Annons

En liten fråga om mina inställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pamsan

Aktiv medlem
När jag tittade på länken för mitt namn så fann jag att jag plötsligt hade en länk till porrsidor. Är det möjligt att buspojkar utifrån kan ändra mina uppgifter eller är det min egen 18-åriga bror?

MVH Pamela
 
Om du tittar till vänser så ser du mitt namn, klickar man där så kommer man till en sida om uppgifer om mig, det var där den fanns.

När jag för några dagar sedan skulle läsa en privatrecension om en digitalkaera på pricerunner så hade ägaren länkat till sina bilder tagna med kameran, och den länken var i samma stil. Det är lite tråkigt tycker jag. Kanske bra att kolla sina uppgifter då och då.
 
Du menar att när du tryckte på ditt namn så kom du till en porrsida? Isf låter det som ett virus. Antagligen ett ganska ofarligt sådant men ändå värt att ta bort.
 
Nej, det är först när man kommit till mina uppgifter som det fanns en länk. Normalt om jag hade en hemsida så skulle jag skrivit en länk där.
 
Jo men det där viruset lägger sig i kommunikationen. Varje gång du fyller i ett formulär på webben, tex medlemsuppgifterna här på Fotosidan, och det finns ett fält för hemsida (internt döpt "homepage") kommer det stoppa in en snusklänk där när du trycker Spara!

Så det hjälper troligen inte att du redigera din profil och tar bort länken; den kommer dit igen.

Följ instruktionerna på den där sidan för att se om du verkligen har det viruset. och hur du får bort det.
 
Det hon menar är att länken "hemsida" här på fotofidan, dem där man själv kan lägga in en länk till sin eventuella hemsida, tog en till en porrsajt.
De är inte särskilt troligt att det är ett virus eftersom jag åxå kom dit när jag tänkte jag skulle titta på hennes sida.

Pamela:
Det troligaste är nog din bror faktiskt, eller någon kompis till honom.
Har han tillgång till din dator?
Loggas du in här på fotosidan automatiskt?
Känner han till ditt lösen, eller är det så enkelt att man kan gissa?

Edit:
Christer:
Jag har faktiskt inte hört talas om att det finns sådana virus. Det var nytt för mig.
Ytterligare en anledning att inte använda IE alltså.
 
Läs sidan jag tipsade. Vi har haft fler medlemmar som råkat ut för det där.

Viruset finns alltså på hennes dator. När hon tar upp ett formulär på webben och fyller i det, samt sparar skickas ju informationen till servern - i detta fall Fotosidans. Men just innan den skickas, efter att hon tryckt Spara, smyger den in en porrlänk i det data som skickas över till oss. Sedan lagras det ju på servern här - för den ser ingen skillnad på om det skrevs in av henne eller petades in "på vägen" av det där viruset.
 
dumbo skrev:
Jag har faktiskt inte hört talas om att det finns sådana virus. Det var nytt för mig.
Ytterligare en anledning att inte använda IE alltså.
Det var nytt för mig också, men egentligen knappast förvånande då ju Microsoft ständigt bjuder in till problem med sin taskiga webbläsare. Men det finns ju bättre... Gäller bara att övertyga hustrun om att byta - är trött på att rensa hennes dator från allt mög som IE drar hem... otroligt...
 
Hade Mac och dessa operativsystem haft samma ställning som PC och MS har idag då hade situationen varit liknande där.
 
Isf kunde du ju föreslagit Linux, så behöver hon inte köpa ny dator.
Nåväl, är man lite medveten är det egentligen inget problem.

Borde inte dessa "program" klassas som Adware och inte virus eg?

Det finns bra program för att ta bort adwares och dessa bör man, om man kör internet exploerer, scanna igenom datorn med regelbundet.

Två bra sådana är adaware och spybot.

http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/
http://www.spybot.info/en/index.html

Det är absolut inget fel att installera båda två och scanna av datorn med båda. Det KAN hända att det ena missar det det andra hittar osv.
Se till att uppdatera definitionerna precis som med antivirusprogram.

Har du inget antivirusprogram kan du ladda hem Avast. Det är gratis i hemversionen.
http://www.avast.com/

I förlängningen kan det vara idé att testa en annan webläsare än internet exploerer.
Mozilla Firefox som föreslagits tidigare i tråden är en utmärkt sådan som åxå är gratis.
När man ändå är i farten och byter den så kan man, om man använder Outlook (express) för sin mail, byta ut mailklientern till Mozilla Thunderbird.
http://www.mozilla.org

Då är man tämligen säker mot både virus och adware.
 
Jag har pratat med min bror och har tror inte att det är ett virus men att någon hacker har tagit sig in och satt dit lite reklam.

Jag kan rekomendera att man kollar sina uppgifter ibland!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.