ANNONS
Annons

Eltävling. NEJ TACK!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom som gnäller på att det gnälls missar att dåliga tävlingsregler som blir allt vanligare urholkar värdet på arbete och på bilder och späder på trenden att bilder ska vara gratis. Ett bolag som vill använda bilder i kommersiell reklam bör ha råd att betala marknadsmässigt för dom.

Självklart är det fritt att delta eller inte delta, men det är också fritt att försöka motarbeta gratistrenden om man inte gillar den utvecklingen.

Om detta nu vore så hemskt så borde väl ingen skicka in bilder? Och om de inte fick in några bilder till sina tävlingar så borde de förmodligen ändra på sina regler?

Men nu verkar det ju finnas ganska många därute som är helt nöjda med att få en chans att kanske få visa upp sina bilder.
Dessa människor förstår förmodligen inte sitt eget bästa. Det finns det andra som förstår åt dem....

Jag ser det inte i första hand som att man klagar på dom som vill ge bort sina bilder gratis, det är naturligtvis deras eget val och fullt acceptabelt.

Det som inte är OK är att företag mer och mer uttnyttjar alla glada amatörer när de sedan tjänar pengar på det. Jag anser att det är anständigt att dela med sig av vinsten i form av att betala skäligt för bilder när man använder dom kommersiellt.

Jag tror inte att dom som nu deltar gratis skulle klaga om dom fick lite betalt.

Jag ser det inte i första hand som att man klagar på dom som vill ge bort sina bilder gratis, det är naturligtvis deras eget val och fullt acceptabelt.

Det som inte är OK är att företag mer och mer uttnyttjar alla glada amatörer när de sedan tjänar pengar på det. Jag anser att det är anständigt att dela med sig av vinsten i form av att betala skäligt för bilder när man använder dom kommersiellt.

Jag tror inte att dom som nu deltar gratis skulle klaga om dom fick lite betalt.

Ett års el är inte tillräckligt?
Eller menar du att de tar över rättigheterna till ALLA bilder som skickas in?

"Genom att vara med i tävlingen så ger deltagaren Öresundskraft rätten att avbilda, ställa ut, trycka eller i annan form använda ditt bidrag efter tävlingens slutdatum."

och

"Öresundskraft reserverar sig rätten att editera och justera i insända bidrag."

Men visst... det är frivilligt att delta.

Just i den här tävlingen är det väl bara en totalvinnare som får den ersättningen, övriga (tre per månad?) får betydligt mindre. Den som ordnar tävlingen har fri rätt till all sorts användning. Det är väldigt billigt för att få fria bilder till framtida reklamkampanjer och annat.

Men visst, det är som redan sagts fritt att delta. Om man känner för att hjälpa ett elbolag att göra affärer och det du själv får som tack i princip är att få visa din bästa bild på deras reklampelare så är väl det OK. -)

Just i den här tävlingen är det väl bara en totalvinnare som får den ersättningen, övriga (tre per månad?) får betydligt mindre. Den som ordnar tävlingen har fri rätt till all sorts användning. Det är väldigt billigt för att få många bilder till framtida reklamkampanjer och annat.

Men visst, det är som redan sagts fritt att delta. Om man känner för att hjälpa ett elbolag att göra affärer och det du själv får som tack i princip är att få visa din bästa bild på deras reklampelare så är väl det OK. -)

Nu är vi överens... =)

Naturskyddsföreningen som fyller 100år och
Norrtelje tidning slår på stort med en
naturfototävling.
Vinnare får en vecka på ön Kläppen värt 1500:-.

http://www.norrteljetidning.se//nyheter/artiklar/id/10809

Den här var rolig; "...man behöver inte vara proffs, säger Gert Straschewski, ansvarig för tävlingen."

Ett billigt sätt att fylla tidning med,
antar att vi får se mycket sånt här i framtiden
om amatörfotograferna nappar...

I och med att företaget sätter upp en sån här tävling (vilken i sig inte är billig med tanke på det antal arbetstimmar de lägger på administrationen) har de också bedömt att kvaliteten på bilderna de får är tillräcklig.

Vill de ha kvalitetsbilder får de såklart betala därefter eftersom de då måste anlita en professionell fotograf.

Jag förstår tanken att det tar jobben från fotograferna och det är ju den tråkiga sidan. Samma sak med slogan-tävlingar då företaget slipper betala en reklambyrå för att komma på något fyndigt.

Den ljusa sidan är att vi amatörer får motivation till att fotografera och får nöjet att visa bilder som vi annars bara hade fått plåga släkten med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar