Annons

en bra bok om PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

rillster

Medlem
hejsan,

jag skulle behöva lära mig lite mer om photoshop, någon som kan tipsa om en bra bok som beskriver nyttiga grejor att kunna för foto redigering?


mvh

Rickard
 
Photoshopbibeln ska vara en höjdare.
Har själv tänkt investera i den men har inte bestämt mig för engelsk eller svensk version än.

När jag läste på Brobygrafiska hade vi bl a en bok som hette "4 färger och en bild", den är väl nu ganska gammal men den tog upp bl a kurvor och nivåer samt färgrymder och dyl.
 
Detta är några titlar som jag har och tycker är bra.

En utmärkt och något lite mer avancerad bok som går på djupet:

Real World Adobe Photoshop CS
av David Blatner och Bruce Fraser
ISBN: 0321245784

Boken tar bl.a. upp färghantering i teori och praktiken (d.v.s. användningen av färgprofiler), användargränssnittet i CS såväl som finesser under skalet som t.ex. automatisering av bildbehandlingen med skript, grundläggande och mer avancerade bildredigering i svart-vitt och färg. Ett kapitel är ägnat åt skärpning av bilder med olika metoder.

En annan bra bok med fina bildexempel är:

Adobe Photoshop CS for Photographers
av Martin Evening
ISBN: 0240519426

Det är boken som länken i inlägget ovan pekar på.

Denna boken går dock inte går så djupt som Real World Adobe Photoshop CS på alla områden och är något mer inriktad mot porträtt. Jag har Evenings bok om Photoshop 7 (föregångaren alltså) och tycker att hans böcker är en utmärkt introduktion till Photoshop om man inte har någon bok innan.

Båda böckerna innehåller information nog för att vara värdefulla även efter längre tid som referensverk.

Det finns för övrigt en hel bok om färghantering som är högst användbar för den digitale fotografen, de flesta verkar inte ha trängt in något djupare i området. Den tar upp allt som är värt att veta om färglära och digital färghantering i Photoshop och andra program och heter:

Real World Color Management
av Bruce Fraser med flera
ISBN: 0201773406
 
Det finns ju kurser också att läsa. Libendo har en kurs i photoshop men den är i version 6, vilket inte gör så mycket tycker jag, för det som har lagts till i 7:an och cs kan man ju läsa i hjälpen som följer med programmen. http://www.libendo.com/

Och så finns ju SkaGra http://www.fixarna.com/skagra/ där man får bra tutorials att lära sig av och handledare som man kan fråga om det är ngt man undrar över. Har man sedan Photoshopbibeln som handbok så har man allt ;))
mvh Ingemo
 
Jag har i dagarna fått hem "Photoshop CS för Digitalfotografer" det tog några månader. Har kollat lite o den verkar käck... den engelska upplagan har funnits ute ett tag o fått positiv kritik. Värd att bläddra i kanske...
 
Jag har photo shop 7 bibeln och kan INTE rekommendera den till nybörjare.

Det måste finnas mera lättsmälta böcker än denna lunta (ca 1000 sidor ).


mvh
 
Tack för snabba svar,
Igår fick jag lite tid över efter jobbet och jag kollade runt bland massa ps böcker ... den som verkar vettigast för mig (eftersom jag inte har en grund) är Photoshop CS för Digitalfotografer .

tack för infon alla! :)

/Rickard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.