Annons

En blixt till min Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Jag är sugen på en blixt till min kamera, och har mest kikat på FL-36 som verkar bra på alla sätt och vis. FL-50 är över min prisgräns så den är inte aktuell. Men nu har jag även sett att Metz har blixtar till Olympus.

Vad tror ni om deras:
Metz 44 AF-4O, till Olympus AF - 1826:-
el
Metz 54 MZ-4i Olympus - 3390:-

De verkar vara billigare än Olympus egna blixtar, men frågan är om det är ett bättre köp.
Metz 44 är ju lite billigare än Fl-36 men Metz 54 kostar bara en tusenlapp mer än Fl-36 så frågan är om den är bättre?

Någon som har lite kunskap att dela med sig av ? =)
 
Sorry, bara lite erfarenhet av FL-36. Och den erfarenheten är god. OK, blixt o jag är ingen bra kombination. Men den har gjort det som jag förväntat. På den finns inställningar och möjligheter till justeringar helt tillr. Ngt som jag inte studerat nästan alls. Min konklusion är att du säkert inte går fel med den, med undantag om du har tänkt dig ngt avancerar, kanske studio o så så kanske den inte räcker till.
Metz har väl iofs ett mycket bra rykte. Används väl en hel del på mellanformatsfronten.
Argh, det var nog inte till mkt hjälp det här ...
/TBS
 
Metz:arna har jag inte provat, men vad jag kan säga är att jag var kanonnöjd med min FL-36 när jag hade den!

Har kört den en hel del tillsammans med E-500 och det klaffar perfekt. Rekommenderas. Strömsnål är det också.
 
Tack för era kommentarer!

Det lutar starkt åt en Fl-36, men jag ska kika runt lite på nätet o se om jag hittar någon info om Metz.
 
Metz stavblixtar har i vilket fall varit pressfotografernas favoriter under många år. Det kanske har ändrat sig iochmed att dagens batterier är så mycket bättre.

De båda blixtar du räknar upp är ganska olika. Metz 54 är dubbelt så tung. Ifall du kommer reflektera lkus på väggar och tak tror jag att den starkare Metz blixten är att föredra, men skall du bara blixtra rakt på duger säkert den mindre FL-36:an lika bra.
 
Nu är jag lite kluven. Förmodligen kommer jag att köra en hel del blandad användning av blixten, dvs både direkt på och att studsa den mot väggar o tak. Men frågan är då alltså om en Fl-36 kommer att täcka till det. Den stora Metzen kostar ju ganska mycket mer, och frågan är om det är värt det när jag kanske inte kommer använda blixt överdrivet mycket.
 
Vad tror ni om en Fl-40? Kunde kanske vara ett vettigt alternativ, då den är lite starkare än fl-36. Men den går väl iofs bara att få tag på begagnat nuförtiden antar jag.

Sen läste jag att med E-500 och E-300 så funkar inte TTL-mätningen men det gör den med en E-1 så det skulle funka för tillfället, men om jag köper en annan E-kamera så skulle jag ju få uppdatera till en ny blixt. Hm hm, inte lätt detta ;)
 
Jämför gärna vid vilken utlysningsvinkel som GN=36 är specat för FL-36, så ska du se att den är väldigt kraftfull för sin lilla storlek och mycket ändamålsenlig för vidvinkelfoto. Dock är den med bara två batterier inte lämpad för kontinuerlig drift.

Det låter på dig som om du önskar en mycket kraftig blixt, och sanningen att säga, kan man ha för liten blixt i sådana fall? Varför inte försöka få tag på ett gammalt kraftpaket, men kolla först upp om synkspänningen är tillräckligt låg för att inte knäcka kameran. Jag har använt en gammal och extern blixt till min E-300, där den externa triggas via IR-slavtändaren HAMA 6977 från min inbyggda blixt.

Det finns otaliga praktiska alternativ beträffande blixtar, så jag är också intresserad av vad du kommer fram till. TTL är bra, men det går utmärkt att i manuellt läge ta bra blixtbilder i fasta situationer, om man kollar i histogram t.ex.
 
För att fota på fester etc. duger säkert den lilla 36:an utmärkt. Vill exprimentera med olika ljus duger en gammal stavblixt utmärkt. Jag har skrivit förut att jag ibland använder en gammal Sunpak 4205 med thyristor. Har fått minst lika bra resultat med den som med en TTL blixt.
Stavblixten kan du montera på ett stativ och rikta mot en vägg, skärm eller tak. Såg en Sunpak 4205 som såldes beg. för 250 kr.

Kanske en väg att gå. En ny 36:a och en beg stavblixt för fasta situationer?
 
Jag måste inte ha en kraftig blix, men är lite rädd för att den (fl-36) inte ska räcka till, men trots allt tror jag nog att en fl-36 räcker för mina behov, så det lutar nog åt att jag först försöker hitta en fl-40 begagnad och om det inte finns så köper jag nog en fl-36. Jag är helt novis på området externa blixtar, så det blir till att läsa på en hel del.

Ang stavblixt så ska jag nog börja i liten skala och arbeta mig uppåt, dvs inte köpa på mig för mycket utrustning som jag inte kan hantera. Det får räcka med en vanlig blixt än så länge iaf.

Tack för era kommentarer!
 
Leffe75 skrev:
FL-36 är kraftfullare än vad man kan tro av storleken. Det ultimata vore om du kunde få låna en sådan och prova.

FL-40 är väl inte helt kompatibel med E-500 om jag har förstått saken rätt.
Kika lite på den här utförliga sidan om blixtar för Olympus E-system: http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/flash.html

Tyvärr har jag ingen kompis som har en fl-36 så jag kan prova :(

Det var den sidan jag kikade på o där jag läste att fl-40 inte är helt kompatibel med i princip alla 4/3-kameror utom just E-1 (som jag har, hade en E-500 innan) så den skulle ju funka bra, tills jag byter/uppdaterar huset. Fast som Sundvisson skrev ovan så kan man ju ta bra kort utan TTL-funktion bara man lär sig lite.
 
Nu blev det en begagnad fl-36 (plus en 35mm macro ;) Har bara hunnit testa den idag men det verkar väldigt lovande och jag tror att jag kommer klara mig bra med denna blixten.


Fl-36 + 35mm (vinklad uppåt)
 

Bilagor

  • bild 024.jpg
    bild 024.jpg
    39.6 KB · Visningar: 321
Re: Nu blev det en begagnad fl-36 (plus en 35mm macro)

Fin bokeh, ferrari-röd färg och hund. Det ser ut som om du nyttjar alla tänkbara vinklingar som din nya FL-36 kan erbjuda. Vissa blixtar kan ju bara vinklas uppåt i en ledd, vilket är en nackdel vid t.ex. porträttfoto. Ett 165 gram lätt makro på en E-1'a, det måste ju kännas lätt? Det är ett förhållandevis billigt och bra makro, och som du visar med dina fina exempel, ganska mångsidigt också.

P.S: Med makrot har du så kort närgräns vid stora förstoringar, att du kan komma att behöva blixten separerad från blixtskon. En kabel från Olympus eller t.o.m. Canon passar för den uppgiften.
 
Jag var ju inne ett tag på en Metz 44, men den kunde inte vinkla åt alla håll som fl-36 kan så jag inser ju nu när jag testat den lite hur användbart det är att kunna vinkla bakåt osv.

35mm på E-1an funkar väldigt bra faktiskt, även om objektivet inte väger så mycket. Tycker att huset är så bra balaserat så det gör absolut ingenting att objektivet inte väger så mycket.
 
TTL undervattensblixt

UFL-1 är en ny blixt, med attraktiva attribut såsom TTL-blixt i slavläge utan synkkontakt, snabb (2 sek) laddningstid med NiMH-batterier, en av få blixtar som tillåter undervattens TTL-blixt i slavläge. Kostar EUR 379,00 inkl. MwSt. (UVP) enligt Olympus tyska produktsida. Till E-400/410 finns också ett UV-hus PT-E03 som enligt samma sida hamnar på EUR 999,00 inkl. MwSt. (UVP)

Det här är ju intressant i den aspekten att Olympus förmodligen jobbar med att förnya sitt blixt-system, vilket bör komma även landkrabbor med dSLR tillgodo, med nya fjärrstyrbara versioner av t.ex. FL-36 & FL-50. Undrar just vad trenden med fjärrstyrning av blixtar är? Optiskt eller via radio, eller ett system som stöder båda teknikerna?

Undrar om inte SP-550 UZ också kan fjärrstyra de kommande externa blixtar?

Ref:
 

Bilagor

  • ac_uw_image_front_ufl-1.jpg
    ac_uw_image_front_ufl-1.jpg
    11.9 KB · Visningar: 146
Vad menar de, TTL utan sladd kan väl inte funka med något nuvarande hus?
Är det framtida hus de tänker på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.