Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fråga om "loggor"

Produkter
(logga in för att koppla)

Satto

Medlem
Har en fråga som jag behöver ventilera. Vet inte men hoppas det funkar i denna kategorin "Allmänt":)
Jo jag undrar vad en "logga" med typ bild och text både i format för webben och i tryckformat kan kosta?
Det är "fritt fram" i färg och form.
Någon som vet? Eller som kan skicka min fråga vidare:)
Tack o hej:) /// Monika

Har en fråga som jag behöver ventilera. Vet inte men hoppas det funkar i denna kategorin "Allmänt":)
Jo jag undrar vad en "logga" med typ bild och text både i format för webben och i tryckformat kan kosta?

En logga kan kosta "vad som helst".

Du kan få någon att göra den gratis, för 200 kronor eller för en miljon.

Allt handlar om hur professionellt den tas fram.

Ett mer precist svar än så går inte att ge. Det är du som köpare som kan bedöma hur viktig logotypen är för dig.

Dra igång en tävling med valfritt pris(tror minimum 229 dollar för logo) och välj bästa loggan när alla lämnat in sitt bidrag. Ju högre pris, desto fler o bättre bidrag.
http://99designs.com/

Senast ändrad:
Jag skulle vilja säga att du kan få en logga för några tior, om du har en granne med son/dotter som är estetiskt lagd. Det kommer inte nödvändigtvis att vara en varken bra eller dålig logga, men det är en logga.

Om du satsar lite pengar på att få en logga designad av någon som vet vad dom pysslar med så skulle jag gissa att det kostar någon tusenlapp.

Om loggan bara är första steget till att byta ut koncernens grafiska profil så kommer hela paketet, där loggan bara är en liten del, att kosta hundratusentals kronor, kanske miljoner.

Det är, som du kan se, ett brett spann....

Jag antar att de flesta privatpersoner och småföretagare ritar något själva i datorn, väljer en clipartbild och skriver dit lite text eller låter någon kompis/släkting/granne rita något. Är man anställd av i någon statlig, landstingsägd eller kommunal verksamhet som behöver en logga anlitar man en designer eller konstnär som i bästa fall tar mindre än ett par normala årslöner för jobbet.

Du har väl lite hum om vad du vill ha?
Och till vad? Att sätta på dina foton, har du en VVS-firma, kennel eller vad? Gör en skiss med penna och papper på hur det ungefär det ska se ut. Ta tid på dig, tänk, sov på saken, ändra... Om du sen inte kan få till det i datorn som du vill ha det så ta hjälp på lämpligt forum. Det finns enormt mycket kunskaper och vilja att hjälpa till "där ute".
Då har du snart din logga gratis eller nästan gratis.
De gånger jag har gjort loggor har jag använt vektor-ritprogram. Corel Draw i mott fall. Mycket lättare att jobba med för sådant än t.e.x PS.

Tack ALLA snälla för "respons" på min fråga:)

Ja jag förstår att det är en stor skillnad på vad det kan bli i kostnad.
Det är två "småföretagare" som ställt frågan till mig och det gäller alltså två små företag som ska startas (inte av mig) och det gäller personliga loggor för dem båda (jag känner dom ganska väl).
Om ett tryckeri ska göra dessa är det någon som vet ungefär vad det kan handla om? Frågar man på ett tryckeri vill dom helst veta "allt" innan man får svar om ev. pris.

Det handlar alltså om två olika "företagsloggor" som är proffsiga med bild och text för webb och tryck på båda.
Ja Corel Draw är ju ett bra program för ändamålet kan jag tro:)
Är tacksam för er hjälp "därute" trots att det kanske inte är en direkt fotofråga :) /// Monika

Aha, det var inte egen loggor utan vad du kan ta betalt.

De få gånger jag har gjort loggor till företag har jag tagit en hundring eller två, men det var nog rätt billigt. Motsvarade inte den tid jag lade ner. Jag jobbar inte med sådant utan det har varit mer frågan om att hjälpa kompisar som själva inte klarar av att göra mer avancerade saker än att kolla mailen och läsa hemsidor med en dator.
Ett tips kan ju vara att ta ut samma timpris som du tjänar på ditt vanliga jobb. Det skulle nog jag göra om det blir aktuellt med ett liknande jobb nu, men då pratar jag hobbynivå. Gör du det som företagare blir det naturligtvis mycket mer än din tid som ska betalas med det du tar in.

Mitt tips till en småföretagare som vill hitta på en logga är att börja med att leta rätt på ett trevligt typsnitt att sätta firmanamnet med. Ett typsnitt kan utstråla så mycket: modernitet, tradition, lekfullhet, professionalism osv, på samma sätt som en logga kan. Men det är enklare att få ett bra resultat.

När du hittat ett typsnitt som du fastnat för kan du testa att skriva firmanamnet på olika sätt , versaler, gemener, flera rader (om firmanamnet har flera ord), inverterat osv. Använd omdömet. Till slut kommer du säkert ha hittat en form på firmanamnet som tilltalar dig.

När du nått hit får du avgöra om det kanske räcker, eller om du vill komplettera med en logga. I mitt fall så räckte det med firmanamn satt på ett speciellt sätt med ett särskilt typsnitt. Att ta nästa steg och skapa en logga är jag inte kapabel till själv, och jag tror inte det är värt pengarna för mig att leja ut det.

När du nått hit får du avgöra om det kanske räcker, eller om du vill komplettera med en logga. I mitt fall så räckte det med firmanamn satt på ett speciellt sätt med ett särskilt typsnitt. Att ta nästa steg och skapa en logga är jag inte kapabel till själv, och jag tror inte det är värt pengarna för mig att leja ut det.

Om du har använt dig av en font och skrivit ditt firmanamn så har du skapat en logga även om den är något enkel. Om du tillför något ytterligare så kan vi kalla det bildelement eller illustration och det blir då en del av logotypen.

Håller med en del av svaren.. för din fråga är lite av "Hur långt är ett snöre?"

Man får vad man betalar för. Jag hade aldrig använt corel för att rita en logotyp. Många tryckerier accepterar ej corelfiler. Använd Adobe Illustrator eller annat program som skapar en riktigt vektoriserad eps. Glöm photoshop, paintshop, paint, word m.fl program som jobbar helt annorlunda.

Om du ska ta betalt för att göra dessa logotyper föreslår jag ödmjukast att du läser på innan. Jag har mycket erfarenhet av kunder som kommer till mig och har felaktigt tillverkade logotyper, utan vektorisering, felaktiga färger osv. Så får jag sitta och rädda dessa verk. Bra för min plånbok, sämre för kundens, plus att kunden aldrig återvänder till originalskaparen som påvisat sin bristande kunskap.

Att blanda in en bild i en logga är sällan en bra ide. "Platt" grafik är att föredra och då vektorbaserat så klart. Anledningen är att vektorgrafik saknar upplösning och kan bli hur stor som helst utan att tappa kvalitet. Undvik Corel Draw om du inte kan exportera en PDF eller Eps därifrån. Annars skulle jag föreslå timpeng och hur mycket per timme är upp till dig. Glöm inte att räkna in ändringar, telefontid, kundbesök etc. En normal timpeng på en reklambyrå ligger runt 1200:-

Att blanda in en bild i en logga är sällan en bra ide. "Platt" grafik är att föredra och då vektorbaserat så klart. Anledningen är att vektorgrafik saknar upplösning och kan bli hur stor som helst utan att tappa kvalitet. Undvik Corel Draw om du inte kan exportera en PDF eller Eps därifrån. Annars skulle jag föreslå timpeng och hur mycket per timme är upp till dig. Glöm inte att räkna in ändringar, telefontid, kundbesök etc. En normal timpeng på en reklambyrå ligger runt 1200:-

Tusen Tack Mats för ditt svar.
Det var precis detta som du skriver som jag ville veta...YESSSsss :)
Tusen tack och nu vet jag vad jag ska svara "vederbörande" som gav mig frågan:)
Ha en fin dag /// Monika

Den "logga" som Toyota pryder sina personbilar med (ett stiliserat T) betalade Toyota 40 (eller om det var 50) miljoner kronor för, för några år sedan. Detta var alltså ersättningen till den som kom upp med den konstnärliga idén.

Jag har läst någonstans att Louis Chevrolet tyckte sig se ett hoptryckt, lite snedställt kors i tapetmönstret när han halvsov en gång. Samma logga som används än i dag av Chevrolet. Den var inte dyr...

Inte behöver de vara komplicerade heller. Ett välkänt märke har en blå prick (Blaupunkt) och ett annat en gul ram (National Geographics). Undrar om någon konsult har blivit rik i dessa fall också?

Den prislappen är ändå inget jämfört med vad Statoil betalat för sin logotyp.
http://www.market.se/Brancher/Ovriga/Statoil-byter-logo-for-tre-miljarder/

Jag är rätt säker på att de räknar in allt som har med logobytet att göra. Alla trycksaker, skyltar, butiksdesign och inredning lastbilskapell m.m. m.m. ska göras om. Tror knappast att designern fick 3 miljarder för att rita en blomma.

Sossarna logga (blomman) ritades av en spansk konstnär och han fick ett par hundra miljoner om jag minns rätt

Jag är rätt säker på att de räknar in allt som har med logobytet att göra. Alla trycksaker, skyltar, butiksdesign och inredning lastbilskapell m.m. m.m. ska göras om. Tror knappast att designern fick 3 miljarder för att rita en blomma.

Sossarna logga (blomman) ritades av en spansk konstnär och han fick ett par hundra miljoner om jag minns rätt

Om du läser artikeln så var logobytet bara på företagsnivå.
Alla stationer kommer att behålla den gamla droppen.
När det gäller logo på lastbilar så är exempelvis alla tankbilar i Norge anonyma och utan företgstillhörighet oavsett om det är statoils, shells eller annat oljebolag.

Men oavsett det så är det ett otroligt dyrt byte av en logotype för ett företag det tror jag du kan hålla med om.

När det gäller sossarnas blomma så vill jag påstå att det är ett jäkligt dåligt sätt att använda skattebetalarnas pengar på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar