ANNONS
Annons

Elinchrom D-lite blixtstyrka+bländarval

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar om det finns någon lathund/mall/androidapp för att hjälpa mig hur jag ska
kunna ställa in blixten för att kunna få en korrekt exponering.

Jag har ingen ljusmätare så det gör det ju lite svårare, däremot kan jag använda kamerans inbyggda
ljusmätare för att kunna bestämma bländare. Men det hade varit så himla smidigt
att kunna veta om man ska ställa blixten på 2.4 eller 4.9 jag känner att jag inte vet vad jag gör när
jag ändrar på dessa upp och ner hela tiden. Samt även fipplar med bländare.

Jag har tittat på instruktionsvideon som följer med där killen går igenom detta men jag fattar inte riktigt.
Man ska trycka ett visst antal gånger upp eller ner för att t.ex sänka ett bländarsteg. Samt att de använder
en ljusmätare.

Tips?

Hej!
Jag undrar om det finns någon lathund/mall/androidapp för att hjälpa mig hur jag ska
kunna ställa in blixten för att kunna få en korrekt exponering.

Jag har ingen ljusmätare så det gör det ju lite svårare, däremot kan jag använda kamerans inbyggda
ljusmätare för att kunna bestämma bländare. Men det hade varit så himla smidigt
att kunna veta om man ska ställa blixten på 2.4 eller 4.9 jag känner att jag inte vet vad jag gör när
jag ändrar på dessa upp och ner hela tiden. Samt även fipplar med bländare.

Jag har tittat på instruktionsvideon som följer med där killen går igenom detta men jag fattar inte riktigt.
Man ska trycka ett visst antal gånger upp eller ner för att t.ex sänka ett bländarsteg. Samt att de använder
en ljusmätare.

Tips?

Hej
Utan att utge mig för att vara guru på detta så måste du nog tyvärr prova dig fram. Även med ljusmätare kan man behöva justera blixtstyrkan något beroende på hur du vill den färdiga bilden ska se ut, men då är du hyfsat nära i alla fall.
Men börja med att ställa kameran i manuellt läge, använd exvis bländare 11 och en slutartid på 1/125 del och basISO inställd på kameran. Ju lägre siffra på blixten desto svagare är blixtljuset. Justera med pil-upp/ned knapparna.
Placera blixtarna som du tror att du vill ha dom, med inställningsljuset får du en fingervisning om hur ljuset faller in mot motivet och det ska gå att ställa så det är relativt blixtstyrkan, då ser du också om du höjer eller sänker blixtstyrkan:). Histogrammet är inte det bästa att gå efter vid studiofoto med blixtar, men börja med att ställa in ett värde i mitten på blixtens ljusomfång och provta en bild, utifrån resultatet på bilden kan du sedan justera ner/upp blixtstyrkan tills du får den exponering du vill ha. Med en digitalkamera kan du ju ta massor med bilder utan att det kostar något:) Efter ett tag kommer du få en uppfattning om vilken inställning du skall ha på dina blixtar beroende på avstånd till motivet och vilken typ av ljusformare du använder (paraply, softbox mm).

Något standardläge att ställa in på blixtarna som du frågade efter är omöjligt att säga, det beror på så många olika faktorer såsom exvis vilket avstånd du har från blixtarna till motivet, vilken ljusformare du har, hur stor del av motivet du skall belysa, färg och belysning i rummet etc etc.

Hoppas det var till någon hjälp för dig:)
Lycka till

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto