göra det igen). Jag står 100 % bakom mitt inlägg, forum flippar ut om alla tror att deras frågor är unika och aldrig ställts för. Det är faktiskt inte jag, eller andra sur k-kar, som placerat den gigantiska röda rutan med texten "Skapa ny diskussion
OBS! Läs detta först:
Innan du startar en ny diskussion, tex en fråga om viss kamera, sök först bland äldre diskussioner för att se om någon annan inte redan har tagit upp ämnet. Notera att det går bra att fortsätta i en äldre diskussion, den kommer då överst på listan igen och fler kommer se den och delta." när man skapar en ny tråd. Mattias har rätt i att man inte behöver tvåla till, men den rutan är svår att missa, även om man är forum nybörjare.

Mitt är ett sur k-k inlägg och ditt den oundvikliga fortsättningen , på lite så där lagom dagis nivå. Lika förutsägbar, lika tjatat och lika "redan gjort". Men mitt har i alla fall ett syfte, "göra uppmärksam på den röda rutan", det är seriöst trist att läsa samma saker om och om igen.

/Magnus

Hmm... inlägg försvinner utan notering om det. Synd... Tycker att om moderaterna tar bort ett inlägg borde de tala om det.

Re: Duktig

JenniferJames skrev:
Vad duktig du är som lär oss andra hur man ska bete sig här. Tack så jättemycket!

Vad töntig du är som reagerar som ett tjurigt barn.
Varför inte bara låta det passare som något mindre viktig (för det är det ju), men behålla det i bakhuvudet och tänka på det nästa gång du skall skriva en tråd.

Men skulle du istället för att se det som ett problem och blir surig över att du tror du blir tillrättavisa och istället seriöst prova sök funktionen (inte för att jag skall slippa läsa om ditt problem som det redan stått om 100 gånger), utan för att det redan stått om det 100 gånger och därför finns enorma mängder information om exakt det du vill ha hjälp med.

Jag förklarade för att Tomas "bad" om det.

/Magnus

Magnus Olsson skrev:
"det är seriöst trist att läsa samma saker om och om igen."

Huvudet på spiken!!!!!!!
Jag börjar också bli lite less när samma frågor dyker upp för 200:de gången.

Till den ursprungliga frågan: En sak som alltid gäller i sammanhang där folk dricker alkohol, ta hellre två bilder än en när folk väl accepterat att vara med på bild. Det är allt för lätt att någon, speciellt när motivet består av flera personer, råkar rynka på näsan eller blunda och förstöra bilden.

Nu är det här väldigt off topic, men när det väl tagits upp här kan jag inte motstå att lägga in några ord i debatten.

Magnus, visst håller jag med dig på flera punkter, men det finns olika sätt att framföra sin åsikt. Ska vi fortsätta gå den hårda vägen så vill jag tipsa om skrivihop.nu. Då kanske vi kan slippa ord som blir till två och gör att allt blir aningens svårare att förstå. Halleluja för mer regler i forumen!

peppetv4 skrev:

Magnus, visst håller jag med dig på flera punkter, men det finns olika sätt att framföra sin åsikt. Ska vi fortsätta gå den hårda vägen så vill jag tipsa om skrivihop.nu. Då kanske vi kan slippa ord som blir till två och gör att allt blir aningens svårare att förstå. Halleluja för mer regler i forumen!

Jag håller med dig, men mitt första inlägg var inte den hårda vägen, jag tycker själv att det var rätt milt.

/Magnus

Senast ändrad:
Vad jag har sett av efterfestens-vimmelbilder så behöver man ju inte vara fotograf. Stött på tjejer som springer runt med en vanlig pocketkamera och blixtrar och har sig. Knappast bra bilder men efterfesten verkar inte bry sig. Dessutom sorterar de ut väldigt dåligt då folk som blundar, gör konstiga grimaser, är oskarpa och såvidare är med.

Hur mycket får ni som vimmelfotografer egentligen?

Okey, fine jag överreagerade. Men båda parter hade ju faktiskt kunnat låta saken passera eller hur? Du behöver ju inte engagera dig om du inte vill. Men bara så du vet, när jag inte hittar vad jag finner i en fråga även om den tagits upp förut så frågar jag igen och jag skiter faktiskt i om någon tycker det är irriterande. Ciao

För att svara på Örjans fråga: Jag får ingenting.. men då kör jag själv med en egen sida.
Tröttnade på alla pocketkamerabilder som efterfesten och nightlife håller sig med och körde på med eget.

Synd man ska göra sig av med den nu, det var jävligt kul att hålla på med faktiskt!

Så .. mitt tips till trådskaparen, ta det inte på för stort allvar.
Jag brukar köra bl. 5, sl 5 och med ISO 400 samt en sb-800 som jag vinklar bäst jag vill.

Det väsentliga är att man fångar glädjen och fest-stämingen i bilderna, sen om nån blundar, räcker ut tungan eller moonar, so be it!

Ere fest så ere!

Jag håller igentligen med dig faktiskt. Men jag vill iallafall göra ett bra jobb och det är mitt första riktiga jobb. 400 efter skatt per kväll får vi. Hade kunnat vara bättre betalt men jag är ganska nöjd med det.

acrylamid skrev:
Vad jag har sett av efterfestens-vimmelbilder så behöver man ju inte vara fotograf. Stött på tjejer som springer runt med en vanlig pocketkamera och blixtrar och har sig. Knappast bra bilder men efterfesten verkar inte bry sig. Dessutom sorterar de ut väldigt dåligt då folk som blundar, gör konstiga grimaser, är oskarpa och såvidare är med.

Hur mycket får ni som vimmelfotografer egentligen?

Man får väl göra jobbet till vad man vill att det ska vara. Efterfesten har en halv miljon medlemmar, om man gör ett bra jobb ser ju folk det och det är väl knappast negativt att få ut sitt namn som duktig fotograf?
Men det är sant att många kör helauto och bara bränner av bilder för att få sin kvot fylld.
Har en del av de bilder jag fotat under min profil, PMa gärna med konstruktiv kritik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar