Logotypkostnader är inte ett helt enkelt ämne att diskutera. Som tidigare nämnts kan en priset vara inbakat i en helt ny grafisk profil som innebär betydligt mer jobb än bara själva logotypen.
Och även om själva logotypen ser enkel ut, behöver det inte innebära lättförtjänta pengar för det. Det handlar mer om att logotypen ska vara "rätt" snarare än enkel/avancerad och det kan ligga mycket researcharbete bakom.
Att påstå att en logotype borde vara billig att göra kan liknas lite med att ett fantastiskt landskapsfoto också borde vara billigt - det var ju bara för fotografen att trycka på knappen. Fast det man inte ser i bilden är att fotografen lagt tid på att reka plats, inväntat en dag med perfekt väder, släpat sig upp mitt i natten för att fånga exakt rätt ljus, samt lagt ned åtskilliga timmar i efterbearbetning. Självklart ska fotografen få betalt därefter.
Sedan ska ju en logotype vara en del av företagets ansikte utåt, antagligen under många år. Och det kanske är dumsnålt att snåla in på en sådan sak.
Visst håller jag med om att vissa logotypekostnader är orimligt höga, men formgivare tar också betalt efter vilken kunden är, precis som att vissa fotografer tar olika priser om de arbetar mot ett stor eller liten kund.