Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En klädbutik har snott min bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Men idag är ju torsdag, idag så skall ju mötet äga rum!?
Informera oss ovetande så snart du vet något är du snäll.
 
Då kom jag precis hem.

Lite naiv och inte särskilt garvad i gemet blev jag nog lite lätt överkörd skulle jag tro.

Han gick först inte med på mer än 2000kr.
Fast jag visade de rätta priserna. Sedan efter mycket om och men fick jag upp det till publiceringspriset för tidning 4000kr + moms.

Så han drog det längre stråt denna gången, men jag hoppas att jag lärt mig något i dag när jag får bättre distans. Kändes ok när jag gick där i från med de förutsättningarna det var men känns egentligen inte ok nu - det skall jag komma ihåg om det skulle hända någon mer gång. Det är inte så stora pengar för dem som de vill få en att tro. (Såg tex en grej i butiken som jag i och för sig skulle vilja ha men normalt inte köper - den kostade 3600.)

Så med facit i hand skulle jag stått på mig mer, men jag ville inte ha en utdragen tvist heller. Det är jul och jag vill ha tid att ängna mig åt sonen och inte lägga onödig kraft på annat.
Som ni hör försvarar jag redan mig själv........

Tack alla som hjälpte mig här innan - jag hade nog gjort ännu sämre ifrån mig annars.

w
 
Det var lite mesigt... ;)

Gå och snatta den där saken för 3600:- och sedan så kan ni förhandla om priset. Erbjud max inköpspris för varan... :)
 
Nja, det kunde kanske gått att klämma ut mer.
På plussidan kan du åtminstone konstatera att du har fått mer (lite mer) än du hade fått om du hade sålt bilden, och framför allt så fick du ett avslut på det hela. Hela historien är avklarad på fyra dagar och slipper gnaga i bakhuvudet på dig hela vintern.

Och så har du kanske ett fortsatt gott förhållande till klädbutiken?
 
Så mesigt var det inte. Jag tycker att det var en skaplig kompromiss. Du sviker varken dig själv eller dina medfotografer genom att lägga dig platt, eftersom du ändå fick fram en hygglig ersättning. Det är möjligt att du efter ett år av korresponderande, efter domstolsförhandlingar och en massa förlorad tid och nerlagd psykisk energi, fått ut någon tusenlapp till. Men vad jag förstått är det många som fått ut mindre än vad som anges i branschens prislistor även efter att de fått rätt i rätten och du löste ju frågan smärtfritt, smidigt, lönsamt och snabbt, med hedern fortfarande i behåll. Nu kommer någon att hävda att du skulle stått på dig och krävt vad du är berättigad till, men de går inte i dina skor.

/Pontus
 
Om jag har kvar gott förhållande till butiken är svårt att säga.....vi blev aldrig osams eller så, pratade om bilder att mina var bättre än det märket han skulle sätta in i helgen och han tänkte sig bara inte för.....annars köper han aldrig annonser utan det är märkena som de säljer som står för dem. Men just detta märkets katalog och bilder gillar han inte.
Tydligen var det en nära släkting jag hade fotat så han kollade med honom och glömde totalt bort mig. Så jag räknar inte med så mycket jobb från det hållet, men jag kanske skulle sända en bild eller två till det specifika märket......


Däremot fick jag kanske in en fot i en närliggande butik som sa att de skulle höra av sig......kanske blir det jättebra av detta.
 
Sträck på dej wiwi, det där gjorde du bra! Det är inte lätt att gå i clinch ensam som du gjorde. Bra att du inte gav dej för 2000, fyra är väl en bra "julklapp" ändå med tanke på att bilden redan var tagen osv.

Fundera inte på om du kunnat få mer, nu har ni kommit överens. Hitta på nåt extra kul ihop med sonen nu!

God Jul!

/kg, full av beundran
 
Att kontakta det aktuella jeansmärket tycker jag är en utmärkt idé. Tänk om de hört samma sak från andra handlare, att deras säljmaterial är för dåligt, då tar de emot dej med öppna armar!

O så kom jag att tänka på att annonsen med bilden är en fin referens för dej, riv ur o spar ;-)
 
Förhandlingstaktik

Du har fått både pengar och en värdefull erfarenhet, det är något att vara nöjd över.

Att vara duktig i förhandlingar är nog värdefullare än den dyraste kamera, eller att vara en bra fotograf. Jag har ett färskt exempel från när jag bodde på hotell i Moskva.

Jag ville separera notan till minibaren från rumsräkningen eftersom jag skulle skriva reseräkning till jobbet. Och det ville tydligen herrn framför mig också. Han sa "I would like to have separate bills", varpå receptionisten barskt svarade "Not possible!".
När det blev min tur sa jag "I Want a separate bill for the minibar", och fick svaret "Yes of course, wait a minute please".

Det är synd att man så sällan får tillfälle att öva, för stt kunna övertyga är ovärderligt.
 
Som fd säljare (Michael har sagt upp sig för att jobbet höll på att bli min död) kan jag bara säga... gott bemötande är det viktigaste. Då behöver man inte vara bra på att förhandla alls.

Sakligt och utan att höja rösten är A och O. Låtsas förstå motparten... - aja det var ju en olyckshändelse MEN jag vill faktiskt ändå ha kompensation. Man behöver inte dominera i ett samtal för att få sin vilja fram... tvärtom.

Det vet ni ju hur det var med morsan sin ^^
Det är mannen som är familjens överhuvud men kvinnan som är nacken och bestämmer vars huvudet ska titta... Citat från MittFetaGrekiskaBröllop som är ack så slående.
 
Det gick ju bra till slut Wiwi. Jag brukar försöka hålla mig till principen "Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att få rätt.". Dvs jag kan dunka hur många lagböcker och prislistor som jag vill i bordet framför "kunden" och ödsla åtskilliga timmar på att försöka mjölka ut vad jag faktiskt har rätt till. Om nu kunden inte har betalningsförmågan (kunden kan vara på obestånd redan) så kanske jag går tomhänt ur striden medan ett lägre pris hade gett mig pengar direkt i handen eller så lägger jag ut flera timmar och burkar med Losec på att få ut en hundring extra och är den hundringen värd det?

Att förhandla är en konstart i sig och tyvärr behärskar jag inte den, men jag försöker lära mig.
 
Hur långt tillbaka (i tid) kan man kräva ersättning?
Hade en bild publicerad i en tidning i ett repotage om ett band. Tog betalt av bandet som ville ha lite bilder som de sen kunde ha på plattan och som pressbilder.
Vi gjorde inget skriftligt avtal utan endast muntligt. Efter ett halvår gjorde tidningen ytterligare ett repotage om dem och publicerade bilden utan att skriva ut vem som hade tagit den(det stod i första repotaget).
Kan man begära ersättning från tidningen för att inte ha utgett vem fotografen är? Andra gången bilden visades var för ca. 3-4 månader sedan men jag har inte fått reda på det förrän nu.

Så, slutfrågorna blir alltså, hur långt tillbaka kan man kräva ersättning och är det nån ersättning för att inte ha uppgivit fotografen?
 
Tommy:
Svar har du redan fått så jag önskar dig lycka till och så tycker jag helt klart att du skall försöka få ersättning.

w
 
hailstorm skrev:
"..aja det var ju en olyckshändelse MEN jag vill faktiskt ändå ha kompensation."

Jag hade nog formulerat det; "Det ni gjort är fel - även om det är gjort i okunskap. Eftersom jag lagt ner tid och möda i bilden vill jag ha kompensation för att ni använder min bild utan mitt tillstånd."

En olyckshändelse är något man kan se över, en "ojdå". Att göra något som är fel enligt lag, mora och etik - även om det sker i okunskap har jag svårt att se som en olycka.

Ordet "men" är vad jag fått lära mig något som slår ut betydelsen av föregående mening och bör användas därefter. Ex; "Jag sprang så fort jag kunde men hann åndä inte med bussen" - det spelar ingen roll hur fort man egentligen sprang, man missade bussen - plain and simple. :)


Det var några av mina öre som jag ville tillföra ävem om de kanske är lite OT. :)
 
Ja, jag får ju betala mina eventuella fortkörningsböter även om det inte var meningen - lite tung i foten bara.....inte meningen....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.