Annons

En 1300mm objektiv för under 4000kr! KAN man verkligen få bra bilder med den?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pris/prestanda är nog svårt att slå. Men det är tungt, otympligt,saknar AF och har fast bländare.

Jag sparar mina pengar och siktar på ett canon 100-400 istället.

Oj, tackar tackar.
Hmm... Varför i hela världen vill jag ha en sån jättemycket?

Det är nog bara för att den ser rent bauta ut...

Daniel Ahlin skrev:
Konstigt att ingen har nämt spegeltele.
Rubinar 1000mm f10 finns för under 200$

Jag har suttit o funderat på att rekommendera den men man brukar få på tafsen då man rekommenderar ryska objektiv.
Jag har en MTO 1000/11 som jag gillar, kan inte klaga på bildkvalite, en snabbtest jag gjorde mot Nikons 1000 tyckte jag utföll i MTO,s fördel.
om man betänker att den ryska gluggen kostar en 1/10 del av den japanska så får man mycket för pengarna.

Stor o tung men för mej är det ett mindre problem.kräver stativ som alla objektiv i den brännvidden.

Kostar 1788 Sek inkl. EOS adapter och frakt till sverige.
kan betalas med Secure Credit card eller Western union.

En Rubinar 100 f:10 kostar 2047 med EOS adapter o frakt hos:
www.rugift.com

Hur oskärpan ser ut när man fotar månen är knappast ett bekymmer. I princip alla optiska avbildare av astronomiska objekt är ju spegeltelen.

---Mitt tips som botemedel för dessa telelockelser är att om "plånboken kurrar i magen" så köp först ett ex,vis 75-300 super apo macro, använd det och spara samtidigt pengar under en längre tid så att ni en dag kan köpa drömobjektive(n)t!! (då har det säkerligen också kommit ut nya bättre modeller:)

Svider inte att spara när man får valuta för pengarna, dessutom så har man massor med tid att fundera ut vart man skall köpa det och ev för vilken valuta--kanske ngn släktning under denna väntans period skall till USA osv...

Den som väntar på ngt gott.......:)

Mvh Niclas.

Ps, Glöm dessa "super" (svaga) gluggar som bara skapar frustration och ger avsmak för fotograferande generellt!..ds

Kolla den schematiska bilden längst ned på sidan. Den förklarar hur ett spegeltele fungerar. Pluppen i mitten är en spegel som reflekterar tillbaks ljuset mot filmen.

---Jag försår inte så franska så bra, är denna bild hämtad från denna link tagen med detta objektiv?? jag ställer mig tvivlande till det.., Nu är jag ingen expert på astronomisk fotografi men jag tvivlar, (har säkert läst fel..:). Att man kan fota astronomiska/himmelska objekt med spegeltele visste jag men jag tvivlar på att detta är tillräckligt ljusstarkt eftersom det är det "som skall till" vid dessa fotograferingar..

http://www.astronome.fr/astro-rubinar_500_f5_6.htm

Bilagor

• astro-91.jpg
    astro-91.jpg
    3.5 KB · Visningar: 487
Senast ändrad:
Jag tror säkert att det kan stämma. Den bifogade bilden har jag tagit på samma astronomiska objekt med ett vanligt 50mm objektiv, 15 sek exponering på bländare 2.0 och ISO 800. Om du monterar kamera med spegeltele ovanpå ett teleskop som följer stjärnonas rörelse så kan du ju ha i princip hur lång exponering som helst.

Bilagor

• crw_1863.jpg
    crw_1863.jpg
    8.3 KB · Visningar: 487
Niclasfoto skrev:
---Mitt tips som botemedel för dessa telelockelser är att om "plånboken kurrar i magen" så köp först ett ex,vis 75-300 super apo macro, använd det och spara samtidigt pengar under en längre tid så att ni en dag kan köpa drömobjektive(n)t!! (då har det säkerligen också kommit ut nya bättre modeller:)

Svider inte att spara när man får valuta för pengarna, dessutom så har man massor med tid att fundera ut vart man skall köpa det och ev för vilken valuta--kanske ngn släktning under denna väntans period skall till USA osv...

Den som väntar på ngt gott.......:)

Mvh Niclas.

Ps, Glöm dessa "super" (svaga) gluggar som bara skapar frustration och ger avsmak för fotograferande generellt!..ds

Men den gluggen du rekomenderar är ju dyrare än rubinaren, har kortare brännvidd och i förhållande till brännvidden är det ljussvagare också.

Personligen tyckte jag det var fantastiskt roligt att fotografera med den rubinar jag testade.

Jag tycker också om att plåta med Spegeltele och dom Ryska Rubinar och MTO är mycket bra objektiv till ett mycket lågt pris

/Göran

Daniel Ahlin skrev:
Men den gluggen du rekomenderar är ju dyrare än rubinaren, har kortare brännvidd och i förhållande till brännvidden är det ljussvagare också.

Personligen tyckte jag det var fantastiskt roligt att fotografera med den rubinar jag testade.

---OKEY!
---För det första kan man nog inte (borde inte)riktigt sammanlikna dessa objektiv i samma liga/kategori!!--Jag nämnde bara zoomen som ett tips i väntan på att ens pengar sparas upp räntar sig......

Dessutom=
1.---Rubinar,en har väl fast bländare, det tycker jag inte om alls?
2.---Jag anser dem runda "reflezerna" vara störande och mkt sällan estetiskt berikande för fotografi ett generellt?
3.---Närgränsen på spegeltelen brukar vara fin men knappast som den nämnda Sigmazoomen som har avb,skala 1:2.
4.---Tror nog inte att Sigma,n trots att det är en zoom är mindre skarp på bl 5,6.
5.---Ett 500mm spegeltele anser jag nog vara ett av dem minst flexibla objektiv som finns, om detta är en liten överdrivelse i sig själv så blir det ingen när man gämför med Sigmazoomen....
6.---Dyrare, ja men begagnat i perfekt skick får man för samma pris.
7.---Sigmazoomen är just det, en zoom. Det är inte Rubinaren..(därför bör man nog inte alls placera dem i samma kategori...).

Klart att man kan få fina bilder med båda dessa objektiv och vi skall i detta sammanhang inte dömma ngt av dem, bara dumt att överh,taget sätta dem i samma kategori....

Jättefint att ni är nöjd med ert objektiv, perfekt och givande att höra folk med andra åsikter!!

Mvh Niclas.

Ps, observera att detta är mina åsikter och min personliga upplevelse coh erfarenhet av spegeltelen i allmännhet!..ds

Senast ändrad:
Det var inte meningen att racka ner på någons objektivval utan mera som ett tips på vad som finns.

Den runda reflexen som ibland syns kan så klart verka störande men ibland kan den berika en bild och alltsom oftast syns den inte alls.

Nu var ju frågeställningen i trådens början om det var värt att lägga ner pengar på en dålig superzoom i området 1000+ mm och då är dessa spegeltelen ett mycket bra alternativ som dessutom är billigt.

forry4U skrev:

Nu var ju frågeställningen i trådens början om det var värt att lägga ner pengar på en dålig superzoom i området 1000+ mm och då är dessa spegeltelen ett mycket bra alternativ som dessutom är billigt. [/B]

---Ja, det har ni helt rätt i, Sigma,ns b,vidd ligger ju lite lågt i förhållande till trådens rubruk:)!
---Min åsikt är bara att hellre köpa nåt enkelt (vilket också kan vara ett spegeltele såklart) för att spara upp pengarna till drömlinserna../Mvh Niclas.

Jag rättfärdigade mitt senaste inköp av objektiv/konv/stativ/huvud mm mm med att ställa mig frågan,

"-Vad gör jag helst av allt när jag har tid över, dvs inte jobbar eller annat man "måste" göra för att fungera socialt:)

Jo , plåta natur/djur!

Vad "behöver" jag?

Just dom grejjerna!

Kostar?

Dyrt!

Har råd med hälften själv, men måste låna resten av banken.

Efter lite huvudräkning kom jag fram till att den utrustningen kostar mig 35kr(ingenting) i timmen att använda i 8 år, sen är den gratis.

Är det värt det?

Varenda öre.

Vem vet, vi kanske bara har ett liv, ska jag gå omkring och sukta efter något jag verkligen "behöver" eller vill ha när jag faktiskt är så lyckligt lottad över att vara född i västerlandet och kan köpa mig det(med hjälp av banken förstås)

Nej, varför det, kanske blir jag överkörd av en buss om ett halvår, fram till dess tänker jag göra det jag vill, med den utrustning jag vill.

Prioriteringar! En del köper nya bilar varannat år, jag kör 945:a men har en jäkla utrustning:)
(som står sig bra i värde)
Dom på jobbet tycker jag är lite tokig när jag köper nya grejjer.
Bara utnyttjar livet säger jag!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto