Annons

En bra förstakamera??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen,

Jag har nu tittat på en Nikon D7200 på eBay, där säljs dessutom paket med massa tillbehör om man dessutom vill öppna plånboken lite till ;)

En följdfråga. Visst är det "slutarförval S" man ska titta efter för att kunna frysa? Eller vad heter det på fotospråk? Är det något önskvärt som man ska leta efter när det gäller frysning av bilder.

/Blivande amatör...

Nja, vad du ska titta efter är sätt att få så kort slutartid att motivet inte hinner röra sig så mycket att det ser oskarpt ut under exponeringstiden, Det kan du förstås få i S läge där du själv ställer in tiden.

Å andra sidan om du väljer A läge och själv ställer in objektivets största bländaröppning låter kameran välja tid, så blit ju tiden så kort som det går med hänsyn till den inställda filmkänsligheten.

De objektiv du kan få in i din budget kommer sannolikt dock inte att vara av toppklass så full öppning kanske inte är ett bra val om du vill ha bästa skärpa, dessutom kanske skärpedjupet blir för kort, så det kanske kan vara ide att blända ned en aning trots allt.

Ett annat trick kan vara att ställa in M läge, och välja kort nog tid för att frysa motivet, och lagom bländare för rätt skärpedjup/skärpa och låta autoiso ändra känslighet för att få rätt exponering.
 
Visst är det "slutarförval S" man ska titta efter för att kunna frysa? Eller vad heter det på fotospråk? Är det något önskvärt som man ska leta efter när det gäller frysning av bilder.
För att "frysa" rörelser krävs kort slutartid. Hur man åstadkommer kort slutartid är egentligen oväsentligt. Det går att göra med alla exponeringsmetoder, men är enklast i manuellt läge och i slutartidsförvalsläge.

Jag föreslår att du går en grundläggande kurs i fotografering innan du bestämmer dig för vilken kamera du ska köpa. Det är mycket enklare att fatta rätt beslut med relevanta kunskaper i bagaget. Till syvende och sist är det inte kameran utan fotografen som avgör hur bra bilderna blir, och fotografen är ungefär lika bra som sina fotografiska kunskaper. (Det finns inga kameror som automagiskt producerar bra bilder om inte fotografen vet vad hon gör).

Det finns säkert en hel del kurser att hitta på internet, och även en del i den s.k. verkligheten. Jag skulle tro att det finns en hel del tips om fotokurser att få från övriga deltagare i denna tråd. Själv har jag tyvärr inget konkret att komma med.
 
Jag skall även nämna en billig möjlighet till om syftet endast är att få fokus på rörliga motiv i bra ljus samt kunna ta bilder socialt utan vidare konstnärliga önskemål. Jag har dragit mig för att rekommendera det även om alternativet faktiskt exakt matchar önskemålen då det har förekommit att man blivit missnöjd för att man kom på att man fick/hade andra önskemål som t ex porträtt med tunt skärpedjup eller kom på att man ville fota rörliga motiv i sämre ljus eller började grabska bilder 100% på skärmen. Men, som sagt alternativet klarar kravet på snabbt rörliga motiv utomhus samt allmänfoto. Dessutom tar alltsammans lite plats i en vanlig handväska.

Nikon V1 med 10-30, 30-110 och blixt SB-N5. Begagnat ca 2500kr inalles.

Ingen idé att köpa V2 eller V3 då dessa inte etbjuder konkreta fördelar. Det är lättare att komma åt P A S M inställningar med de senare men med en liten 1" sensor är det ingen idé att leka med bländaren då skärpedjupet vid bl 3,5 redan är gansks stort.

Köp inte J eller S serien då dessa saknar mekanisk slutare och blixtsko och indirekt blixtljus är väsentligt för hyfsade bilder inomhus då direkt blixtljus är väldigt tråkigt.
 
Fredrik, några snabba om Nikon 1. Har själv en V1 som jag använder oftast med adapter till Nikons standardobjektiv.

Har för mig att även om V1 har en blixtsko så passar inget annat än den tillhörande blixten, så man är väl ganska låst till en direktblixt ändå

Varför inte elektronisk slutare, har funderat på J5? Är det för synktid vid blixt?
 
Fredrik, några snabba om Nikon 1. Har själv en V1 som jag använder oftast med adapter till Nikons standardobjektiv.

Har för mig att även om V1 har en blixtsko så passar inget annat än den tillhörande blixten, så man är väl ganska låst till en direktblixt ändå

Varför inte elektronisk slutare, har funderat på J5? Är det för synktid vid blixt?

Den elektroniska slutaren erbjuder endast 1/60 synktid. Då blixten är klen är den i praktiken värdelös för upplättning då man då behöver blända ner för att kunna hålla 1/60 sek och då räcker inte blixten. Bara V serien har mekanisk slutare och då kan man få 1/250 sek. Dessutom har den blixtsko och SB-N5 beg är rätt billig men duger för indirekt blixtljus inomhus också (går att vinkla) - den är kraftigare än den ser ut då den inte behöver ha interna egna batterier utan använder kamerans. Den inbyggda blixten i J och S serien ger ju bara direkt ljus och detta ger väldigt tråkiga inomhusbilder och är som sagt närmast värdelös för upplättning. Med en liten 1" sensor är det sällan att tänka på att öka ISO för att ta inomhusbilder utan blixt.
 
Jag skall även nämna en billig möjlighet till om syftet endast är att få fokus på rörliga motiv i bra ljus samt kunna ta bilder socialt utan vidare konstnärliga önskemål. Jag har dragit mig för att rekommendera det även om alternativet faktiskt exakt matchar önskemålen då det har förekommit att man blivit missnöjd för att man kom på att man fick/hade andra önskemål som t ex porträtt med tunt skärpedjup eller kom på att man ville fota rörliga motiv i sämre ljus eller började grabska bilder 100% på skärmen. Men, som sagt alternativet klarar kravet på snabbt rörliga motiv utomhus samt allmänfoto. Dessutom tar alltsammans lite plats i en vanlig handväska.

Nikon V1 med 10-30, 30-110 och blixt SB-N5. Begagnat ca 2500kr inalles.

Ingen idé att köpa V2 eller V3 då dessa inte etbjuder konkreta fördelar. Det är lättare att komma åt P A S M inställningar med de senare men med en liten 1" sensor är det ingen idé att leka med bländaren då skärpedjupet vid bl 3,5 redan är gansks stort.

Köp inte J eller S serien då dessa saknar mekanisk slutare och blixtsko och indirekt blixtljus är väsentligt för hyfsade bilder inomhus då direkt blixtljus är väldigt tråkigt.

Ja, NIkon 1 serien är lite av fattigmans sportkamera. Så länge det är dagsljus och TS inte skriver ut bilder i större format än A3 borde någon V? modell fungera utmärkt.

Håller nog inte riktigt med dig om att det inte är någon ide att skaffa V2, ergonomin är betydligt bättre. Man får stadigare grepp. På och av knappen är bättre utformad, och man har inte den på V1 olyckligt placerade ratten för att växla mellan video stillbild och två andra mer eller mindre oanvändbara lägen. Vet inte hur många gånger jag ändrat den ratten av misstag på min V1:a. Enda skälet att välja V1 framför V2 är som jag ser det att V1 har bättre tilltaget batteri. Vill man ha kortare skärpedjup finns ju 18/1.8 för ytterligare ca 1800 nytt, ger visserligen inte extremkort skärpedjup men nog för ett hyfsat porträtt. Dessutom finns inbyggd blixt. Det blir då visserligen blixt rakt på som kanske inte alltid är så kul, men man kan åtminstone använda den som upplättningsljus.

Ytterligare ett skäl att välja någon V1 eller V2 över S och J modellerna är att de har elektronisk sökare. Det gör det lättare att se vad man gör ute i starkt solljus. Det blir även lättare att hålla stadigt när man kan ta stöd mot huvudet, och det finns möjlighet att korrigera för synfel i sökarokularen. Det blir även enklare att följa rörliga motiv.
 
Ja, NIkon 1 serien är lite av fattigmans sportkamera. Så länge det är dagsljus och TS inte skriver ut bilder i större format än A3 borde någon V? modell fungera utmärkt.

Håller nog inte riktigt med dig om att det inte är någon ide att skaffa V2, ergonomin är betydligt bättre. Man får stadigare grepp. På och av knappen är bättre utformad, och man har inte den på V1 olyckligt placerade ratten för att växla mellan video stillbild och två andra mer eller mindre oanvändbara lägen. Vet inte hur många gånger jag ändrat den ratten av misstag på min V1:a. Enda skälet att välja V1 framför V2 är som jag ser det att V1 har bättre tilltaget batteri. Vill man ha kortare skärpedjup finns ju 18/1.8 för ytterligare ca 1800 nytt, ger visserligen inte extremkort skärpedjup men nog för ett hyfsat porträtt. Dessutom finns inbyggd blixt. Det blir då visserligen blixt rakt på som kanske inte alltid är så kul, men man kan åtminstone använda den som upplättningsljus.

Ytterligare ett skäl att välja någon V1 eller V2 över S och J modellerna är att de har elektronisk sökare. Det gör det lättare att se vad man gör ute i starkt solljus. Det blir även lättare att hålla stadigt när man kan ta stöd mot huvudet, och det finns möjlighet att korrigera för synfel i sökarokularen. Det blir även enklare att följa rörliga motiv.

Det enda reglaget jag ser vits att justera är mellan mekanisk slutare (bättre synctid) och elektronisk (högre serietagningshastighet). Man kan tejpa för de andra om man är rädd att rucka dem - video var ändå inget krav.
 
Den elektroniska slutaren erbjuder endast 1/60 synktid. Då blixten är klen är den i praktiken värdelös för upplättning då man då behöver blända ner för att kunna hålla 1/60 sek och då räcker inte blixten. Bara V serien har mekanisk slutare och då kan man få 1/250 sek. Dessutom har den blixtsko och SB-N5 beg är rätt billig men duger för indirekt blixtljus inomhus också (går att vinkla) - den är kraftigare än den ser ut då den inte behöver ha interna egna batterier utan använder kamerans. Den inbyggda blixten i J och S serien ger ju bara direkt ljus och detta ger väldigt tråkiga inomhusbilder och är som sagt närmast värdelös för upplättning. Med en liten 1" sensor är det sällan att tänka på att öka ISO för att ta inomhusbilder utan blixt.

Nikon 1 är visserligen långt ifrån förstahandsvalet för mörka inomhusbilder vid svagt ljus, men tror nog att den kan duga för lite bilder kring fikabordet även utan blixt. Bilden på blomman är tagen i mörk bar på 3200 iso. Flickan sitter 2-3 meter från ett fönster vid halvsjutiden den här årstiden bilden togs med 18/1.8

Naturligtvis blir det bättre med större mer ljusfångande sensor, men ser vi till bilder på folk kring ett bord blir skillnaden mot t.ex. fullformat ibland inte alls så stor som man skulle kunna tro. Anledningen är att man om man ska få flera människor skarpa med t.ex. fullformat hade jag behövt blända ned mera för att få skärpedjupet att räcka.

Hur som helst är Nikon 1 en behändig kamera att ha med t.ex. på fest
 

Bilagor

  • V1_DCS-4522.jpg
    V1_DCS-4522.jpg
    64.2 KB · Visningar: 17
  • V1_DCS-4851.jpg
    V1_DCS-4851.jpg
    70 KB · Visningar: 20
Fredrik, några snabba om Nikon 1. Har själv en V1 som jag använder oftast med adapter till Nikons standardobjektiv.

Har för mig att även om V1 har en blixtsko så passar inget annat än den tillhörande blixten, så man är väl ganska låst till en direktblixt ändå

Varför inte elektronisk slutare, har funderat på J5? Är det för synktid vid blixt?


Ska du få dra full nytta av v1:an ska man nog använda 1 seriens objektiv. Med adaper fungera bara autofokusen i centrumpunkten så det blir svårt att följa snabba rörliga motiv
 
Ska du få dra full nytta av v1:an ska man nog använda 1 seriens objektiv. Med adaper fungera bara autofokusen i centrumpunkten så det blir svårt att följa snabba rörliga motiv

Precis. Adaptern gör mest nytta om:
1. Man vill testa supertele (300mm objektiv på en 1 serie motsv utsnittet hos 810mm tele)
2. Supermakro - egentligen enl definition är 1:1 alltid 1:1 men ser man till bildutsnittet upplevs det som 2,7:1. Det är samma anledning som man kan få makroliknande effekt med 10-30 och 30-110 och samma anledning som kompaktkameror kan användas till det. Den faktiska avbildningsskalan kan vara låg men med liten sensor beskärs bilden. Så sätter man på ett makroobjektiv via adaptern som ger 1:1 på en fullformatskamera blir utsnittet som om det vore 2,7:1 (alltså 2,7x förstoring).
 
Precis. Adaptern gör mest nytta om:
1. Man vill testa supertele (300mm objektiv på en 1 serie motsv utsnittet hos 810mm tele)
2. Supermakro - egentligen enl definition är 1:1 alltid 1:1 men ser man till bildutsnittet upplevs det som 2,7:1. Det är samma anledning som man kan få makroliknande effekt med 10-30 och 30-110 och samma anledning som kompaktkameror kan användas till det. Den faktiska avbildningsskalan kan vara låg men med liten sensor beskärs bilden. Så sätter man på ett makroobjektiv via adaptern som ger 1:1 på en fullformatskamera blir utsnittet som om det vore 2,7:1 (alltså 2,7x förstoring).

Fast ska man plåta rörliga saker är säker 1 seriens 70-300 bättre. Den är inte speciellt dyr heller om man tänker på vad telen brukar kosta. Visserligen en bra bit över TS hela budget som ny, men det kan ju vara ett sparmål som begagnat. Dessutom har den väldigt kort närgräns, drygt en meter vilket bör kunna ge bra bilder på t.ex. insekter. Nackdelen är förstås att den som alla Nikon 1 prylar fordrar en hel del ljus.

Att notera är att objektiv som väger över, om jag minns rätt, 1.5kg inte fungerar med FT.1 adaotern på den senaste J modellen. Antar de fick för många reklamationer på skadade bayonetter från folk som tanklöst burit kameran i remmen med så tungt objektiv.
 
Att notera är att objektiv som väger över, om jag minns rätt, 1.5kg inte fungerar med FT.1 adaotern på den senaste J modellen. Antar de fick för många reklamationer på skadade bayonetter från folk som tanklöst burit kameran i remmen med så tungt objektiv.

Listan spärrar ut ett antal nikonobjektiv men inga andra tillverkare, hur är det med tex Tamron 150-600 tro? tycker mitt 600mm på 1 serien ger en fullt tillräcklig brännvidd :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.