Jag kikade om det gick att hitta lite mer data om blixtarna och UW-husen. Tyvärr finns ännnu ingen manual på huset PT-037 avsett för kameran SP-550UZ och ej heller på blixten UFL-1. Så jag har ingen ytterligare säkerställd info.
Med spekulations-hatten på, så tror jag inte att det handlar om dSLR för UFL-1, utan mera om en blixt för P&S kameror. Kamerans inbyggda blixt triggar här den externa blixten UFL-1, som känner av eventuell förblixt, även om jag snarare tror det rör sig om enkel triggning på ljuset bara. P&S kamerorna har ju ingen ridåslutare med spalt, så dessa stänger bara slutaren när tillräcklig mängd ljus inkommit. Det behövs då ingen återkoppling till den externa blixten från kameran för att stänga av den.
Olympus anser tydligen att det finns en bra marknad för UW-foto med små kompaktkameror, vilka med sin lägre prislapp, Live View, samt bredare skärpedjup är idealiska för uppgiften. Externa blixtar är då en nödvändighet.
Radio under vatten funkar inget bra, eftersom vatten har höga dielektriska förluster för radiovågor. Hoppas däremot på nytillskott i blixtväg m hj a radio-triggning för dSLR-blixtarna. Undrar bara om protokollet för full TTL räcker till med radion i 433 MHz ISM-bandet, eller om man måste ta till Certified Wireless USB? Jag tror inte man väljer att gå någon egen väg beträffande radio-lösning, utan väntar nog där in lämplig standard. Bra för den opportuna och oberoende tillbehörsmarknaden i så fall, vilka nog först kommer att ta fram generella lösningar.