Annons

Elinchrome Skyport RX

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför ens SB-600 istället för någon äldre SB-24/26/28 ?

Elinchrom har ett vettigt startpaket bestående av 2st stativ samt 2st paraplyer, ett silver och ett transparent för runt 1000-lappen. Kompletteras med blixthållare och där har du något att börja med.
 
Det verkar bli färre och färre grejer jag behöver ju mer jag läser denna tråd (det blir billigt och bra!)

Kanske det räcker med att komplettera med en SB-600 och sedan köpa mer om jag blir biten? Tror ni på den idén?

Om jag skulle köpa en SB-600 + ett stativ att fästa den i vad kan vara vettigt att jag mer tänker på i det läget?

Startkittet som nyss nämndes funkar bra säkert bra. Kolla bara vikten. Du behöver inte stativ som ska klara studioblixtar. Det är bättre med lättare och mer portabla grejer. Det finns en del olika lösningar på både stativ och hållare mm. Men! en alternativ lösning som kanske kan vara intressant är att använda ett vanligt fotostativ. Du köper bara en softbox eller vad du vill ha och sedan en struvtapp eller vad mojängen kan kallas och sätter blixt + box direkt på stativet. Prata med scandinavian så fixar dom ihop det. Grymt smidigt om man vill minnimera grejer att släpa på. Fast vi du verkligen ha paraplyer så kommer du behöva en extra mojäng och då kan du lika gärna köpa kittet som nyss har nämnts. Beror lite på vad man vill ha ut av grejerna.

//d
 
Senast ändrad:
Tjena Ola!

Skyport Universal är grejjen om du inte vill köpa en PW. Har kört med Skyports sedan de kom och de fungerar hur bra som helst inom ca 50m tycker jag. De gånger blixten inte löser ut är egentligen när man har den för långt bort för att kunna se att den har laddat tillräckligt och "knäpper kort" ändå.

Ett konkret exempel som du kan kolla på i Åre: Om du åker vägen upp mot Fjällgården bakom Tott så har du en liten urhuggen del i skogen mto bäcken. På andra sidan ligger den där stigen som går ovanför bäcken på någon avsats på ett ställe är den stabiliserad med några plankorför att inte rasa ner i bäcken. De har byggt någon dammliknande liten grej där vid bilvägen, ungefär vid villorna med grästak i en vänstersväng nerifrån sett. Har tagit en bild ifrån bilvägen över bäcken med blixtar utplacerade på stigen på andra sidan utlösta med skyports. Det fungerade bra men längre än så var svårt att trigga.

Har använt dem massvid i snö och det funkar okej, är försiktig eftersom de inte är tätade dock.

I dagsljus kan du behöva en del mer kräm på blixtarna om du arbetar med åkare i höga farter.

/Mattis
 
Släng mottagarna i en plastpåse och tejpa igen så har du även vädertätade mottagare.

Skulle inte tro att Skyport's är sämre på att klara väta än PW, ingen av dem har någon tätning att tala om alls.

Ett alternativ till nikonblixtar är ju alltid vanliga manuella blixtar, det går att hitta Metz 45:eek:r och liknande för en mycket liten peng idag.

Eller Canons 540EZ, det är en grym blixt som folk slänger efter en nu för tiden.
 
Tjena Ola!

Skyport Universal är grejjen om du inte vill köpa en PW. Har kört med Skyports sedan de kom och de fungerar hur bra som helst inom ca 50m tycker jag. De gånger blixten inte löser ut är egentligen när man har den för långt bort för att kunna se att den har laddat tillräckligt och "knäpper kort" ändå.

Ett konkret exempel som du kan kolla på i Åre: Om du åker vägen upp mot Fjällgården bakom Tott så har du en liten urhuggen del i skogen mto bäcken. På andra sidan ligger den där stigen som går ovanför bäcken på någon avsats på ett ställe är den stabiliserad med några plankorför att inte rasa ner i bäcken. De har byggt någon dammliknande liten grej där vid bilvägen, ungefär vid villorna med grästak i en vänstersväng nerifrån sett. Har tagit en bild ifrån bilvägen över bäcken med blixtar utplacerade på stigen på andra sidan utlösta med skyports. Det fungerade bra men längre än så var svårt att trigga.

Har använt dem massvid i snö och det funkar okej, är försiktig eftersom de inte är tätade dock.

I dagsljus kan du behöva en del mer kräm på blixtarna om du arbetar med åkare i höga farter.

/Mattis

Låter som du tror du på SB-900 tillsammans med Elinchrome Universal ... eller? Jag vill plåta rails, mindre hopp, åkare i skog, åkare ganska nära blixtarna. Åkare i skog eller på rails vill man ibland stå lite längre ifrån för andra bildvinklar och därför vill jag kunna vara långt från blixtarna. Däremot kan blixtarna vara relativt nära själva åkaren. Jag misstänker att om jag ska vara i de stora hoppen (Jon Olsson) så behöver jag större blixtar ... eller tror du SB-800/900 kan klara jobbet där också?
 
Jag skulle valt den avancerade blixten (SB 900) om jag även kommer att använda den mycket på kameran. Bra ljusmätningar, högst ledtal osv. Ska du enbart köra blixt med radiosändare behöver du inte den mest avancerade egentligen. Dock måste den ha anslutning för sladden som kommer från skyports recievern och kontakt brukar som regel sitta på de dyrare varianterna.

