Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En extern hårddisk till Mac från PC

Produkter
(logga in för att koppla)
här kommer jag och räddar dagen :)

FAT32 suger pung för man kan inte ha filer större än 4GB i det...

svaret är NTFS-3G
program/drivrutin till macen som gör att den både läser och skriver till NTFS diskar... (OCH DET ÄR GRATIS)

efter att du installerat det så är den osynlig och det är bara att arbeta på som förr....

ett problem dock är att den inte skriver lika snabbt till NTFS diskar som macens egna filsystem... det kommer alltså gå lite långsammare att skriva till disken

www.ntfs-3g.org

Men hur hjälper den om jag inte har en mac? utan bara en hårddisk som är formaterad i en mac men som nu ska användas till en pc?

Det var en drivrutin till en mac va?

Efter att ha googlat lite hittade jag 2 program för PC som kanske kan fungera, MacDrive och TransMac. Dom verkar göra så att du kan läsa mac-formaterade diskar i en PC.

har samma problem, kan läsa av men inte skriva något på disken. Hittade någonstans att det fanns olika programvara för det här, hittade ett program som heter MacFUSE men förstår inte hur jag ska göra för att typ "montera" det i externa hårddisken?

har samma problem, kan läsa av men inte skriva något på disken. Hittade någonstans att det fanns olika programvara för det här, hittade ett program som heter MacFUSE men förstår inte hur jag ska göra för att typ "montera" det i externa hårddisken?

Du behöver inte något tredjeparts-program om du kör MacOS 10.6.x (Snow Leopard). Stöd för att skriva till ntfs-volymer finns inbyggt i systemet men måste aktiveras. Beskrivning finns bla här:

http://hints.macworld.com/article.php?story=20090913140023382

Dock bör du ta bort / avinstallera MacFUSE först.

okej det var lite jag inte fattade där ändå...

"From the output, copy the Volume UUID value to the clipboard."

Såg inget nummer eller liknande efter jag gjort första steget i terminal..

okej det var lite jag inte fattade där ändå...

"From the output, copy the Volume UUID value to the clipboard."

Såg inget nummer eller liknande efter jag gjort första steget i terminal..

Nej, det är ett id som du måste vaska fram själv. Lättast genom att använda "Skivverktyg" som finns i mappen Verktygsprogram. Starta det och markera den externa diskens volym (alltså inte disken, som heter något i stil med fabrikat och storlek, utan volymen som heter vad du döpt den till eller "No name" etc) i vänstra kolumnen. Välj menyn "Arkiv >> Visa info" (eller ta Kringla - i). I informationsfönstret som dyker upp finns en rad med "Unik universell identifierare". Kopiera värdet för den och klistra in den i Terminalen där den ska anges.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto