Annons

Elfel i Fuji FinePix A340?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKE

Aktiv medlem
Hej!

Förra sommaren köpte jag en Fuji Finepix A340 på B&H i USA (med andra ord var det ingen garanti på den om jag förstår saken rätt).

Alldeles nyss började kameran bete sig tvivelaktigt. När jag drar undan objektiv-skydds-luckan för att sätta på kameran åker objektivet ut och sen dör kameran. Om jag nu trycker tillbaka luckan för att stänga av den händer naturligtvis inget. Men när jag försöker sätta på kameran igen börjar objektivet åka fram och tillbaka precis som det ska när kameran sätts på, men när objektivet stannar dör kameran.

Genom att sätta på kameran och genast trycka tillbaka luckan för att stänga av den stängs kameran av på rikigt sätt, det vill säga objektivet åker in som det ska.

Det går utmärkt att titta på bilderna jag redan har tagit.

Det enda dumma jag kan komma på att jag har gjort med kameran är att den blev rätt fuktig i söndags. Sen dess har jag inte använt den.

Har någon någon aning om vad som kan vara fel och vad man kan göra åt det?

MVH

Jonas
 
JKE skrev:

Det enda dumma jag kan komma på att jag har gjort med kameran är att den blev rätt fuktig i söndags.

Där har du troligtvis svaret...
Blöt av regn??
Var det inte saltvatten så hade du kunnat rädda den med att ta ur batteriet och torka ur den ordentligt.
 
Inte saltvatten nä.

Jag lät bli att använda den på ett par dagar i förhoppningen att det skulle räcka.

Jag inbillar mig att det är någon liten motor som inte kan fungera som den ska och då dör kameran. Om man lyssnar noga låter det som att något slirar innan kameran dör.

Den är nog kokt.
 
som ja sa... du borde tat ut batteriet... o satt den i ugnen på minsta värmen... de tål dem.. och torkar ur... O be...
Hur blötte du ner den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.