Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elements 9 ger randiga bilder från RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Är det någon mer som råkat ut för problem med Elements 9?
När jag konverterar från RAW och sedan öppnar bilden i Elements editor blir stora ljusa ytor randiga (vertikalt). Om jag dessutom mörkar ner de ljusare partierna förstärks ränderna
Lägger jag sedan på skärpning så förstärks ränderna ännu mer.

Jag kör med en Canon 5DMk2. Om jag däremot använder DxO eller DPP som råkonverterare så blir det inga ränder. Däremot kan svagare ränder uppstå om jag sedan öppnar de konverterade råfilerna i Elements Editor och gör förändringar.

Jag hade inte det här problemet med Elements 7 som jag tidigare använde med samma kamera.

Det här är så klart en supportfråga för Adobe; självklart ska programmet fungera. Jag utgår ifrån att du har köpt det.

Det kan vara så att du behöver uppdatera ACR, pluggen som hantear RAW. Kolla på Adobes hemsida om du inte kan tanka ner en färsk variant.

Jo, jag får väl se om support kan hjälpa mig med det här.
Jag har senaste Camera Raw nerladdad och någon senare finns inte.
Programmet är köpt direkt från Adobe.

För mig låter det som du stött på bandning, något som normalt endast visar sig vid ganska hård bildbehandling. Tex om man drar ner en ljus himmel till mörk. Som här i denna 100% crop (ränderna här är horistontella för bilden är stående):

Bilagor

• badning crop small.jpg
    badning crop small.jpg
    49.6 KB · Visningar: 378
För mig låter det som du stött på bandning, något som normalt endast visar sig vid ganska hård bildbehandling. Tex om man drar ner en ljus himmel till mörk. Som här i denna 100% crop (ränderna här är horistontella för bilden är stående):

Jag funderade också på om det kunde vara bandning, men det konstiga är att jag inte råkat ut för det tidigare med Elements 7 och samma kamera med den typ av redigering jag gör.
Ingen hård bildbehandling vad jag tycker.
Dessutom uppstår det ju inte om jag rawkonverterar med DxO eller Canon DPP så därför är jag lite frågande.

Har du uppdaterat Camera Raw? Alltså uppdaterat Elements? 9:an ska kunna göra det automatiskt.

Fotar du sRaw eller medium Raw eller vad de heter i 5D?

Elements RAW

Vet ej om du löst problemet redan men kanske har du öppnat RAW bilderna i 8-bitar istället för 16-bitar. Kan göra en skillnad.

Vet ej om du löst problemet redan men kanske har du öppnat RAW bilderna i 8-bitar istället för 16-bitar. Kan göra en skillnad.

Hej, tack för tipset. Jag testade nu med både 8 och 16-biter men det blir fortfarande randigt.
Däremot inte lika mycket i 16 bit som i 8 bit.
Jag börjar tro att det är bandning. Jag fick ett nytt processorkort i kameran på garanti i November och jag tror att det är problemet.........

Det är mycket möjligt att det är bandning.
Däremot uppstår den nu vid samma typ av bildbehandling som jag alltid gjort utan att råka ut för det.
Jag fick ett nytt huvudkretskort på garanti i November och det är nog sedan dess som problemet har uppstått.........

Du kan inte lägga upp ett obearbetat original på ezpicshare.com (det är lätt och gratis)? Jag är rätt intresserad av fenomenet och 5D (har en 7D själv) och bearbetar himlar rätt hårt ibland och då dyker det upp. Men inte i "vardaglig" behandling.

Du kan inte lägga upp ett obearbetat original på ezpicshare.com (det är lätt och gratis)? Jag är rätt intresserad av fenomenet och 5D (har en 7D själv) och bearbetar himlar rätt hårt ibland och då dyker det upp. Men inte i "vardaglig" behandling.

OK, jag ska försöka lägga upp något där när jag kommit hem i kväll.

om du vill få hjälp med vad som är vad kan du inte lägga upp en bild i jpg
jag ser maze liknande artifakter som kan bero på rawprogram/mjukvara och interpoleringsfel.
det finns exemplar av 5dmk2 som har olika bra ställda utläsningsställen och detta kan ge upphov till bandning, DPP har en inbyggd utjämning av dessa olikheter eftersom Canon tycks ha svårigheter att hålla signaljämnhet från utläsningen med bla 7d (diskuterats mycket på dpreview och även här på fotosidan)
lägg hellre upp en rawfil som vi framkalla själva

http://ezpicshare.com/images/2011010909.jpg
Nu är bilden inlagd, Rawkonverterad i PSE9 och sparad som jpg.

Hej Claes!

Jag tror att det där är ett renderningsproblem som uppkåmmer i vid vissa bildskalor på skärm. Vid 100% ser jag inget men vid vissa ser det för djävligt ut i windows bildvisare.

Tar jag in bilden i PaintShop Pro så syns inget heller hur jag än skalar.

Bara dålig rendering i Elements kanske?

Hur ser den bild ut som du tog med min kamera?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar