Annons

En hök?

Produkter
(logga in för att koppla)

SHm

Avslutat medlemskap
Hej, har lyckats fånga en rovfågel på bild, men jag vet inte vilken sort det är:)

Är det någon som kan hjälpa mig att berätta vad det är för sort?

Jag vet inte ens om jag lyckas bifoga en bild, men jag gör ett försök.

Om jag inte lyckas bifoga bild kanske någon kan hjälpa en nybörjare med det också?

(21 kb, 400x267 pixlar, jpg)

Hälsningar Stefan

Bilagor

• birdie.jpg
    birdie.jpg
    20.2 KB · Visningar: 1,616
Storleken har ju viss betydelse ibland...

Fågeln mumsar på en ekorre vilket kan ge en hint om storleken, gissningsvis runt 35-40 cm lång.

Jag var först inne på duvhök, men kanske kan det vara en juvenil balkanhök (jfr Fågelguiden), grovt längsfläckad på bröstet, fläckarna såg nästan ut som hjärtan.

Redigerat: knappast balkanhök om man ser till dess utbredning,sydöstra europa, balkan och turkiet.

Senast ändrad:
En 1k (årsunge) duvhök. Att det är en duvhök och inte en sparvhök framgår av de grova tarserna (benen). En sparvhök har endast "strumpstickstjocka" tarser.
/Nicke

streckad inte vattrad

Att det är en duvhök och inte en sparvhök ser man bäst på att bröstet är streckat (vertikalt) och inte tvärvattrat som det är på alla gamla hökar. Alltså en årsunge av duvhök! Faktum är att unga duvhökar ibland tas för större falkar som ju har liknande teckning på bröst/undersida.

Tack alla för era svar, det verkar som duvhök är det mest sannolika.

Bilden är tagen i ett litet skogsparti i ett villaområde utanför Gävle.

Det är en Duvhök. Man kan se det på ögonen sparvhöken har inte så där gula ögon. Om du gillar at fota fåglar men är inte helt säker på vad de är för några arter köp fågelguiden en mycket bra fågelbok.

Inte på ögon

Det går inte att artbestämma hökar på ögonfärgen. Bara unga duvhökat har doch vertikalstreckat bröst. Bilden nedan är på en sparvhök. Ganska gula ögon här också!

Bilagor

• hököga.jpg
    hököga.jpg
    44.5 KB · Visningar: 2,495
Jag tror ändå att det är en Duvhök. Du har rätt på att man inte kan se skillnad på ögonen mellan Sparvhökshonan och Duvhökshonan, Men duvhökshanen har röda ögon jallafall ad. Men sparvhökshanen har gula ögon men fågeln på bilden är en hona. För den har gulaktig teckning de har inte hanarna och på storleken tycker jag att det ser ut att vara en Duvhök

ingen har sagt något annat

Ja visst är det en duvhök. Jag har inte sagt något annat. Det kan dock vara svårt att könsbestämma årsungar av duvhök. ibland går det att könsbestämma dem på storleken, honan är ju större än hanen och ser man en i flykten så ser honan mera "bukig" ut.
Bilden jag visade föreställer en sparvhökshona som vilar ut sig efter en misslyckad jakt på en gröngöling.

Satt och rensade ur bland gamla bilder och kom över den här otroligt suddiga felfokuserade bilden. Men jag tänkte höra med er experter om vad det kan tänkas vara för en pippi. Själv tror jag på en brun körrhök med tanke på teckningen längst ut på vingarna men samtidigt tycker jag att kroppen känns lite mörk?

Bilagor

• crop.jpg
    crop.jpg
    51.7 KB · Visningar: 164
rätt

Ja, det ser sannerligen ut som en brun kärrhök!
Troligtvis en äldre hane. Brun kropp, gråa vingundersidor och svarta handpennor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar