Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bild var 10:e minut med 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casal

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska göra en film av lösa bilder i kemin, en bild var tionde minut, kameran har ingen funktion för detta så vitt jag vet. Visst jag kan ju trycka manuellt, men det känns omständigt.

Finns det något program som jag kan styra min EOS 400D med?
 
Hej!

Jag ska göra en film av lösa bilder i kemin, en bild var tionde minut, kameran har ingen funktion för detta så vitt jag vet. Visst jag kan ju trycka manuellt, men det känns omständigt.

Finns det något program som jag kan styra min EOS 400D med?

EOS utility, det får man med när man köper kameran. Går även ladda ner på canon.se
 
Hej!

Jag ska göra en film av lösa bilder i kemin, en bild var tionde minut, kameran har ingen funktion för detta så vitt jag vet. Visst jag kan ju trycka manuellt, men det känns omständigt. Finns det något program som jag kan styra min EOS 400D med?

Detta är en standardfunktion i gratisprogrammet som du fick med på cd-skivan då du köpte kameran; Canon EOS Utility.

"EOS Utility also allows you to remotely operate the camera from your computer using the supplied interface cable. You can fire the shutter release ... automatically at intervals (from 5 seconds to 60 minutes in 1-second increments)."

På Canons webbplats kan du ladda ned en uppdatering till den senaste versionen 2.5.1 av Canon EOS Utility. Just den här länken som jag skickar med här gäller för Windows-datorer.
 
Jag hittade ingen redigeraknapp så jag får posta på nytt, jag lyckas bara göra enkelexponeringar med eos utility. Hur gör jag för att schemalägga?
 
Visst vore det smidigt med en avancerad kontroll, men nja, jag väljer hellre en funktion i ett program före något som måste införskaffas.
 
Visst vore det smidigt med en avancerad kontroll, men nja, jag väljer hellre en funktion i ett program före något som måste införskaffas.

Saxat från Canon Professional Network:

"Have you ever wondered how time-lapse movies are made? Now you can make your own with no more equipment than your DSLR and EOS Utility. The process is simple to execute. Click the stopwatch icon, check the ‘Interval Timer Shooting’ and enter the required values.

Careful consideration should be given to the type of activity that you are seeking to capture when setting the interval. The minimum is 5 sec and the maximum is 99 minutes, 55 seconds between frames.

Think also of the way the images will be used – within a video or as a series of stills? A sequence of a flower opening will take many hours and movement will be slow. A frame every five minutes may be sufficient. On the other hand, a time lapse of a sunrise or moving clouds for a movie may need a frame every five or 10 seconds to provide smooth motion in a sequence.

The number of shots is limited by the amount of space on the computer hard disk. Mains power for camera and computer are likely to be essential considerations. But when the options have been set, just click ‘Start’ to run the capture sequence."
 
Saxat från Canon Professional Network:

"Have you ever wondered how time-lapse movies are made? Now you can make your own with no more equipment than your DSLR and EOS Utility. The process is simple to execute. Click the stopwatch icon, check the ‘Interval Timer Shooting’ and enter the required values.

Careful consideration should be given to the type of activity that you are seeking to capture when setting the interval. The minimum is 5 sec and the maximum is 99 minutes, 55 seconds between frames.

Think also of the way the images will be used – within a video or as a series of stills? A sequence of a flower opening will take many hours and movement will be slow. A frame every five minutes may be sufficient. On the other hand, a time lapse of a sunrise or moving clouds for a movie may need a frame every five or 10 seconds to provide smooth motion in a sequence.

The number of shots is limited by the amount of space on the computer hard disk. Mains power for camera and computer are likely to be essential considerations. But when the options have been set, just click ‘Start’ to run the capture sequence."
Tack så mycket!

Det tog ett tag innan jag hittade, men det låg i mittfliken högst upp i rutan, så nu fungerar det fint. Nu gäller det bara att hitta ett program som man kan ställa in visningstid för bilderna så man slipper reglera varje bild manuellt.
 
Nejnej, jag ska sätta ihop det till en film på 30 fps sedan, så då måste ju varje bild visas 0,03 sekunder var. Fast det blev inge vidare den jag tog kort på. Det var en rostprocess som gick för långsamt.

Får testa en hel eftermiddags solnedgång för skoj skull. När jag orkar.
 
Ett annat sätt är att köpa en 2,5 mm stereopropp som kopplas till trådutlösaruttaget i kameran. Jord plus en av kanalerna tar bilden, den andra kanalen i kontakten ställer skärpan,

Tag sedan en mekanisk veckarklocka och placera stift som är förbundna med varandra på urtavlans klockslag 2, 4, 6, 8, 10 och 12. Den andra polen kopplas till minutvisaren. Koppla sladdarna till stereoproppen och anslut till kameran. Om det är rätt gjort kommer minutvisaren att sluta en elektrisk krets var tionde minut.

Tips är att ha kameran på "one shot", så den inte kontinuerligt tar bilder så längre kretsen är sluten.
 
Ett annat sätt är att köpa en 2,5 mm stereopropp som kopplas till trådutlösaruttaget i kameran. Jord plus en av kanalerna tar bilden, den andra kanalen i kontakten ställer skärpan,

Tag sedan en mekanisk veckarklocka och placera stift som är förbundna med varandra på urtavlans klockslag 2, 4, 6, 8, 10 och 12. Den andra polen kopplas till minutvisaren. Koppla sladdarna till stereoproppen och anslut till kameran. Om det är rätt gjort kommer minutvisaren att sluta en elektrisk krets var tionde minut.

Tips är att ha kameran på "one shot", så den inte kontinuerligt tar bilder så längre kretsen är sluten.
Hehe, bra idé!

Men det genom datorn fungerade bra så jag behöver ingen mer hjälp med intervallet.

Tackar ändå!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.