Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En extern hårddisk till Mac från PC

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Jag har köpt en extern hårddisk som har varit i en PC först men nu är den tom och och vill koppla den till min Mac för att föra över bilder från den. Jag kan öppna den men jag kan inte dra in något på hårddisken. Kan man formatera om den på något sätt eller på något annat vis göra så att jag kan flytta dit alla mina bilder.

hoppas ni förstår

Tack på förhand.

Vad jag förstår så fixar inte Mac NTFS. Efter 10.2 kan du LÄSA men inte skriva. Så du måste formatera disken som FAT32 för att den ska kunna läsa/skriva på både PC och Mac.

Sen beror det lite på vad du har för Windows också. XP och Vista kan inte formatera FAT32 partitioner som är större än 32gb. Men använder du ett tredjeparts program för det så går det finemang.

FAT32 kan max vara 137GB stor på Mac. Vilket betyder att är dina diskar större än det måste du du partionera om den till mindre partitioner.

okej, jag tror jag hänger med lite.

Men går det inte på något sätt få en 500gb hårddisk som har varit inne i en pc att fungera till en Mac? Kan man inte formatera om den i Macen?

Visst kan du formatera om den. Öppna: program/verktygsprogram/skivverktyg. Under fliken "radera" har du formateringsvarianterna.

tackar! Det var det jag letade. Men jag har en lite fråga till.

Finns det nått av dom olika sätten att formatera den i som ökar chanerna för att kunna öppna bilderna i en PC sen?

Macen brukar faktisk läsa PC-formaterade diskar utan problem. Om du däremot formaterar den i Macen minskar nog möjligheterna att använda den på PC. Det finns kanske formateringsalternativ som funkar i bägge miljöerna, men vilket alternativ det skulle vara vet jag inte då jag inte använder PC alls...

Okej, men om man formaterar den i en Mac kan man sen formatera om den till PC i framtiden utan att måsta flytta alla bilder eller nått sånt?

Om du vill vara säker på att det ska fungera på de flesta datorer/konfigurationer, så dela upp disken i ~125gb partitioner och formatera dem till FAT32. Bara obskyra OS som du troligen inte kommer använda om du inte är datornörd misslyckas med FAT32.

Och är du en datanörd som kommer använda vannämnda OS, så använder du EXT2.

Det finns säkerligen mjukvara som kan skriva till NTFS på Mac dock. Men man brukar avråda till sådant, eftersom det förr eller senare betyder att något pajjar.

Så kör med FAT32.

Du kan formatera den i en PC igen. Vet inte vad du menar med att flytta alla bilder, men vid en formatering raderas ALLT på hårddisken.

Pratade nyss med en mactekniker. Formatera i "Ms_dos (Fat)", så kan den användas i både Mac & PC. Enda begränsningen är att man inte kan ha större filer än 4 GB. Diskvolymen påverkas inte

Tack för alla svar.

Men som det är nu så kommer jag att formatera den i MS Dos. Ska jag installera drivrutinerna för Mac os 9 ?

Jepper skrev:
Tack för alla svar.

Men som det är nu så kommer jag att formatera den i MS Dos. Ska jag installera drivrutinerna för Mac os 9 ?

Det behöver du bara göra om du har anledning att köra det gamla OS9 systemet. Nästan ingen kör det systemet.

Okej.

Tack för alla svar, nu ska jag se om jag kan fixa det på nått sätt.. Det kan ju inte bli mer än fel.

mvh Jesper

Den hårddisk jag använder för att flytta bilder mellan olika datorer är FAT32-formaterad. Så länge filerna är under ett visst antal gigabyte är det okej. Den är på 160 GB och formaterad i en partition.

Hej igen. Nu har jag kommit till den punkten då jag har flyttat från min mac och ska använda hårddisken på en pc igen. Om jag har förstått allt rätt så kommer jag att måsta flytta över alla bilderna till någon annan hårddisk och sen formatera om den till något som fungerar för PC?
Men problemet är att min pc inte känner av hårddisken alls. Kan det vara för att den är Mac formaterad och i såna fall kommer jag att måsta ha en mac för att kunna läsa hårddisken och formatera den?

hoppas ni förstod.

tack på förhand /jesper

Jag tycker du ska satsa på en nätverksansluten hårddisk så slipper du problemen. Alternativt kan du dela ut disken på en PC och sedan ansluta från macen.

Eller köp ett löst kabinett att sätta disken i. Just denna klarar bara SATA-diskar tror jag. http://www.dustin.se/pd_5010116512.aspx

Eller en Ethernet-disk som denna: http://www.dustin.se/pd_5010112801.aspx. Då kan du lyfta filerna från din nuvarande disk och sen komma åt dem från både PC och Mac.

det största problemet just nu är ju att min PC inte känner av hårddisken alls.. Kan det bero på att den är formaterad för en mac?

Nej, du formaterade den väl och kör med fat32, det kan läsas av windows. Har du provat om den fungerar i någon annan windowsdator?

tack för svaren!

Jag minns inte om jag körde den i fa32. Jag ska prova den i en annan dator och se.

Men om jag inte gjorde den i fat32 kan det vara så att jag måste ha en mac då?.

Ja, om du vill kunna läsa det som är på den. Vill du bara formatera om den går det förstås bra att göra direkt i windows.

okej, men om man har windows kan man inte se vilket format den är i. Eller måste man låta det faktum att den inte går läsa tala för sig själv?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar