Annons

Elements till CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag har under flera år använt olika versioner av Adobe Photoshop Elements och/eller Paintshop Pro.Funderingar har ofta funnits om att uppgradera till "riktiga" Photoshop.
Det som varit det största hindret för detta har varit priset, samt att det inte går att uppgradera utan endast att köpa en "skarp" version.
Men så råkade jag av en händelse hitta en länk där det erbjuds just uppgradering! Och när jag några dagar senare fick en bonus från jobbet för väl utfört arbete under 2005 så slog jag till och använde en del av denna bonus för att uppgradera till CS2!
Länken för uppgradering följer här: https://istore.adobe.com/b2c_adobe/b2c/init.do?shop=SE&language=SV

I menyn till vänster väljes: Digital imaging och sedan Adobe Photoshop, upgrade from Elements.

Och det går snabbt med leveransen! Nästan lika snabbt som att ladda ner programmet från nätet! Jag gjorde min beställning vid 21-tiden en fredagkväll. På måndag förmiddag ringer min mobiltelefon och en person från UPS meddelar att de har ett paket från Adobe i Edinburgh till mig! Eftersom jag är på jobbet så bestämmer vi att träffas där för överlämning av paketet. Suverän service!
Gissa om resten av dagen kändes extra lång innan jag kunde åka hem och installera CS2?
Visst, det kostade ju en del även att uppgradera på detta sätt, men pengarna dök ju upp oväntat, som en tipsvinst ungefär. Så egentligen kan jag ju säga att det inte har kostat mig något alls! :)
 
Grattis till bonusen och CS2, Benny.

Jag köpte CS för ett drygt år sedan och har uppskattat programmet mycket (använde ver. 7 innan dess).

För en månad sedan laddade jag ner CS2 tryout och märkte att det finns en hel del nytt. Verkliga förbättringar även i förhållande till det utmärkta CS. Framförallt spot healing brusch som gör dammretuschering enkelt och Bridge som jag tycler är en klar förbättring jämfört med File Browser som var seg (i alla fall på min dator).

Slutade med att jag köpte uppgraderingen. Fast jag laddade ned direkt fån nätet. Då är leveranstiden bara några minuter.

Ett tips; skaffa gärna Martin Evenings bok Adobe Photshop CS2 for Photographers. Jag har förra upplagan (för CS). En väldigt bra bok som jag har haft mycket nytta av. Spar mycket tid och hjälper till att hitta finesser som man förmodligen inte upptäckt utan boken.

Mvh

/F
 
Tack!

Jag har redan köpt två böcker som behandlar CS2. Dels en som heter Adobe Photoshop CS2 Allt i en bok ISBN 91-636-0871-5 dels en bok av Scott Kelby som heter Photoshop CS2 för digitalfotografer ISBN 91-636-0869-3.

Vet du om den bok du föreslår finns i svensk översättning och har du dess ISBN-nummer?

Ha det!
Benny
 
Uppgradering värt priset?

Har iofs mycket kvar att lära efter knappt ett år med programmet, men jag tycker att Elements 3.0 kompletterat med Curvemeister som plug-in räcker långt. Lagningspenseln är ju standard i Elements 3.0 (men vanligen använder jag Scott Kelbys metod med brus i lager för att ta bort damm och repor) och har verkligen PS-CS2 så mkt mer att ge (när man nu har kompletterat med Curvemeister)?
Synpunkter från någon som provat både/och skulle uppskattas./Åke
 
Ja, jag tycker att det var värt kostnaden för att uppgradera. Speciellt eftersom det ju på sätt och vis inte kostade mig något alls! Se mitt första inlägg.

/Benny
 
Kollade upp detta. "Fasingen"...8.625:- för uppgradering från PS Element. Programmet kostar normalt sett 10.075:-. Det var inte mycket till rabatt för vanliga amatörer eller semi-professionella fotografer som vill förbättra bilder ytterligare några "snäpp". De som har råd köpa Ps Cs 2 är oftast företag och de kan dra av hela "alltet" men det kan ingen annan göra. Nä...ett par tusenlappar till i rabatt vore önskvärt.
 
Bli student vargen (eller du kanske har barn i skolan?), då kostar det 3 000:- om jag inte missminner mig, och det tycker jag är prisvärt. CS2 har många förbättringar, men också en del buggar som hänger kvar (bla problem med svenska tecken i sökvägar).
 
Ja, t.ex. problemet med import från Office Urklipp som jag skrivit om i ett annat inlägg. Samma problem som f.ö. både Elements 3 och 4 har.

/Benny
 
Tyvärr inte student (länge sen jag var det), men har en bror som var lärare förut som köpte det, och jag tror att han betalade 3 000:-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.