Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fråga om "loggor"

Produkter
(logga in för att koppla)
Skattebetalarnas? Hur menar du nu?

Det är ju skattemedel som går direkt till alla politiska partier.
Vill ju inte tro att sossarna eller andra partier har produkter eller tjänster dom säljer för att få in pengar till partikassan. Ja förutom medlemsavgifterna då...

Rena skattemedel från den svenska statskassan är vad som används. Och om 100 miljoner används för att en konstnär ska skapa en blomma som ingår i en partilogga så anser i vilket fall som helst jag att det är att slösa med skattemedel.

Sen vet ju inte jag om du ser på det på något annat sätt...!

Aha, du menar så...
För egen del anser jag att varje parti självt får avgöra hur de använder partistödet.

Ja det var så jag menade.

Tycker våra politiker visar på dåligt omdöme när dom upphandlar en logotyp för denna typ av summor!
Men det kanske bara är jag som är av den åsikten, vad vet jag...

Nåja, nog om detta nu. Vi har spårat ur tillräckligt som jag ser det.

Logotypkostnader är inte ett helt enkelt ämne att diskutera. Som tidigare nämnts kan en priset vara inbakat i en helt ny grafisk profil som innebär betydligt mer jobb än bara själva logotypen.
Och även om själva logotypen ser enkel ut, behöver det inte innebära lättförtjänta pengar för det. Det handlar mer om att logotypen ska vara "rätt" snarare än enkel/avancerad och det kan ligga mycket researcharbete bakom.
Att påstå att en logotype borde vara billig att göra kan liknas lite med att ett fantastiskt landskapsfoto också borde vara billigt - det var ju bara för fotografen att trycka på knappen. Fast det man inte ser i bilden är att fotografen lagt tid på att reka plats, inväntat en dag med perfekt väder, släpat sig upp mitt i natten för att fånga exakt rätt ljus, samt lagt ned åtskilliga timmar i efterbearbetning. Självklart ska fotografen få betalt därefter.

Sedan ska ju en logotype vara en del av företagets ansikte utåt, antagligen under många år. Och det kanske är dumsnålt att snåla in på en sådan sak.
Visst håller jag med om att vissa logotypekostnader är orimligt höga, men formgivare tar också betalt efter vilken kunden är, precis som att vissa fotografer tar olika priser om de arbetar mot ett stor eller liten kund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar