Annons

En bra förstakamera??

Produkter
(logga in för att koppla)

Minhäst

Avslutat medlemskap
En bra första kamera? Jag har bara lite erfarenhet av systemkamera (foto på gymnasiet -länge sedan..) Nu har jag bestämt mig för att skaffa en egen. En kamera som ger fint resultat men inte är en vetenskaplig historia att lära sig....

Kraven är
Bilden ska tas i samma ögonblick som man knäpper
Kunna ta bild i rörelse (frysa/rörelseskärpa)
Fina bilder på avstånd och närbild
Lätt föra över bilderna på datorn
Bra batteritid
Inte för klumpig

Ändamål
Fotografering av hästar i rörelse och på avstånd
Bilar i rörelse och stillastående
Familjemedlemmar vid fikabordet eller i studsmattan
Fina närbilder med detaljer (ex blomma, spindel).

Pris 3000-5000 kr
 
En bra första kamera? Jag har bara lite erfarenhet av systemkamera (foto på gymnasiet -länge sedan..) Nu har jag bestämt mig för att skaffa en egen. En kamera som ger fint resultat men inte är en vetenskaplig historia att lära sig....

Kraven är
Bilden ska tas i samma ögonblick som man knäpper
Kunna ta bild i rörelse (frysa/rörelseskärpa)
Fina bilder på avstånd och närbild
Lätt föra över bilderna på datorn
Bra batteritid
Inte för klumpig

Ändamål
Fotografering av hästar i rörelse och på avstånd
Bilar i rörelse och stillastående
Familjemedlemmar vid fikabordet eller i studsmattan
Fina närbilder med detaljer (ex blomma, spindel).

Pris 3000-5000 kr

Förlåt, men jag behöver fråga lite mer för att du ska kunna få ett vettigt alternativ. Vad har du för krav på hur bilderna ska se ut (publicera liten bild på FB eller vid behov kunna skriva ut större bild t.ex.)? Vilka förhållanden hade du tänkt att fota vid (utomhus mestadels t.ex.?). För tyvärr skulle jag säga att din budget är minst 10 ggr för liten i förhållande till det du nämner som ändamål om du vill ha bra bilder. Det kanske iofs finns systemkameror som kan fixa det du vill ha för det priset, MEN då tillkommer tyvärr kostnad för flera objektiv och kanske även stativ och blixt...
 
Som inlägget ovan antyder så är det svårt att med en systemkamera få allt detta med ett objektiv, faktiskt lättare att uppfylla denna bredd med en kompaktkamera, men även för kompaktkameran så är det att hur bättre den är desto snävare användningsområde.

Men ett exempel att starta med är tex denna D3300 med 18-55 från Nikon, men deras drive nu så får man objektivet på köpet.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD3300AFP1855VR

Men ska man klara makro så är det billigaste makro Nikon 40/2,8 som man kan få runt 1600:- begagnat, inte alls dåligt för det priset

Ska du "komma närmare" på avstånd så behöver du ett tele, billigaste här är nog Nikons 55-300 köpte ett sådant till dottern för en 1500:- begagnat. Ett Nikon 70-300VR som är bättre ligger på en 3000:- begagnat.

Fördelen med systemkameran är dock att man behöver inte köpa allt på en gång utan man kan komplettera och byta upp sig efter behov, pengar och intresse. Köper du objektiv begagnat så är förlusten vid uppgradering ganska liten, köper man till rätt pris lan den vara 0:-
 
De frågor som ställts i det föregående inlägget är relevanta. Tittar vi på det absolut billigaste sättet att kunna nå dessa resultat (och enda chansen att överhuvudtaget närma sig budgeten) blir det begagnat utrustning. Som tur är verkar det inte finnas krav på vare sig filmning eller tal om foto på hästar inomhus (sämre ljus) för stiger kostnaderna fort. Kompaktheten, även om allt är relativt, får dock ryka då enda sättet att få bra följande autofokus till ett lågt pris är en klassisk DSLR.

Två tänkbara alternativ (allt beg):
Nikon D300 (2000kr) med Nikkor 70-300/4,5-5,6VR (2000-2500kr) och Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8 (utan bildstab 1000kr) eller Nikkor AF-S 18-70/3,5-5,6 eller Nikkor 18-105/3,5-5,6 VR (800-1000kr). Billigaste makrot Nikkor AF-D 60/2,8 eller Sigma 50/2,8 Macro (1000-2000kr). 50-60mm makro räcker för blommor men är aldeles för kort brännvidd för insikter som flyger iväg om man kommer så nära som dessa korta makro kräver.

Alternativ (allt beg):
Canon 40D (1500kr) 50D (2000-2500kr) med 70-200/4 L USM (3000kr) eller 55-250/4-5,6 IS (1000-1500kr beroende på version) och ovan nämnda Sigma/Tamron eller Canon 18-135/3,5-5,6 (billigaste versionerna runt 1500kr). Till detta Sigma makrot eller Canon EF-S 60/2,8 macro.

Tyvärr så kräver allt lyckat fotande en del kunskaper och träning. På sätt och vis kan man säga att ju billigare utrustning ju mer kompetens krävs av fotografen för bra bilder då man måste jobba sig förbi begränsningarna.
 
Det som du förmodligen kommer att komma igång snabbast med är någon semipro/entusiast DSLR, de har rattar och vred för inställningar precis som din gamla film systemkamera hade. Dvs minns du hur bländare och tid och filmkänslighet hänger ihop, kan du sätta kameran på M (som i manuellt läge) och gå ut och fotografera nästan direkt, möjligtvis behöver du läsa lite bruksanvisning om hur autofokus fungerar. Medan instegskamerorna mera är gjorda för att användas med automatik, och har fler ofta använda inställningar dolda i menyer vilket leder till att de blir lite mer tungarbetade. Inte så att jag har något emot automatik, det är utmärkta hjälpmedel för att arbeta snabbare, men automatiksystemen är minst lika besvärliga att lära sig som att lära sig det basala om hur ljus, bländare, tid fungerar.

Tyvärr är semipro DSLR en bit utanför din budget, ska du ha något system som är så allround som du beskriver hamnar vi på kring 25.000 och uppåt om vi ska köpa nytt. Hur mycket uppåt beror främst på hur långa telen du behöver för att fotografera saker på avstånd, och om det är bra eller dåligt ljus. Ska du t.ex. ha något som fixar hästhoppning inomhus rasslar tiotusenlapparna snabbt iväg, även för begagnat, medan att fotografera springande eller hoppande häst på en solig äng säkert kan fixas med ett 70-300 som väl går på 3-4 tusen begagnat.

Så du lär få kompromissa en del och handla begagnat.

Så jag skulle föreslå du börjar med t.ex en begagnad Nikon D7000 eller D300s med något enklare kit objektiv. Det klarar i vart fall familjen vid fikabordet, bilar och hästar både stilla och rörliga så länge de inte är för långt bort. Spindeln blir värre. Du kan kanske komma undan med en försättslins eller mellanringssats för någon tusenlapp men det get förstås inte lika bra skärpa och flexibilitet som ett macroobjektiv för kanske fyra fem tusen begagnat, men det kan ju vara en början.

Räkna med att lägga minst 2/3 av din budget på optik (betydligt mer om du vill kunna fotografera sport inomhus varesig det är springande hästar eller folk på studsmatta)
 
Om man inte skall filma klarar man sig med D300 ist för D300s och kapar 500-1000kr från kostnaden. Dessutom hamnar D300s väldigt nära begpriset på D7000 som jag då skulle föreslå istället.
 
Förlåt, men jag behöver fråga lite mer för att du ska kunna få ett vettigt alternativ. Vad har du för krav på hur bilderna ska se ut (publicera liten bild på FB eller vid behov kunna skriva ut större bild t.ex.)? Vilka förhållanden hade du tänkt att fota vid (utomhus mestadels t.ex.?). För tyvärr skulle jag säga att din budget är minst 10 ggr för liten i förhållande till det du nämner som ändamål om du vill ha bra bilder. Det kanske iofs finns systemkameror som kan fixa det du vill ha för det priset, MEN då tillkommer tyvärr kostnad för flera objektiv och kanske även stativ och blixt...

Gahhh tiodubbla priset minst??!
Jag vill kunna skriva ut bilder och gärna i lite större format ibland, är inte så intresserad av att lägga upp bilder på FB. Bilderna kommer till största del tas utomhus.
Jag trodde att alla systemkameror hade ungefär de kraven jag önskade bara att de dyrare var bättre och mer avancerade :) En amatör som jag ska knappast ha en kamera 50 000 kr. Det räcker med vad vi lägger på hästar och bilar i den här familjen hahaha.
 
mitt råd

Jag tolkar dina behov som att du vill fotografera det som händer omkring dig i vardagen och de du träffar på olika sätt - med högre kvalité än med mobilkameran. Utskrifter har du inte nämnt så jag antar att du främst kommer att titta på och visa dem på datorn

Systemkamera spåret du väljer är nog viktigare än märket och modellen. Köper du på dig objektiv och kringutrustning till en systemkamera så ska det ju också passa till nästa kamerabyte. Oundvikligt... tyvärr. Det händer så mycket och kameror blir bättre och bättre hela tiden

Om jag skulle få samma fråga från någon av mina söner och med ung samma behov skulle jag först och främst säga. Köp spegellöst! Står inför dörren på bred front. Tystare, mindre och smidigare

Köpa begagnat... ja kanske men val av spår är fortfarande viktigt. Objektiven blir kvar men kameran kommer du troligtvis att vilja byta

Skulle råda dig att kolla på den avancerade "kompaktkameran" som har en zoom från vidvinkel till tele. Allt i ett och täcker alla dina behov. Mångsidiga och de tar förvånansvärt bra bilder med tanke på det mindre sensor formatet. Det finns flera märken och modeller att välja på. När och om du närmar dig en sådan kameras begränsning blir troligen valet av ännu mer avancerad utrustning nästa gång lättare.

En lista från Prisjakt som kan sorteras på olika sätt för kompaktkameror där prisnivån ligger mellan 3-6 tkr....
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s274463439&o=lokal_rank#rparams=m=s274465332
Lycka till
 
Jag tolkar dina behov som att du vill fotografera det som händer omkring dig i vardagen och de du träffar på olika sätt - med högre kvalité än med mobilkameran. Utskrifter har du inte nämnt så jag antar att du främst kommer att titta på och visa dem på datorn

Systemkamera spåret du väljer är nog viktigare än märket och modellen. Köper du på dig objektiv och kringutrustning till en systemkamera så ska det ju också passa till nästa kamerabyte. Oundvikligt... tyvärr. Det händer så mycket och kameror blir bättre och bättre hela tiden

Om jag skulle få samma fråga från någon av mina söner och med ung samma behov skulle jag först och främst säga. Köp spegellöst! Står inför dörren på bred front. Tystare, mindre och smidigare

Köpa begagnat... ja kanske men val av spår är fortfarande viktigt. Objektiven blir kvar men kameran kommer du troligtvis att vilja byta

Skulle råda dig att kolla på den avancerade "kompaktkameran" som har en zoom från vidvinkel till tele. Allt i ett och täcker alla dina behov. Mångsidiga och de tar förvånansvärt bra bilder med tanke på det mindre sensor formatet. Det finns flera märken och modeller att välja på. När och om du närmar dig en sådan kameras begränsning blir troligen valet av ännu mer avancerad utrustning nästa gång lättare.

En lista från Prisjakt som kan sorteras på olika sätt för kompaktkameror där prisnivån ligger mellan 3-6 tkr....
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s274463439&o=lokal_rank#rparams=m=s274465332
Lycka till

Skall man ha följande autofokus i en spegellös modell blir det dyrt då man behöver köpa en av de nyare modellerna. Dessutom är objektiven nyare och tillverkade i mindre skala som drar upp priset. Eftersom TS inte har krav på bra brusprestqnda och inte skall göra stora förstoringar behövs inte den senaste sensortekniken. Jag kör själv spegellöst men med TS budget kommer hon mycket längre i prestanda med en klassisk DSLR än spegellöst. För att ens ha en chans att matcha autofokus i D300 för 2000kr beg behövs nog minst Samsung NX1 (7000kr ny) eller t o m Sony A6300 (finns bara ny och ligger väl på över 10.000kr). Fördelen med DSLR är just att även äldre avancerade modeller står sig bra gällande autofokus. Att spegellöst blivit konkurrenskraftigt i autofokus är ett relativt sent fenomen och då kräbs nyare och dyrare modeller.

Inga kompaktkameror, men möjlig reservation för Sony RX100 IV och RX10 II och III, som finns på marknaden idag klarar följande autofokus för rörliga motiv som här efterfrågas. Dessa tre kostar från 10.000kr uppåt. Nikons tre nya DL kompakter verkar lovande men alla hamnar på 7000kr och uppåt. Då är d u DL24-500 mest relevant för TS och den kostar en hel del mer.
 
Senast ändrad:
Gahhh tiodubbla priset minst??!
Jag vill kunna skriva ut bilder och gärna i lite större format ibland, är inte så intresserad av att lägga upp bilder på FB. Bilderna kommer till största del tas utomhus.
Jag trodde att alla systemkameror hade ungefär de kraven jag önskade bara att de dyrare var bättre och mer avancerade :) En amatör som jag ska knappast ha en kamera 50 000 kr. Det räcker med vad vi lägger på hästar och bilar i den här familjen hahaha.

Direkt efter jag skrev inlägget tänkte jag att begagnat såklart är billigare, precis som nämnts. Men även då blir det betydligt mer än 3-5000 kr för snabba, rörliga föremål anser jag. Du har fått flera bra förslag i tråden. 70-300 VR tycker jag är prisvärt. Jag älskar dock 70-200/2.8 för att det ger bättre isolering av motivet när man fotar med stor bländare men det är klart dyrare även begagnat. En D300 eller D700 kan vara bra alternativ. D300 funkar utmärkt om du som du säger mest ska fota utomhus. För inomhusbruk är 35/1.8 DX ett bra och billigt alternativ.

Jag är en glad amatör och har lagt ut en hel del på utrustningen. Fast som tur var har jag inte lagt pengar på häst eller speciellt mycket på bilar så då behöver jag inte ha så dåligt samvete :-D
 
Kraven är
Bilden ska tas i samma ögonblick som man knäpper
Kunna ta bild i rörelse (frysa/rörelseskärpa)
Fina bilder på avstånd och närbild
Lätt föra över bilderna på datorn
Bra batteritid
Inte för klumpig

Ändamål
Fotografering av hästar i rörelse och på avstånd
Bilar i rörelse och stillastående
Familjemedlemmar vid fikabordet eller i studsmattan
Fina närbilder med detaljer (ex blomma, spindel).

Pris 3000-5000 kr

Nästan alla systemkameror på marknaden kommer att klara av det mesta (men inte riktigt allt) av ovanstående. En dyrare utrustning kommer att öka sannolikheten att varje bild du tar blir bra, men å andra sidan så behöver även fotografen lite erfarenhet för att nå nästa nivå.

Det som du kommer att ha svårast med är närbilder med detaljer, där behöver du ett makroobjektiv, eller använd mobilen.
Hästarna kan vara en svår grej, men så länge det inte handlar om bilder inne i ridhus eller actionbilder vid hoppning så går det nog rätt bra med en instegskamera.
Det viktiga att veta är att du inte kan förvänta dig proffsresultat, men väl schyssta bilder. Ta många bilder så har du ett urval att sortera från.

Det viktiga att tänka på vid inköp av den första systemkameran är att du troligen kommer att vilja ha kvar samma märke när du eventuellt köper fler objektiv så småningom.

Två bra val är Nikon D3300 och Canon 1300D med kitobjektiv.
Om du inte kan komma nära motiven så kommer du att vilja ha ett teleobjektiv, men det kan du ju köpa senare när du märker att du saknar det.
 
Eftersom det inte finns några krav på bra mörkerprestanda från sensorn och begagnade objektiv ändå behövs för att klara budget skulle jag starkt rekommendera en bättre begagnad modell. Dessa erbjuder bättre autofokusprestanda än nya instegsmodeller och kan d u kosta mindre. Ffa är det kameror som faller enormt i pris mycket mer än objektiven så det är där man tjänar mycket. Är man osäker på att köpa privat kan man köpa av återförsäljare som t ex Scandinavian Photo eller Mattssons.
 
Direkt efter jag skrev inlägget tänkte jag att begagnat såklart är billigare, precis som nämnts. Men även då blir det betydligt mer än 3-5000 kr för snabba, rörliga föremål anser jag. Du har fått flera bra förslag i tråden. 70-300 VR tycker jag är prisvärt. Jag älskar dock 70-200/2.8 för att det ger bättre isolering av motivet när man fotar med stor bländare men det är klart dyrare även begagnat. En D300 eller D700 kan vara bra alternativ. D300 funkar utmärkt om du som du säger mest ska fota utomhus. För inomhusbruk är 35/1.8 DX ett bra och billigt alternativ.

Jag är en glad amatör och har lagt ut en hel del på utrustningen. Fast som tur var har jag inte lagt pengar på häst eller speciellt mycket på bilar så då behöver jag inte ha så dåligt samvete :-D

Hej igen,

Jag har nu tittat på en Nikon D7200 på eBay, där säljs dessutom paket med massa tillbehör om man dessutom vill öppna plånboken lite till ;)

En följdfråga. Visst är det "slutarförval S" man ska titta efter för att kunna frysa? Eller vad heter det på fotospråk? Är det något önskvärt som man ska leta efter när det gäller frysning av bilder.

/Blivande amatör...
 
Hej igen,

Jag har nu tittat på en Nikon D7200 på eBay, där säljs dessutom paket med massa tillbehör om man dessutom vill öppna plånboken lite till ;)

En följdfråga. Visst är det "slutarförval S" man ska titta efter för att kunna frysa? Eller vad heter det på fotospråk? Är det något önskvärt som man ska leta efter när det gäller frysning av bilder.

/Blivande amatör...

Fast inom budget skulle ju tre objektiv rymmas - det går inte om du köper en D7200. Är det privat säljare på eBay? Är det ett "köp nu" pris eller pågående budgivning där priset i regel rusar iväg de sista 5 min? Har säljaren bra omdömen?

Jag skulle vara skeptisk om man kan köpa D7200 beg för under 6000kr. Sedan tillkommer ju objektiv för 4000kr eller mer.

Objektiven är i mycket viktigare än kameran. Men visst D7200 är bra t o m väldigt bra - vad är det nya budgettaket med allt inräknat?
 
Hej igen,

Jag har nu tittat på en Nikon D7200 på eBay, där säljs dessutom paket med massa tillbehör om man dessutom vill öppna plånboken lite till ;)

En följdfråga. Visst är det "slutarförval S" man ska titta efter för att kunna frysa? Eller vad heter det på fotospråk? Är det något önskvärt som man ska leta efter när det gäller frysning av bilder.

/Blivande amatör...

D7200 har jag inte testat själv men den ska vara en mycket bra kamera. För att kunna frysa rörelser behöver man antingen en kort slutartid eller i vissa fall använda blixt. Slutartid kan man reglera både i läge S eller i läge M (då ställer man även bländare, dvs hur stor ljusöppningen är).
 
5-6000kr räcker ju gott till det mesta i yrkesbruk så länge du inte tappar bort dig i shinysjuka.

Jag skulle börja med att kolla vad jag får tag på i glasväg; en ljusstark prime och en Tradera zoom i rätt fattning med bonus filmkamera räcker väldigt långt för dom flesta om dom bara granskade sin egen osäkerhet lite. *Förutsatt att närfokusen är okej på båda.
En CaNikon prime går på 5-800kr med lite prisjakt. En rese zoom med många år kvar går på några hundralappar och en 70-200 hittar du för 2-3000kr om du är okej med att den inte är gjord senaste fem åren.

Nikons D glas har fortfarande acceptabel fokus på ett halvmodernt hus och en spegellös kan ta det mesta i linsväg med en liten närfokus boost.

En 5D går på 3000kr och är lägsta ribban för acceptabel FF bild i gott ljus (långa kontrast myror) gott om lampor kommer som canon kompitabla först och gott om glas att växa in i.
Dock blir lågt ISO ett bekymmer om du behöver högre slutarhastigheter utan massa lappar på belysning. en Rebel går på ca lika mycket med lite högre fokus kapacitet från år till år.

En X-E1 tål både starkt och svagt ljus, är mer vatten och smutstät än man tror och är du tålmodig får du den för nätta 2-2500 du tar dock smällen i AF på den men manuell fokus i rörelse är en breeze med korta fokussträckor och peaking. något knasig med tredjeparts kontroller och lampor.

En olympus OM får du för inte mycket mer och har rätt stadig AF med en lågljus smäll.

Du brukar hitta en D700 för 4-5000kr och då får du även ett värdigare sätt att hantera brus i dåligt ljus (runda filmkorns myror och inga band.) i relation till 5Dn och en D7000 går på 3.5-4000 med lite tålamod. en 3000 serie har fullt acceptabel AF för dom flesta dödliga (D3200 och upp).

Alla tar macroringar och om du inte ska fota kvalster för NatGeo klarar du dig på en prime med tuber.

Alla har div. metoder för trådlös överföring som funkar sisådär även med en ny kamera. Jag skulle satsa på en kortläsare med lämplig telefon propp för en 50-200kr

Alla kameror har idag en rätt sund andrahands marknad (Sony undantaget) och behöver du deluxe glas eller en x-plus kropp finns det att hyra till alla kameror och fästen.
 
Hej igen,
En följdfråga. Visst är det "slutarförval S" man ska titta efter för att kunna frysa? Eller vad heter det på fotospråk? Är det något önskvärt som man ska leta efter när det gäller frysning av bilder.

Att frysa rörelser kan man göra på många olika sätt men S, eller Tv som det heter på vissa kameramärken, är det enklaste. Jag tycker nog själv att bländarförval mer användbart.
Jag tror inte att jag har sett någon "vanlig" digital systemkamera utan slutar- och bländarförval, så alla funkar.
 
Gahhh tiodubbla priset minst??!
Jag vill kunna skriva ut bilder och gärna i lite större format ibland, är inte så intresserad av att lägga upp bilder på FB. Bilderna kommer till största del tas utomhus.
Jag trodde att alla systemkameror hade ungefär de kraven jag önskade bara att de dyrare var bättre och mer avancerade :) En amatör som jag ska knappast ha en kamera 50 000 kr. Det räcker med vad vi lägger på hästar och bilar i den här familjen hahaha.

Grejen är att det är skillnad på att klara av och klara av. Allt beror på vad du har för egna krav på resultatet. Förmodligen kan den enklaste instegskameran användas för ändamålet och beroende på vad du ställer för krav på resultaten kanske det är precis vad du förväntade dig. Kraven som ställs av andra som skriver här är helt andra. Jag har en kompis som fotar på med en instagskamera med kitobjektiv med full automatik. Han är nöjd med både kamera och resultat medan jag tycker att den är helt hopplös att använda.

Allt beror på vilka krav man har. Någon generellt svar finns helt enkelt inte. Eftersom frågan är så pass ospecifik och bred kommer svaren att spreta åt alla håll. Sist och slutligen är dock den bästa kameran alltid den du har i handen, inte den som ligger hemma.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.