Jag använder en gammal Sigma Ef DG Super (triggar jag med ljus), en Metz45 CL-4 (triggas med radio) och en Canon 580 EXII (triggas med radio)och ett Elinchrom Ranger kit. Jag varierar och blandar efter hur jag ska använda dem. Använder jag de mindre brukar jag försöka att ha med mej 2 av blixtarna utifall ljuset från en inte skulle bli helt klockrent!

Rangern om jag vill lysa upp mycket med en blixt, på längre avstånd 10m och mer eller om jag har möjlighet att transportera grejjerna med skoter eller inte allt för långt om jag ska bära dem helt själv.

Om jag inte vill bära runt på en massa prylar och förflyttar mej mkt och kan ställa blixten hyfsat nära (ett par meter eller så) skulle jag använt de mindre blixtarna. Till porträtt och sånt funkar de mindre blixtarna kanon tillsammans med paraply. Ska du fota coola snabba racebilder där du förmodligen inte kan ställa blixten på ett par meter när eller studiobilder där du behöver stora mjuka ljukällor skulle jag definitivt gå på ett riktigt batteriaggregat.

Kontentan skulle vara. Köp en riktigt bra hotshoe blixt, den bästa du har råd med och börja med den och skyportkit. En del kör med sådana blixtar på hyfsat stora hopp åxå så starta där tycker jag och komplettera om du känner att du verkligen måste det.


Du behöver alltså:

- Kamera
- Blixtar
- 1 Elinchrome Universal reciever till varje extern blixt (om du inte kan trigga någon på ljus som slav om du har fler än en)
- Sladd mellan recievern och blixten
- Elinchrome Transmitter som sitter på kameran i hotshoen
- Stativ, Köp ett som du kan sätta högt upp typ 2m eller mer om du vill ta porträttbilder eller bara vill kunna sätta ljus högt (kolla på cyberphoto och "Dörr" stativen. De funkar skitbra och är lätta. Luftdämpat till studioblixthuvud!
- Fäste mellan stativ och blixt som är vinklingsbart och har fäste för paraplyt. Kostar runt 300:-


Blir du nå klokare :)
 
Senast ändrad:
Jag skulle valt den avancerade blixten (SB 900) om jag även kommer att använda den mycket på kameran. Bra ljusmätningar, högst ledtal osv. Ska du enbart köra blixt med radiosändare behöver du inte den mest avancerade egentligen. Dock måste den ha anslutning för sladden som kommer från skyports recievern och kontakt brukar som regel sitta på de dyrare varianterna.

Jag använder en gammal Sigma Ef DG Super (triggar jag med ljus), en Metz45 CL-4 (triggas med radio) och en Canon 580 EXII (triggas med radio)och ett Elinchrom Ranger kit. Jag varierar och blandar efter hur jag ska använda dem. Använder jag de mindre brukar jag försöka att ha med mej 2 av blixtarna utifall ljuset från en inte skulle bli helt klockrent!

Rangern om jag vill lysa upp mycket med en blixt, på längre avstånd 10m och mer eller om jag har möjlighet att transportera grejjerna med skoter eller inte allt för långt om jag ska bära dem helt själv.

Om jag inte vill bära runt på en massa prylar och förflyttar mej mkt och kan ställa blixten hyfsat nära (ett par meter eller så) skulle jag använt de mindre blixtarna. Till porträtt och sånt funkar de mindre blixtarna kanon tillsammans med paraply. Ska du fota coola snabba racebilder där du förmodligen inte kan ställa blixten på ett par meter när eller studiobilder där du behöver stora mjuka ljukällor skulle jag definitivt gå på ett riktigt batteriaggregat.

Kontentan skulle vara. Köp en riktigt bra hotshoe blixt, den bästa du har råd med och börja med den och skyportkit. En del kör med sådana blixtar på hyfsat stora hopp åxå så starta där tycker jag och komplettera om du känner att du verkligen måste det.


Du behöver alltså:

- Kamera
- Blixtar
- 1 Elinchrome Universal reciever till varje extern blixt (om du inte kan trigga någon på ljus som slav om du har fler än en)
- Sladd mellan recievern och blixten
- Elinchrome Transmitter som sitter på kameran i hotshoen
- Stativ, Köp ett som du kan sätta högt upp typ 2m eller mer om du vill ta porträttbilder eller bara vill kunna sätta ljus högt (kolla på cyberphoto och "Dörr" stativen. De funkar skitbra och är lätta. Luftdämpat till studioblixthuvud!
- Fäste mellan stativ och blixt som är vinklingsbart och har fäste för paraplyt. Kostar runt 300:-


Blir du nå klokare :)

Tack för en utförlig förklaring ... jag blir klokare, tack :)
Intressant att du beskriver dina erfarenheter kring just skidåkning.
 
Jag slänger in en röst för SB800/900 + skyport universal, det funkar fint. Nikons CLS-system där blixten på kameran styr de andra tycker jag bara funkar inomhus. Styrningen sker via ljuspulser och är därför ganska kass utomhus på dagtid.

Radiotrigg är grejen för problemfritt blixtfoto utomhus :)

Glöm inte att slå in skyport-burkarna i plast, de är i princip öppna och gillar inte vatten...

Lycka till!
 
Jag slänger in en röst för SB800/900 + skyport universal, det funkar fint. Nikons CLS-system där blixten på kameran styr de andra tycker jag bara funkar inomhus. Styrningen sker via ljuspulser och är därför ganska kass utomhus på dagtid.

Radiotrigg är grejen för problemfritt blixtfoto utomhus :)

Glöm inte att slå in skyport-burkarna i plast, de är i princip öppna och gillar inte vatten...

Lycka till!

Tack Francis för ditt tips!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar