Annons

Eltävling. NEJ TACK!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats.J

Aktiv medlem
Här är ytterligare en fototävling med i mitt tycke starkt tvivelaktiga regler. http://eltavling.se/rules/.

Där står bland annat under rubriken "Allmänna tävlingsregler" följande: "Öresundskraft har rätt att publicera och reproducera de vinnande bilderna i olika publika sammanhang under obegränsad tid och utan kostnad."

NEJ TACK till denna tävling!

Mvh
Mats

Du får ju 6000kWh el á, låt säga, 70öre per kwh, vilket blir 4200kr. För 4200kr kan dom gärna få köpa en bild av mig, trots oändlig användning.

Du får ju 6000kWh el á, låt säga, 70öre per kwh, vilket blir 4200kr. För 4200kr kan dom gärna få köpa en bild av mig, trots oändlig användning.

Under förutsättning att du vinner första pris. Annars blir det bara 350kr (2:a pris) eller ett tröstpris (det framgår inte vad tröstpriset består av). En propp kanske? :)

Mvh
Mats

Jag som bor i lägenhet får då fri el i XX år, synd att inte fasta avgiften betalas...

Men ca 350:- för en bild i almenackan är dåligt, minst 2000:- för att jag ska överväga att ställa upp.

Här är ytterligare en fototävling med i mitt tycke starkt tvivelaktiga regler. http://eltavling.se/rules/.

Där står bland annat under rubriken "Allmänna tävlingsregler" följande: "Öresundskraft har rätt att publicera och reproducera de vinnande bilderna i olika publika sammanhang under obegränsad tid och utan kostnad."

NEJ TACK till denna tävling!

Mvh
Mats

Vad tror du egentligen? Att tävlingens syfte är att slå undan benen för foto-skrået? Kan det inte vara som det står skrivet, att det är en kul tävling för i första hand Öresundskrafts kunder? Kan det inte få vara roligt för någon hobby-fotograf att få spänna bågen utan att vi alla ska gräma oss över att dom inte anlitat en professionell kalenderfotograf?

Det är frivilligt att vara med.

Gäller bara att ta en ruggigt fin bild som måste vinna. Sen klämmer man dit världens fetaste vattenstämpel.

Öresundskraft betalar 12000 kwh för de 12 bilderna man skall ha i sin bolagskalender samt att man för evigt fri tillgång till bilderna.

Längre ner står det dessutom:
# Genom att vara med i tävlingen så ger deltagaren Öresundskraft rätten att avbilda, ställa ut, trycka eller i annan form använda ditt bidrag efter tävlingens slutdatum.

# Öresundskraft reserverar sig rätten att editera och justera i insända bidrag.

Troligen någon som fått hjärnblödning när de sett kostnadsförslaget från reklambyrån för produktion av bolagskalender och kommit på iden att vi kan låta kunderna fotografera gratis så spar vi in på den biten.

Ganska generöst av Öresundskraft folk behöver inte ens hitta på en slogan om varför bolaget och dess produkt är det bästa som finns. :)

Här är en till. Arrangören är en skidort i Sverige. Men jag vet faktiskt inte om jag tycker att det är så anmärkningsvärt. Deltagandet är frivilligt.

"Genom att medverka i tävlingen ger du arrangören (...) möjlighet att använda bilderna både i elektronisk och tryckt form. Vinst av första- och andrapriset innebär automatiskt att arrangören får tillstånd att använda bilderna. För övriga tävlingsbilder, som arrangören väljer att lagra i sitt bildarkiv och eventuellt senare använda, utgår ett engångsarvode om 300 kronor. Vinnarbilderna och de arvoderade bilderna får användas ett obegränsat antal gånger av arrangören. Fotografens namn anges vid publicering."

Generöst att ange fotografens namn...

Öresundskraft och övriga större bolag har nog tänkt ut det här med tävlingarna innan bonusar kom på tapeten. Med alltför generösa priser blir det inte tillräckligt kvar till bonusarna.

Tråkigt för de som lever på att sälja bilder, men kul för alla hobbyfotografer som inte är ute efter pengar.

Vad tror du egentligen? Att tävlingens syfte är att slå undan benen för foto-skrået? Kan det inte vara som det står skrivet, att det är en kul tävling för i första hand Öresundskrafts kunder? Kan det inte få vara roligt för någon hobby-fotograf att få spänna bågen utan att vi alla ska gräma oss över att dom inte anlitat en professionell kalenderfotograf?

Det är frivilligt att vara med.

Visst är det en kul tävling. Visst är det roligt att få sina bilder publicerade. Men det är inte roligt att förlora kontrollen om hur bilderna kommer att användas i framtiden och dessutom för all framtid.

De säger att tävlingen är öppen för alla men om du skall kunna inkassera eventuellt pris måste du vara/bli kund hos Öresundskraft. Allstå tävlingen är öppen för alla men prisutdelningen är endast till för kunderna.

Jämför med dessa tävlingsregler http://www.fotosidan.se/contest/info.htm?ID=235937. Observera det är längst ner på sidan under rubriken "Användning av vinnarbilderna". Denna tävling är också öppen för alla och utan några förbehåll för de tävlande utöver registreringen här på fotosidan.

Om Öresundskraft haft liknande regler så hade tävlingen både varit rolig och spännande.

Mvh
Mats

PS. Titta även vad "lars2" här ovan saxade ur Öresundskraft tävlingsregler. DS

Jag har inget emot att man har tävlingar i marknadsföringssyfte, jag tror inte heller att det inverkar på yrkesfotografers arbetsmarknad det finns behov av yrkeskunniga hantverkare om det behövs bilder och i den nya tiden när marknadsföring och varumärken är de stora värdena i varor och tjänster behövs det bilder.

Vad man dock kan irriterar sig över är hur förbannat småsnåla, gnidna och att skall tillskansa sig obegränsat med rättigheter när de skall samla in bilder, slogans etc från menigheten.

Vad man dock kan irriterar sig över är hur förbannat småsnåla, gnidna och att skall tillskansa sig obegränsat med rättigheter när de skall samla in bilder, slogans etc från menigheten.

Håller med dig!
Hade det gällt en ideellförening så skulle jag gladerligen bjudit på mina bilder.

Mvh
Mats

Från tävlingsreglerna:
"IP-nummer sparas så att det inte går att rösta flera gånger per bild.
IP-nummer sparas så att tävlingsarrangören kan vidta åtgärder mot misstanke om eventuell manipulering av röstningen.
IP-nummer och andra kontaktuppgifter sprids inte vidare till annan part än i det fall det följer till rättsliga åtgärder."

Jag har bredband och har samma IP-nummer under längre tider, men får nytt om jag drar ur strömmen till modemet i några timmar.
Sitter man med modem har man oftast nytt IP-nummer vid varje upprigning, så jag har aldrig förstått det där att logga datoridentitet på IP-adressen för att kontrollera röstning eller banna busfrön. Företag har fast IP, men som privatperson är det bara att byta och köra vidare.
Minns tex när jag hade modem och ofta fick koppla ner och upp 10-30 gånger innan jag tilldelades en IP-adress som inte var bannad på den sidan jag försökte registrera mig eller posta en kommentar. Sidor jag var inne på första gången, och alltså garanterat var oskyldig till banningen.

Den omtalade eltävlingen är nu avslutad. Undertecknad har tre bilder med bland vinnarbilderna.

Som sagt så är det fritt om man vill vara med eller ej, och förutsättningarna är ju kända från början.
Bilderna som är med hade bara legat på min hårddisk i annat fall, så jag tycker det är kul att mina bilder kommer att finnas ute bland en massa folk att glo på i tre månader.

Öresundskraft har rätt att använda bilderna, men de har inte ensamrätt på dem, så vaddå?

Förmodligen hade jag inte tjänat något på dem i annat fall så jag ser det bara som ett litet plus att jag får lite ersättning för dem.

Så, var inte så negativ, och var bara med i de tävlingar du själv vill. Läs reglerna och ta ställning därefter.

Den omtalade eltävlingen är nu avslutad. Undertecknad har tre bilder med bland vinnarbilderna.

Som sagt så är det fritt om man vill vara med eller ej, och förutsättningarna är ju kända från början.
Bilderna som är med hade bara legat på min hårddisk i annat fall, så jag tycker det är kul att mina bilder kommer att finnas ute bland en massa folk att glo på i tre månader.

Öresundskraft har rätt att använda bilderna, men de har inte ensamrätt på dem, så vaddå?

Förmodligen hade jag inte tjänat något på dem i annat fall så jag ser det bara som ett litet plus att jag får lite ersättning för dem.

Så, var inte så negativ, och var bara med i de tävlingar du själv vill. Läs reglerna och ta ställning därefter.

Kan bara hålla med. När det gnälls ang såna här tävlingar här på fotosidan verkar det som att folk missar en väldigt viktig poäng. Tävlingarna är HELT valfria att ställa upp i.
Vill man inte så slipper man och man får inte skäll från SÄPO eller någon annan instans.

Ang Mats Jönssons åsikter om att endast Elbolagets kunder kan få ta del av vinsten:
Om jag inte missförstått det så är 1:a priset ett års el-konsumtion. Är det då orimligt att man måste vara kund hos de för att få ta del av deras el? De kan väl inte betala ett annat elbolag för leverans av el?
Det vore ju lite som att Volvo hade en tävling med en SAAB som 1:a pris?

Åhh nej!
Jag hade jättegärna varit med och tävlat, men mina bilder är inte 300dpi! Jag måste nog köpa ny kamera..

Per

Kan bara hålla med. När det gnälls ang såna här tävlingar här på fotosidan verkar det som att folk missar en väldigt viktig poäng. Tävlingarna är HELT valfria att ställa upp i.
Vill man inte så slipper man och man får inte skäll från SÄPO eller någon annan instans.
...

Dom som gnäller på att det gnälls missar att dåliga tävlingsregler som blir allt vanligare urholkar värdet på arbete och på bilder och späder på trenden att bilder ska vara gratis. Ett bolag som vill använda bilder i kommersiell reklam bör ha råd att betala marknadsmässigt för dom.

Självklart är det fritt att delta eller inte delta, men det är också fritt att försöka motarbeta gratistrenden om man inte gillar den utvecklingen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar