Annons

En fråga om EOS 350 och 400..

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Jag har planer på att köpa en systemkamera men nu kommer en fråga som jag hoppas ni kan svara på utan att kalla mig för nått dumt :D

jag har inte fotat mycket med en systemkamera utan enda gången var då jag fick låna hem min mors jobbkamera (en 350d) jag han inte kolla så mycket på den innan jag var tvungen att lämna tillbaka den.

Enda systemkameran jag har lekt med är en gammal analog (ofs ganska bra) kamera som min far använde då han var yngre... saken som jag saknade på 350d är ett prisma.. har såg inte att det fanns på 350d och isf tycker jag det är konstigt..finns det? och var ser man det isf? vet inte hur det är med digital kameror... vet bara att jag fick köra med automatisk fokusering då jag skulle ta bilder på längre avstånd... macro bilder funkar kanske men det blir inte kristal klart om man inte har ett prisma.. :/

Om nån fattar vad jag snackar om skulle jag gärna uppskatta ett svar... utan riktigt bra kunskaper fattar jag inte hur man kan fota manuelt utan ett sånt... blir aldrig kristallklart annars.

samt är det 350d och 400 samma va gäller det och om inte vad är skillnaden..
Vet inte om det är värt och satsa typ en 1000 extra för 400 om man köper den ist.

/Simon Häggbom
 
Prismat är själva sökaren, brukar också kallas Penta prisma (det är en Pentax uppfinning).

Cánon 400D och 350D har mycket riktigt inte ett äkta Pentaprisma, dom har en enklare variant, för att få ett äkta Pentaprisma så är det 5D och uppåt (tror jag) som gäller.

Sökaren blir naturligtvis inte lika ljus och fin i dom modeller som har ett enklare prisma, men det går att fokusera manuellt med hjälp utav autofokus indikeringen, lampan på fokuspunkten tänds när fokus är rätt, så det är inget större problem igentligen, den största nackdelen är väl att sökaren blir liten och ljussvag.

Nu använder väl dom flesta autofokus på dessa kameror så det är inga problem att sätta skärpan med dessa kameror, bildresultatet blir inte sämre bara för att inte kameran har ett äkta prisma, det är bara storleken och ljusheten i sökaren som blir sämre.

Enda gången man kan behöva fokusera manuellt är vid makrofoto vid närgränsen eftersom autofokus inte funkar så bra vid det tillfället av flera anledningar, men då kan man som sagt ta hjälp utav autofokusindikeringen.

Men du kanske menar en mattskiva med microprisma ?

Det finns bara som tillbehör till proffskameror idag, dom skivorna behövs (oftast) inte idag när kameror och objektiv har autofokus, det är endast med gamla manuella objektiv det är en fördel att ha en sådan skiva.

/kent.
 
Köp 400! Skiljer en tusing och för den får du:

Inbyggd sensorrengöring
Bättre autofokus
Större och bättre skärm
Större buffertminne.
2 mpx mer (gör ingen skillnad direkt)

Värt är också att kolla åt Pentax och Nikon hållet. Jag var 99,5% säker på att jag skulle köpa en 400D men så såg jag Pentax K100D och det blev den istället. Det som fällde avgörandet var den inbyggda bildsatbiliseringen i K100. Det är guld värt i många lägen! Är själv grymt nöjd med mig K100.
 
Jag har kollat runt en hel del dock inte haft cashen att köpa en kamera.. (har inte cash förän om en månad nu heller men sen blir det nog)...

jag kollade ibörjan på 350d och jag har fasnat för den... har också snackat med min kusin som jobbar som yrkesfotograf/frilans och han säger att det är en bra kamera för allt från nybörjare till profs typ.

har inte kollat såå mycket på andra systemkameror vet bara att jag gillar 350d/400d pga storleken(vet att många tycker dom är för små) men för att jag ska kunna bära med mig den får den inte vara för stor... är kanske inte så inbiten fotograf änn :D

bara att ha en kamera så stor som en system är ett stort steg för mig tror jag.
 
Köp 400! Skiljer en tusing och för den får du:

Mera brus,(enligt dom flesta.
Ingen belyst samt batterisnål lcd display.
1000:- mindre till bra optik.
 
Simon, med prisma antar jag att du menar den lilla cirkeln i mitten på analoga systemkameror. Den finns inte på 350D/400D, men det går att montera en ny mattskiva om du vill ha det - då ryker nog garantin dock.

Angånde 350 vs 400 så välj 400D, enbart den större skärmen gör det värt 1000 kr extra tycker jag (1.8" är en extremt liten skärm nuförtiden). Tråkigt att köpa en ny kamera som är gammal :)

Jag vet inte om 400D brusar mer än 350D, de tester jag sett visar att de brusar lika mycket/lite. Enligt min erfarenhet brusar dock 400D mer än min gamla 300D på ISO 400 (!), och mindre på ISO 1600.
 
Re: Köp 400! Skiljer en tusing och för den får du:

Madeliene skrev:
Mera brus,(enligt dom flesta.
Ingen belyst samt batterisnål lcd display.
1000:- mindre till bra optik.

Jag har en 400D och hade en 350D och måste säga att jag tycker bruset är lika lågt på båda.

Saknar inte alls den lilla LCD-displayen - alla inställningar ser man klart och tydligt i den mycket stora fina displayen.

Jag har aldrig upplevt batteritiden som något problem på någon av modellerna.

Fördelarna med 400 är flera, om än inte revolutionerande:

- 10 meg pixel
- Sensorrengöring
- Bättre autofokus
- Större display
- Bättre numrering av bildfiler (1000 bilder per mapp istället för 100)
- Bättre menysystem
- Bättre seriebildsprestanda

Och lite annat smått.


Om det är värt 1000 kronor eller ej låter jag vara osagt.

Anders
 
Zoso skrev:
Prismat är själva sökaren, brukar också kallas Penta prisma (det är en Pentax uppfinning).

...
Då har jag lärt mig nå't nytt i dag med - jag har alltid trott att det var ett pentaprisma för att det hade fem ytor. Där ser man.
 
tannler skrev:
Då har jag lärt mig nå't nytt i dag med - jag har alltid trott att det var ett pentaprisma för att det hade fem ytor. Där ser man.

Så är det nog också, att den har fem ytor alltså.
Kanske tog företaget namnet Pentax efter uppfinningen, det kanske någon annan kan svara på.

/kent.
 
Senast ändrad:
Om du inte behöver det allra senaste tycker jag du skall titta efter en begagnad 350:a, jag hade tur att strax före jul få tag på en för 4500,- med kit objektiv + 1 GB CF kort. Den var i skick som ny och enligt kortet gått bara ca 3000 exp. (Han som sålde kameran hade fått ca 100 mejlsvar på sin annons på blocket).
Jag valde Canon eftersom jag sen tidigare hade några EF objektiv, 350:an blev ganska framtung med dom gamla objektiven (2.8 båda två) men sedan jag också skaffat ett batterigrepp känns det helt ok.
Kit objektivet är helt ok, men tecknar lite mjukare/sämre kontrast än EF objektiven, men det kan man snabbt justera vid RAW konverteringen eller i PS om man kör JPEG.
 
Zoso skrev:
Kanske tog företaget namnet Pentax efter uppfinningen, det kanske någon annan kan svara på.

/kent.

Är långt ifrån säker på att jag har ett kristallklart svar, men förr stötte man på namnet Asahi Pentax på kamerorna.
Har uppfattat detta som att Pentaxkameran är Asahis produkt.
 
tannler skrev:
Då har jag lärt mig nå't nytt i dag med - jag har alltid trott att det var ett pentaprisma för att det hade fem ytor. Där ser man.
Det är pga att den är femsidig. Tror inte på att det var för att Pentax uppfann den, om det ens var Pentax som uppfann den, på svenska wikipedia står det att det var pentax, men inga källor, på photonotes.org står det att en Contax var först med pentaprisma-sökare. Det står även på engelska wikipedia, Pentax introducerade tydligen en "fixed pentaprism" i sin kamera.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.