Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en månad?

Produkter
(logga in för att koppla)

joh2000se

Medlem
det här är nog ingen fråga för fotosidan egentligen- men jag har fått höra att om jag t.ex sparar en persons foton (på t.ex personen själv eller på andra personer) på min dator, får jag endast lagra dem i ett dygn? stämmer det? vad är det för lag som hanterar sådant?

Då skulle vi nog ha extremt många förbrytare i detta land. Sparas inte alla bilder som finns på webb-sidor vi har varit inne på, i datorns cash minne eller liknande? Och där ligger dom om inte datorns ägare tar bort dom.

Någon som har mer koll och vet?

joh2000se skrev:
det här är nog ingen fråga för fotosidan egentligen- men jag har fått höra att om jag t.ex sparar en persons foton (på t.ex personen själv eller på andra personer) på min dator, får jag endast lagra dem i ett dygn? stämmer det? vad är det för lag som hanterar sådant?

Nej, det stämmer inte.

joh2000se skrev:

Nejdå, du får spara dom bäst du vill så länge det är för eget bruk.

Du får inte sälja, ge bort eller på annat sätt sprida bilderna utan tillstånd.

underbart! vilka lagar ska jag hänvisa till angående detta? är det bara upphovsrättslagen? (såg att rubriken var fel, jag var väl trött, skyller på det)

I upphovsrättslagen står följande: (Citat)
"12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk."

Hela lagen finns att läsa på:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar