Jag skulle valt den avancerade blixten (SB 900) om jag även kommer att använda den mycket på kameran. Bra ljusmätningar, högst ledtal osv. Ska du enbart köra blixt med radiosändare behöver du inte den mest avancerade egentligen. Dock måste den ha anslutning för sladden som kommer från skyports recievern och kontakt brukar som regel sitta på de dyrare varianterna.
Jag använder en gammal Sigma Ef DG Super (triggar jag med ljus), en Metz45 CL-4 (triggas med radio) och en Canon 580 EXII (triggas med radio)och ett Elinchrom Ranger kit. Jag varierar och blandar efter hur jag ska använda dem. Använder jag de mindre brukar jag försöka att ha med mej 2 av blixtarna utifall ljuset från en inte skulle bli helt klockrent!
Rangern om jag vill lysa upp mycket med en blixt, på längre avstånd 10m och mer eller om jag har möjlighet att transportera grejjerna med skoter eller inte allt för långt om jag ska bära dem helt själv.
Om jag inte vill bära runt på en massa prylar och förflyttar mej mkt och kan ställa blixten hyfsat nära (ett par meter eller så) skulle jag använt de mindre blixtarna. Till porträtt och sånt funkar de mindre blixtarna kanon tillsammans med paraply. Ska du fota coola snabba racebilder där du förmodligen inte kan ställa blixten på ett par meter när eller studiobilder där du behöver stora mjuka ljukällor skulle jag definitivt gå på ett riktigt batteriaggregat.
Kontentan skulle vara. Köp en riktigt bra hotshoe blixt, den bästa du har råd med och börja med den och skyportkit. En del kör med sådana blixtar på hyfsat stora hopp åxå så starta där tycker jag och komplettera om du känner att du verkligen måste det.
Du behöver alltså:
- Kamera
- Blixtar
- 1 Elinchrome Universal reciever till varje extern blixt (om du inte kan trigga någon på ljus som slav om du har fler än en)
- Sladd mellan recievern och blixten
- Elinchrome Transmitter som sitter på kameran i hotshoen
- Stativ, Köp ett som du kan sätta högt upp typ 2m eller mer om du vill ta porträttbilder eller bara vill kunna sätta ljus högt (kolla på cyberphoto och "Dörr" stativen. De funkar skitbra och är lätta. Luftdämpat till studioblixthuvud!
- Fäste mellan stativ och blixt som är vinklingsbart och har fäste för paraplyt. Kostar runt 300:-
Blir du nå klokare