Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elinchrom Blixtpaket D-Lite 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Lidevi

Medlem
Räcker detta till mig? Jag vill börja fotografera personer i studio.. vad räcker detta rill? Vad skiljer detta set mot deras dyrare agg.? BX och FX mm.?

mvh Markus

Det räcker gott. 400Ws på D-lite är lika mycket som 400Ws på DX, FX, mm.
Vad du bör tänka på är att ljuset går att ställa mer tillräckligt, så om du har en "studio" i hemmet bestående av ett normalt rum så ska du överväga att välja D-lite 2 istället. Annars tvingas du att fota allt på typ F11 eller mindre. En fördel med lägre effekt är att du kan leka med kortare skärpedjup. Det finns givetvis fördelar med större effekt också, men de flesta som bör jag med studiofoto tror jag gläds mer att kunna sänka effekten.
Jag har tre blixtar, 250, 500 och 750 Ws. Den på 500 använder jag normalt på ca halv effekt, den på 750 Ws har jag oftast monterad i en Octobox med en diameter på 1.7 meter och kan fortfarande ha dne på ca halv effekt.
Självklart har jag ibland nytta av 750Ws, speciellt när jag plåtar utomhus, eftersom mina blixtar har uttag för batteripack.
Den lilla på 250Ws räcker gott till det mesta men jag anvädner den ofta till hårljus eler monterad i en beautydish.
Lycka till!

Då är frågan om jag skall satsa på att köpa 2st Style BX100 istället... eller är de får små?.. Jag är en sådan som hatar att köpa skit saker som inte går att använda. Men funkar D2 ok om man vill utvecklas som studiofotograf?

mvh Markus

JAg kan bara dela med mig av min erfarenhet mellan d-lite 2 och 4!

Testade först en bekants d 4 kit i mitt vardagsrum(ca 30 m2) och för att göra en lång historia kort, hade jag svårt att få ner effekten vid vissa tillfällen. Köpte sedan d-lite 2 och fick det resultat jag var ute efter...200 watt räcker till mer än väl för min lilla "studio"!

Har i efterhand kompletterat med en d 4 och kör alltså nu med 2 st d2(paketet) och en extra d4...kontentan är att d2 paketet är bra att börja med och förändras användningsområdet eller som jag vill kunna dra nytta av ljussättning av 3 blixtar, är det lätt att komplettera!

/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar