Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En önskan om använd utrustning..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Har upptäckt att det är många som inte skriver vilken utrustning som använts när bilden togs. Många tycker säkert inte det är meningsfullt att skriva ut det. Andra kanske inte minns.

Jag tycker iallafall att det kan vara ganska intressant att ibland söka på tex en viss film eller ett visst objektiv för att se resultatet. Nu beror förstås slutresultatet på mer en tex en viss specifik film, men det kanske kan ge en viss aning om hur den är.

Så min önskan är att fler ville skriva ut vilken typ av utrustning som använts.

/JP

forstheim skrev:
Har upptäckt att det är många som inte skriver vilken utrustning som använts när bilden togs. Många tycker säkert inte det är meningsfullt att skriva ut det. Andra kanske inte minns.

Jag tycker iallafall att det kan vara ganska intressant att ibland söka på tex en viss film eller ett visst objektiv för att se resultatet. Nu beror förstås slutresultatet på mer en tex en viss specifik film, men det kanske kan ge en viss aning om hur den är.

Så min önskan är att fler ville skriva ut vilken typ av utrustning som använts.

/JP

håller fullständigt med! :) men jag har gått ett steg längre! har skrivit ut hela min fotoutrustning under min profil! det tycker jag alla ska göra..det är ju kul att se vad fotosidans fotografer använder, och då kan man oxå ställa frågor direkt till den som har prylarna som man är intresserade av! :D

Bra Kim..du sköter dig!! :D

Som du säger kan det vara bra om man i sin profil skriver vilken utrustning som man "normalt" använder sig av. Jag önskar ändå att fler ville skriva ut vilken utrustning som använts under varje enskild bild. Främst tänker jag på objektiv och film.

Ha det! :p

/JP

Kim...

Jag var inne och tittade på din "lista"..

..och jag ska ta och följa ditt exempel och skriva min egen lista i min profil :D

Fast den blir inte lika lång.. :(

/JP

Vi har planer på att lägga till funktioner som skulle göra detta lättare för er. Någonting i stil med "Min Kameraväska" och i den kan man markera, utifrån recensionsbankens objekt, vilka prylar man har.

/redaktionen

elmfeldt skrev:
Vi har planer på att lägga till funktioner som skulle göra detta lättare för er. Någonting i stil med "Min Kameraväska" och i den kan man markera, utifrån recensionsbankens objekt, vilka prylar man har.

/redaktionen

Låter som en mycket bra idé!

Håller med om att det är intressant att veta brännvidd, bländare, filmformat och filmtyp och i vissa fall slutartid och filtrering. Men varför vill man veta vad för kamera eller objektiv som använts?

jimh skrev:
Håller med om att det är intressant att veta brännvidd, bländare, filmformat och filmtyp och i vissa fall slutartid och filtrering. Men varför vill man veta vad för kamera eller objektiv som använts?
Det mest intressanta är väl utan tvekan vilket objektiv och vilken film som använts samt ev. filter och dylikt. Tid o bländare kan ibland vara intressant med. Det är de parametrar som påverkar bildens utseende som är av intresse.
Ofta har man ju funderingar på att skaffa ett objektiv etc. och då är det ju väldigt intressant info.
Kamerahuset, stativmärke etc. har i princip inget med bilden att göra och är helt ointressant. Den informationen kan stå under fotografens profil.

Brännvidd, bländare, slutartid, filtrering etc kan vara intressant men vilket objektiv som använts? Det går inte att skilja på två objektiv med hjälp av en bild på en dataskärm.

Jag tycker det är intressant att läsa vilket kamerahus och objektiv som används. Inte för att lära mig allt om hur man tar bilden, utan av rent fotointresse.

Jag förstår att många inte bryr sig om vilket kamerahus och stativ som används. Det kanske bara är jag som håller på att bli en överdriven fotofanatiker.

forstheim skrev:
Kim...

Jag var inne och tittade på din "lista"..

..och jag ska ta och följa ditt exempel och skriva min egen lista i min profil :D

Fast den blir inte lika lång.. :(

/JP
kanon! men det går ju att fixa.. ;)

elmfeldt skrev:

/redaktionen

Hej David!
Kan ni ändra ramen för hur mycket man kan skriva på utrustning till bilderna. Som det är nu får jag inte plats med alla ingredienserna. Kanske kan ni göra det möjligt att få till en ram som "utvidgar sig". Förstår du vad jag menar?

fotohälsningar
Terje

Jim..

Kamera och objektiv är som du säger inte det viktiga att veta. Detta kan ju stå under ens profil. "Objektiv" var ett slarvigt uttryck för vad jag egentligen menade. Brännvidd är det rätta ordet!

Men ärligt..olika objektiv med samma brännvidd kan ju skilja sig ganska mycket åt i skärpa etc..så varför skulle inte detta egentligen vara av intresse??

Har jag missat något som jag borde känna till!? :confused:

/JP

forstheim skrev:
Men ärligt..olika objektiv med samma brännvidd kan ju skilja sig ganska mycket åt i skärpa etc..så varför skulle inte detta egentligen vara av intresse?? Har jag missat något som jag borde känna till!? :confused:
Som Linus påpekade; Det gör ju ingen skillnad om man använder en flaskbotten eller en superskarp femtia när bilden presenteras i litet format på nätet. Undantaget möjligtvis egenskaper i motljus, där kan det bli rätt stor skillnad.

Bra ide´!!

photo.net har en liknande funktion, där skapar man först en lista med sin utrustning, sedan kommer den upp när man laddar upp en ny bild så kan man markera direkt där vad man använt för grejer. Enkelt och smidigt, det enda jobbiga är första gången när man skapar listan och ska gå igenom all utrustning med diverse olika beteckningar. Detta beror delvis på att medlemmarna själva kan skriva in nya uppgifter, vilket resulterar i att samma grej finns i flera olika stavningar t.ex.

jimh skrev:
Som Linus påpekade; Det gör ju ingen skillnad om man använder en flaskbotten eller en superskarp femtia när bilden presenteras i litet format på nätet. Undantaget möjligtvis egenskaper i motljus, där kan det bli rätt stor skillnad.
Det är inte helt sant. Man behöver inte perfekta kopior i A3-storlek för att glädjas av bra optik. Bilder som är 6-800 punkter breda kan säga en hel del. Optik är inte bara skärpa. Kontrast, färger, oskärpans karaktär, "bokeh" etc, kan man få en viss uppfattning om även om bilden inte är så stor.

Linmajon skrev:

Det är inte helt sant. Man behöver inte perfekta kopior i A3-storlek för att glädjas av bra optik. Bilder som är 6-800 punkter breda kan säga en hel del. Optik är inte bara skärpa. Kontrast, färger, oskärpans karaktär, "bokeh" etc, kan man få en viss uppfattning om även om bilden inte är så stor.

instämmer..helt sant! :)

tyckte det var en strålande ide med att lägga in utrustning under profil o om "fotoväskan" kommer som funktion så är det ett verkligt guldkorn.

Jag är kluven. Visst kan det vara nyttigt att få veta vilken utrustning fotografen har använt, men samtidigt tror jag att en lång och imponerande utrustningslista kan dra uppmärksamhet från själva bilden. Ja, utrustningen kanske rentav påverkar bedömningen/betygsättningen...?

En idé vore kanske att utrustningslistan blir synlig först när man har kommenterat bilden? Det skulle ju få de prylintresserade att kommentera mera...:D

Jag tror också att en del fotografer som sitter på mycket dyra grejer, typ superlånga telen, skulle tveka att öppet deklarera dessa på webben. Folk som har hela sin förmögenhet i madrassen brukar sällan berätta om det, av förklarliga skäl...:D

Jaha då får man bara 2or sen då.. med tanke på att man har 4.0 som ljusstarkaste objektiv (förutom mitt 50/1.8).. :rolleyes:

Sen finns det ju inga övriga personuppgifter här, så det är nog inge fara att lägga ut att man har ett EF 600/4 för 110.000:-, för de har ju de flesta här. ;)

Ps. Det som står överst stämmer naturligtvis inte alls. Jag har bara 2.8 gluggar i min väska (resväska). Så jag förväntar mig HÖGA betyg när jag får min filscanner, så jag kan lägga upp mina bilder.

;) :rolleyes: :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar