Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
elinchrom eller quantuum?
- Trådstartare koerffer
- Start datum
drejjan
Aktiv medlem
Behöver man ljusmätare?
Vet någon om man kan koppla in fler än två blixtar i Visico:s batteriaggregat? Den har bara två "riktiga" eluttag, men kan man använda t.ex. en grendosa och koppla in två i en eller hur ska man göra för att koppla in flera än två? Det står att den t.ex. klarar av 3 st 300Ws blixtrar, bara det inte överstiger en total effekt på 1000Ws.
Vet någon om man kan koppla in fler än två blixtar i Visico:s batteriaggregat? Den har bara två "riktiga" eluttag, men kan man använda t.ex. en grendosa och koppla in två i en eller hur ska man göra för att koppla in flera än två? Det står att den t.ex. klarar av 3 st 300Ws blixtrar, bara det inte överstiger en total effekt på 1000Ws.
Senast ändrad:
hpz
Aktiv medlem
En vän till mig köpte quantvum hos cyberphoto och vi testade lite skatebilder i helgen som gick.Jag har inte använt blixtar så mycket förut men jag kan bara säga att det var grymt med batteripaketet och softboxarna som följde med i paketet. Sjukt smidigt. Han som köpte dem har använt elinchrom förut som han lånade från sitt jobb och han tycker dessa var minst lika bra. För mig som itne har en referens så har jag svårt att förstå att det finns bättre i denna prisklass då känslan var perfekt och de var grymt enkla att använda.
Elinchrome verkar dock vara riktigt sjysta men kan inte uttala mig om de.
Elinchrome verkar dock vara riktigt sjysta men kan inte uttala mig om de.
Narreh
Aktiv medlem
Jag har köpt 2 stycken värdepaket med Quantuum R+300, octagons och stativ från Cyberphoto.
Blixtarna är väldigt bra, håller precis vad som lovar i batteritid om inte mer, har Bowens fattning (billiga och många tillbehör), känns rejäla, har aldrig missat med antingen inbyggd sensor eller radiosändare (Phottix PT-04 v2).
Går bra att ta med för on-site fotografering i en enkel studiobag och stativen i en annan, visst inte lika smidiga som Elinchrome quadra eller liknande, men huvudsaken är väl att de går att ta med och bära för hands?
Alla mina bilder jag lägger upp på www.niklasbergstrand.com hädanefter är tagna med blixtarna, de används flitigt!
Mitt bästa köp på länge, blir nog ett kit till om jag hinner innan kampanjen går ut!
Blixtarna är väldigt bra, håller precis vad som lovar i batteritid om inte mer, har Bowens fattning (billiga och många tillbehör), känns rejäla, har aldrig missat med antingen inbyggd sensor eller radiosändare (Phottix PT-04 v2).
Går bra att ta med för on-site fotografering i en enkel studiobag och stativen i en annan, visst inte lika smidiga som Elinchrome quadra eller liknande, men huvudsaken är väl att de går att ta med och bära för hands?
Alla mina bilder jag lägger upp på www.niklasbergstrand.com hädanefter är tagna med blixtarna, de används flitigt!
Mitt bästa köp på länge, blir nog ett kit till om jag hinner innan kampanjen går ut!
koerffer
Aktiv medlem
Jag har köpt 2 stycken värdepaket med Quantuum R+300, octagons och stativ från Cyberphoto.
fan. jag satt precis och åmade mig över hur dyrt det blir när man vill ha fyra RX quadra pro i studion och ditt inlägg gjorde att jag lurar om jag inte ska överväga budgetvarianten en gång till.
hur levererar dom såhär efter ett tags användande? vad har du att jämföra med?
jag kommer ju använda dom "professionellt" och kan ju inte acceptera att det krånglar,
samtidigt som man kan köpa blixtar för 40.000.- så är man ju dum om man kan få det för 12.000.-
för att inte tala om priserna på tillbehören sedan, men man betalar för mer än bara för märket?
Narreh
Aktiv medlem
fan. jag satt precis och åmade mig över hur dyrt det blir när man vill ha fyra RX quadra pro i studion och ditt inlägg gjorde att jag lurar om jag inte ska överväga budgetvarianten en gång till.
hur levererar dom såhär efter ett tags användande? vad har du att jämföra med?
jag kommer ju använda dom "professionellt" och kan ju inte acceptera att det krånglar,
samtidigt som man kan köpa blixtar för 40.000.- så är man ju dum om man kan få det för 12.000.-
för att inte tala om priserna på tillbehören sedan, men man betalar för mer än bara för märket?
Tjenare,
I mitt tycke så är det inte värt pengarna om man verkligen inte behöver just den där lilla extra mobiliteten du får och sen såklart märket att skryta med. Det är just RX Quadra jag jämfört med, en kollega till mig har två stycken och visst, dom väger säkert ett kilo mindre än mina Quantuum blixtar men blixten i sig är det ingen skillnad på. Ljusfördelningen är bra och lika jämn med oavsett blixt.
Mina blixtar har aldrig missat en bild ännu och känns väldigt pålitliga, synkar bra oavsett vad jag synkar dom med, Pocket Wizards, Phottix PT-04 V2, Kabel och inbyggda sensorn.
Sedan är det också värt att nämna att Quantuums softboxar inte är någon "China-import" som man kan tro sett till priserna, dom är av väldigt bra kvalité och känns verkligen professionella i designen, tygerna och materialen och snabbkopplingen.
Visst, någon dag när jag har överdrivet mycket pengar och tjänar mer än vad jag kan göra av med på fotograferingen.. då kanske jag köper Elinchrome blixtar (mest bara för att min flickvän vid namn Elin tycker att jag ska köpa sånna)
Så för att lägga upp det enkelt, i mitt tycke så betalar man nästan fyra gånger så mycket för ett märke, något lättare blixtar och betydligt dyrare original tillbehör, sedan om man behöver blixthuvuden som väger 200g så blir man nog tvungen att punga ut massa pengar.
Hojta till om det är något jag glömt eller något mer du funderar på!
Jonas Eldred
Aktiv medlem
Nu är det här ju en gammal tråd, men jag undrar om det går att sänka och höja effekten på de här quantuum blixtarna utan att springa fram till dem? Jag har blivit bekväm av mig när jag använt hotshoe-blixtar utomhus och kunnat styra dem från kameran.
Piken
Medlem
Visico
Jag är ganska övertygad om att du behöver kliva fram till blixtarna för att ändra effekten. Jag köpte Elinchrom Bx 250Ri för två år sen, just för att slippa gå fram till blixtarna. Med dessa blixtar kan jag ändra effekten på dem, trådlöst från kameran, eller ändra effekten med ljusmätaren, vilket också är bra.
Till tidigare inlägg kan jag lägga till att billigare blixtar brukar inte strejka, däremot kan expneringen ibland skilja sig lite mellan bilderna och speciell om man kör dem länge.
Roligt att någon slog ett slag för Quantuums softboxar, funderar på någon större sån.
Nu är det här ju en gammal tråd, men jag undrar om det går att sänka och höja effekten på de här quantuum blixtarna utan att springa fram till dem? Jag har blivit bekväm av mig när jag använt hotshoe-blixtar utomhus och kunnat styra dem från kameran.
Jag är ganska övertygad om att du behöver kliva fram till blixtarna för att ändra effekten. Jag köpte Elinchrom Bx 250Ri för två år sen, just för att slippa gå fram till blixtarna. Med dessa blixtar kan jag ändra effekten på dem, trådlöst från kameran, eller ändra effekten med ljusmätaren, vilket också är bra.
Till tidigare inlägg kan jag lägga till att billigare blixtar brukar inte strejka, däremot kan expneringen ibland skilja sig lite mellan bilderna och speciell om man kör dem länge.
Roligt att någon slog ett slag för Quantuums softboxar, funderar på någon större sån.