ANNONS
Annons

elinchrom eller quantuum?

Produkter
(logga in för att koppla)

koerffer

Aktiv medlem
hejhej.

jag håller på att starta en studio och behöver ett bra och "billigt" startkit.
det handlar om modell och produktfoto, problemet är om man ska satsa på märke eller pris?

jag satt och plockade ihop ett litet kit med bakgrundshållare och blixtar osv men när jag väl kikade lite så
blir man ju såklart dumsnål och kollar på quantuum hur mycket billigare det är och framförallt alla tillbehör.

blixtar:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20805
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=129057 + värdepaketet uppe till höger.

är det någon som har en uppfattning om märket eller produkten? att det är gött att kunna
plocka med sig blixten är väl bra, men 80% av gångerna tror jag den avfyras inomhus.

finns det någon vänlig själ som kan få in mig på rätt spår här?

såklart kan man ju köpa kopior på tillbehören och satsa på elinchrom istället,
men om quantuum är bra så varför inte satsa på dom och skylla på killen bakom kameran istället.

självklart är andra märken/produkter aktuellt om du har tips på bättre.

tackpåförhand.

Jag är också väldigt nyfiken på detta när jag såg att det fanns billigt på cyberphoto!
Någon som testat detta? Är det värt eller är det elinchrome som gäller?

Hoppas någon svarar :)

Mvh

Nu har jag ingen erfarenhet av quantuum, själv kör jag med Elinchroms D-lite blixtar. ( Mina är första serien utan fläktkylning. )

Jag tänker så här att skall du bara lattja lite på hobbynivå och har all tid i världen så kan du nog få till riktigt bra bilder med i stort sett vilka blixtar som helst, bara du vet vad du gör och har koll på utrustningen.

Men. Om du är seriös i din satsning och tänker ta betalt för dina tjänster, har krav på att leverera jämn kvalitet, under tidspress och kanske har flera personer i studion varav du betalar några för deras tid... satsa då på kvalitet på en gång, det är mitt råd!

Köper du bra utrustning från början så slipper du tidsödande strul med utrustning som tar en paus precis när modellen och du är på topp, du slipper redigera bort olika färgstick pga att blixtarna ger olika färgtemperatur.. Du får större möjlighet att ställa styrkan på blixtarna efter dina önskemål, utan att behöva blanda in olika filter för att minska exponeringen eftersom blixtarna är för starka.

Nu har du kanske inte ekonomi än för att köpa Profoto/Elinchrom rakt av, men jag skulle råda dig att satsa på kvalitet direkt ändå, kanske börja med en riktigt bra blixt och bygga vidare efterhand?

mvh Johan

Visico

Kanske får slå ett slag för Visicos blixtar som ett alternativ mellan Elin och Quantuum.

Kika på Photax för de här grejjerna. Rejäla prylar (pratar om blixtarna i LR-serien) med gummerat skal. Effekt som ställs digitalt (som Elin) och allt möjligt annat godis. Bowens-bajonett m.m.

Bra pris och mycket tillbehör som medföljer.

Jag blev hel sålda iaf:

Länk till blixtarna
http://photax.se/std/visico/LR/index.htm

Länk till de olika paketen och pris:
http://photax.se/std/blixtpaket/blixtpaket.htm

Visico såg intressant ut! Tror att jag ska satsa på 300W lampor, tre stycken. Två med softbox, en till bakgrunden. Sedan funderar jag på att köpa en Beautydish också, det var ju faktiskt inte fasligt dyrt till Visico (995:- inkl. raster). Har dock inget utrymme för studio än, men köper jag en måste jag skaffa någon lokal! :)

Visicos intelligent LR serie är byggda som en pansarvagn, laddar snabbt och har fjärrkontroll för styrning av ledtal/ledljus mm. Mycket trevligt.

Dessutom är det vridratt på blixten om man vill reglera ledtal på det sättet (jag är allergisk mot tryckknappar :))

Jag har fyra stycken och de funkar perfekt.

Dessutom Bowensfäste = många billiga ljusformare på ex. Ebay.

Hej Fredrik!

Det var trevligt att höra! Hur använder du dem? Jag skulle jättegärna vilja se en bild på din uppsättning, kanske rentutav flera bilder? Vad har du för tillbehör i form av softboxar mm?

Har satt upp detta "kit", vad tror du om det? (bakgrund och bakgrundsstativ ska tillkomma också)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131434

De står i studion och det är olika uppsättningar beroende på vad som ska plåtas osv.

Striplight, softboxar, beautydish, octa, snoot, reflektor med dörrar, bakgrundsreflektor, färgfilterhållare, diverse paraplyer.

Visicos radiosynk funkar sådär. Opålitlig under 1/160 är min erfarenhet (eos 50d/5dmk2)
(I studio kör jag med kabel)

Trådlösa alternativ för synk om du ändå vill slippa kabel är Cactus v4 eller en IR synk.

En stor reflexskärm, gärna på vinklingsbart stativ och kanske en stor svart skärm kan vara bra att ha i studion oxå.

Jag skulle satsa på vägg eller takmonterad bakgrundshållare med hissar för flera bakgrunder.
Även ett hårt dämpat golv är bra för att skona pappersbakgrunderna (golvplattor + skumgummi under exempelvis)

Hej Fredrik!

Det var trevligt att höra! Hur använder du dem? Jag skulle jättegärna vilja se en bild på din uppsättning, kanske rentutav flera bilder? Vad har du för tillbehör i form av softboxar mm?

Har satt upp detta "kit", vad tror du om det? (bakgrund och bakgrundsstativ ska tillkomma också)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131434

Okej. Jag har 40D/5D Mark II så det är väl samma sa för mig då. Jag har Cactus V4, en sändare och 2 mottagare. Vad jag förstått behöver man bara koppla till en blixt, så då slår de andra automatiskt? Slår du en blixt på bakgrunden, eller hur gör du? För att tex få den vita bakgrunden helt vit. Räcker det med att ha två blixtar på varsin sida av modellen och en reflexskärm som lättar upp halsen?

Är 60x90 cm stora softboxar tillräckligt stora, eller behöver man större?

Vill verkligen beställa, men behöver (egentligen måste) en bil. Får se, det svajar från dag till dag :/

Alla studioblixtar har inbyggd optisk triggning av blixtljus så det är bara koppla på den på de resterande blixtarna. På så sätt löser de ut när "mastern" blixtrar till.

En striplight 40x160 ger fin spridning på ljuset från topp till tå tycker jag.
Eller dubbla softboxar/paraplyer upptill/nedtill. Men då går det åt två blixtar istället för en.

Är det highkey ljussättning du menar?

Storleken på ljuskällan ger olika effekter. Köp en bok i ljussättning eller gå Janne Höglunds kurs i studioljussättning är mitt tips.

Vad jag förstått behöver man bara koppla till en blixt, så då slår de andra automatiskt?

Slår du en blixt på bakgrunden, eller hur gör du? För att tex få den vita bakgrunden helt vit. Räcker det med att ha två blixtar på varsin sida av modellen och en reflexskärm som lättar upp halsen?

Är 60x90 cm stora softboxar tillräckligt stora, eller behöver man större?

Vill verkligen beställa, men behöver (egentligen måste) en bil. Får se, det svajar från dag till dag :/

Highkey, hmm nej jag menade väl mest generellt. Jag är sådan att jag läser på mig som tusan om tekniken och märken (för att få så mycket för pengarna som möjligt), och sedan lär mig använda dem i praktiken. Har man en vit bakgrund vill man oftast ha den just vit, annars blir den ju lätt grå om man inte lättar upp den. Iom att motivet har blixtljus på sig men inte bakgrunden.

Böcker har jag ett par, men läst dem har jag ej. Via fotosidan har jag lärt mig så ofantligt mycket sedan jag blev medlem, och det är jag evigt tacksam för :)

Vit bakgrund

Highkey, hmm nej jag menade väl mest generellt. Jag är sådan att jag läser på mig som tusan om tekniken och märken (för att få så mycket för pengarna som möjligt), och sedan lär mig använda dem i praktiken. Har man en vit bakgrund vill man oftast ha den just vit, annars blir den ju lätt grå om man inte lättar upp den. Iom att motivet har blixtljus på sig men inte bakgrunden.

Böcker har jag ett par, men läst dem har jag ej. Via fotosidan har jag lärt mig så ofantligt mycket sedan jag blev medlem, och det är jag evigt tacksam för :)

En vit bakgrund är tacksam som bakgrund i en setup. Har man mycket ljus blir den vit och om man vill är det lätt att få den både grå och svart (om man kan hålla ett bra avstånd till bakgrunden). även att färga bakgrunden är ju relativt enkelt och billigt.

Det svåra med vitt är väl precis som du själv påpekar att det kan vara pyssligt att få det jämnvitt. Ska man ha en större yta vit är det lätt att man bränner ut en punkt men att man får gradiation mot grått. Samtidigt vill man undvika att slösa med för många blixtar på bakgrunden.

Tack för ditt svar Per! Jag har även en 430EX II, den bör väl kunna komma till nytta på något sätt, kanske inte till bakgrunden men man kanske kan lätta upp modellen underifrån vid behov. Tänkte först skriva att man kunde använda den till bakgrunden, men det håller ju inte, den går ju på batterier :)

Är en "Bakgrundsreflektor" nödvändigt? En vanlig reflektor men som är avkapad för att reflektera 45 grader, något sådat har jag glr mig att det stod. Såg att det fanns något sådant på phottax till Visico, men jag sitter på mobilen nu vid frukostbordet så kan inte leta fram någon länk :) det bästa är väl annars att ha blixten i taket, så att man får en mörkare bakgrund neråt, det är ju bättre än att ha den på tex vänstra sidan.

Kamerablixtar vill du nog inte ha i studio. Dels är ledtalen låga jämfört med en studioblixt och laddtiderna kommer driva dig till vansinne :)

Blixt underifrån är säkert bra, om du vill ha märkliga nässkuggor och skräckfilmseffekt. Annars är det blixt ovanifrån och från sidan som ger "bäst" resultat.

Börja med en blixt och titta på hur skuggorna faller. Komplettera sedan med en reflexskärm och reflektera över skillnaden. Börja enkelt. Ju fler blixtar desto mer krångel. Skuggorna är din vän!

Blixt underifrån är säkert bra, om du vill ha märkliga nässkuggor och skräckfilmseffekt. Annars är det blixt ovanifrån och från sidan som ger "bäst" resultat.
Självklart hade det varit i kombination med andra blixtar från sidan. Ang. bakgrund. funkar det här eller behöver jag något mer?

Dörr Bakgrundsstativ inkl rullupphängning för 4 st rullar
+bakgrunder. Känns bättre att köpa för fyra bakgrunder med en gång istället för att behöva köpa nytt senare.

Den är säkert bra. Expanders ingår så det är bara komplettera med pappersbakgrunder.

Men fundera på takhöjden. 4 rullar väggmonterad kräver ju sin takhöjd.

Finns även för montering i tak....

Just nu är nog Rajala billigast på pappersbakgrunder.

Aj du, där sa du något. Det kanske är så smidigt att byta så man inte behöver fler än två? Hur blir det när bakgrunden blir kortare och kortare, är det en papprulle i mitten som stödjer eller "bryts" pappret av i mitten? Eftersom det inte är en stång från vänster till höger? Det måste väl vara papprulle, men frågar ändå. Hur länge räcker en rulle förresten? 11 meter känns kort, men den kanske inte blir så smutsig som jag tror? Är väl ganska individuellt iofs, men hur räcker den för er?

Lastolite Super White: (samma priser för svart)

Cyberphoto 795:- Billigast!
Rajala Pro Shop 1059:-

Edit: för att klargöra, denna softbox från quantuum är kompitabel med Bowens. Då är den alltså även kompitabel med Visico? Visico har S-fattning likt Bowens.

Rajala har kampanj på Lastolite pappersbakgrunder 2.7x11 för 600 kr.

Hur länge de räcker är ju svårt att svara på. Ett tips kan vara att be modellerna torka av sulorna och att hålla golvet/pappret rent.

Småhål i pappret klonar man snabbt och enkelt bort i PS.

Värre är om pappret förvaras fuktigt så de blir vågiga. Det är inte kul :)

S-fattning = Bowens

Aj du, där sa du något. Det kanske är så smidigt att byta så man inte behöver fler än två? Hur blir det när bakgrunden blir kortare och kortare, är det en papprulle i mitten som stödjer eller "bryts" pappret av i mitten? Eftersom det inte är en stång från vänster till höger? Det måste väl vara papprulle, men frågar ändå. Hur länge räcker en rulle förresten? 11 meter känns kort, men den kanske inte blir så smutsig som jag tror? Är väl ganska individuellt iofs, men hur räcker den för er?

Lastolite Super White: (samma priser för svart)

Cyberphoto 795:- Billigast!
Rajala Pro Shop 1059:-

Edit: för att klargöra, denna softbox från quantuum är kompitabel med Bowens. Då är den alltså även kompitabel med Visico? Visico har S-fattning likt Bowens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar