Annons

En klädbutik har snott min bild

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
PS! Lotta mfl hur vanligt är det med bildbyline i en annons?
Inte alls, det är inte heller praxis att byline ska finnas i reklam, men det är ändå möjligt att ta betalt för.

Jag håller med Stoltz vad gäller övrigt ang. snällhet. F.ö anser jag inte att det går att jämföra med Trygg Hansafallet då det inte rörde sig om stulen bild utan om att modellen inte gett sitt tillstånd (namn och bild i reklam.)

Mina beräkningar på vad jag anser rimligt och vad jag tycker att Wiwi ska föreslå vid mötet hamnar runt 12-13000:-. Sen kan man försöka göra upp så chanser finns i framtiden, men inte på bekostnad av att sänka sig till att låta kunden tro att sättet är acceptabelt.
 
Jag tycker helt klart att du ska vara vänlig, ha med dig papper med alla prislistor så att företaget/chefen själv kan titta på det hela i lugn och ro.
Förklara även vikten av att de inte har köpt bilden av dig utan använt den utan lov, du kanske kan dra jämförelsen att vid snatteri så får kunde inte enbart betala för godiset som är stulet utan även böter. Förklara att det de har gjort är samma sak som snatteri inom "din" bransch.
Sen tycker jag att om du vill kan tjäna poäng genom att pruta på det priset, men trycka på att du inte behöver göra det men uppskattar deras företag osv.
 
gu, vad kul att så många har skrivit.
Jag har massor att lära här så det är intressant som bara den allt ni skriver.

Det är ingen liten butik, men heller inte H&M.

Snatteri och märkesskydd borde de helt klart förstå. De jobbar ju ständigt med märkesvaror och att kopiera dem är ju inte heller ok.
 
27 tusen kronor för en bild!!Snacka om att man valt fel yrke.jag borde bli fotograf istället och joina blf.

Jag kan inte komma på ett enda yrke annat än fotografi som ger sådana fantasisummor för så lite arbete!! Shit va jag ska bli fotograf!
 
Nu är det ju inte så att denna bilden kommer att ge den summan. Jag hade inte räknat rätt heller.
Glöm sedan inte att den summan det senare blir är inkl sociala avgifter mm

Men du är självklart välkommen att komma med i yrket - så upptäcker du nog snart att allt inte är så välbetalt och lätt som det verkar....

Men lycka till!

w
 
Även om vi minusar sociala avgifter och skatt och sånt så sitter du ändå där med över 10 tusen Kronor!Inte dåligt för 2 timmars arbete det heller.

varför kan ingen sno någon av mina bilder??visst, jag förlorar bilderna men å andrasidan tjänar jag hur mycket pengar som helst
 
Kunskap kostar pengar..

Det är inga höga summor det pratas om. Lite är ju rent "skadestånd" för stöld, men annars tycker jag egentligen reklambilder betalas alldeles för dåligt sett till vad kunden får.
 
Jag kommer inte att sitta där med över 10 000 kr, tyvärr. Eftersom det kommer starta kring det.

(Sedan tog det egentligen två dagar att fixa bilden- men man kan inte fakturera áll tid alltid.)

Plus utrustning för ganska många kronor, men jag tycker inte att jag behöver förklara mig mer för dig. Ge dig in i branchen om du vill.

Lotta säger mycket bra också.

w
 
Senast ändrad:
wiwi skrev:
(Sedan tog det egentligen två dagar att fixa bilden- men man kan inte fakturera áll tid alltid.)
Plus alla andra bilder som inte blir sålda som man lagt ner tid på, slitage, bil-/bussresor m.m. m.m.

Hoppas att det går bra och att du får lite klirr i kassan i alla fall. :)
 
rolandolofsson skrev:
27 tusen kronor för en bild!!Snacka om att man valt fel yrke.jag borde bli fotograf istället och joina blf.

Jag kan inte komma på ett enda yrke annat än fotografi som ger sådana fantasisummor för så lite arbete!! Shit va jag ska bli fotograf!

Du glömde en sak i din skarpsinniga analys: Fotot togs troligen på 1/125 sekund. Timlönen är fantastisk.
 
HDFS) (KGS skrev:
Omvänd!? tänker på tidigare diskussioner.

Nä då, KG! Jag håller mej till exakt samma princip, 100% eller däromkring utöver gällande "prislista". Det som kommer till här är att fotografer har rättighet att få sitt namn angivet i byline, vilket inte modeller har.
Det jag däremot reagerar på är uppmaningar att "skadestånden" bör ligga på ett eller flera basbelopp för saker som sveriges största fotografförbund har helt andra rekommendationer för. Jag reagerar också på uppmaningar att direkt lagföra de skyldiga utan att ens först försöka ta reda på fakta om den eventuella olovliga publiceringen och undersöka om man kan lösa den uppkomna situationen smidigare den vägen istället.
Däremot är det inte fel att presentera för "syndaren" vad SFF förespråkar och ha det som förhandlingsunderlag. Kanske jämka lite - få 6-7000:- + lite kläder eller ett presentkort på kanske 10 000:- tex.
Jag har aldrig påstått att det ska vara fritt fram att publicera andras bilder, tvärt om. Det som däremot känns konstigt är uppmaningarna här piskas upp till summor som inte ens SFF rekommenderar.
 
HDFS) (KGS skrev:


PS! Lotta mfl hur vanligt är det med bildbyline i en annons?

Det är rätt vanligt att bildbyline inte sätts ut MEN upphovsrättsinnehavaren har rättighet att få det utsatt och KAN kräva det om han/hon vill. Han/hon kan också begära ersättning i efterhand om det inte skett. Däremot drar sej många fotografer att hålla på sin rätt i alla lägen för att inte göra sej obekväm hos sina kunder.
 
Hades skrev:
Det som däremot känns konstigt är uppmaningarna här piskas upp till summor som inte ens SFF rekommenderar.
Gör de? Vart då? En felberäkning av trådstartaren finns ju, men ingen har väl piskat upp eller uppmanat till priser över SFF:s? Eller missar jag något?

Jag kollade SFF:s lista för 2004 och är väl bland de som uppmanat till högsta priserna.
 
lottawe skrev:
Gör de? Vart då? En felberäkning av trådstartaren finns ju, men ingen har väl piskat upp eller uppmanat till priser över SFF:s? Eller missar jag något?

Jag kollade SFF:s lista för 2004 och är väl bland de som uppmanat till högsta priserna.

Sorry, om du tolkade mitt inlägg så, det var inte meningen. Jag svarade KG och avsåg en tidigare tråd där han och andra hade andra åsikter än mej. Jag vet att 27 000:- var en felräkning och menade inte detta specifika fallet. Beklagar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.