Henrik Fröjd
Ny medlem
hej från en amatör
vad är bäst att fota i RAW eller JPEG och gärna varför...Tack på för hand...Henrik
vad är bäst att fota i RAW eller JPEG och gärna varför...Tack på för hand...Henrik
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som kan hjälpa mig med hur man gör när man skickar RAW filer med Epost
hej från en amatör
En annan variant är förstås att spara bilderna i raw+jpg. Då har man raw-filerna den dag man har tid och kunskap för att göra ett bättre jobb än de automatiska processerna.Jag rekommenderar JPG fram till den dagen du känner att du har kontroll över ditt fotande. Då kan du gå över till RAW.
Har man intresset och kunskapen att redigera bilder så är råformatet att föredra, i synnerhet om du vill göra stora förändringar. Plåtar du på semestern eller i annat "oviktigt" sammanhang kan man gott plåta jpeg och jag tror att de ingenjörer som har lagt in parametrarna för hur en jpeg ska bli i kameran är betydligt skickligare på det än en som inte är van vid att redigera sina bilder själv. Konstigt vore det annars. Dessutom kan man i hög grad styra själv hur de parametrarna ska se ut, men det kräver ju också lite kunskap.
Sedan får man inte glömma att det går bra att redigera en jpeg, tiff, psd, eps, och andra filformat också!
En annan variant är förstås att spara bilderna i raw+jpg. Då har man raw-filerna den dag man har tid och kunskap för att göra ett bättre jobb än de automatiska processerna.