Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Elements 9 ger randiga bilder från RAW
- Trådstartare SD40T-2
- Start datum
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Hej Claes!
Jag tror att det där är ett renderningsproblem som uppkåmmer i vid vissa bildskalor på skärm. Vid 100% ser jag inget men vid vissa ser det för djävligt ut i windows bildvisare.
Tar jag in bilden i PaintShop Pro så syns inget heller hur jag än skalar.
Bara dålig rendering i Elements kanske?
Hur ser den bild ut som du tog med min kamera?
Jag kan inte se att det är samma problem med din kamera.
Jag får ränder även när jag printar ut mina bilder fast det syns inte lika tydligt då......
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Tack, filen är skickad.
macrobild
Avslutat medlemskap
Jag har framkallat din rawfil med både DPP och Camera Raw, i båda fallen ses mazeeffekten, jag skulle lämna in kameran för justering av utläsningsnivåerna, börja dock med att ta samma bilder i raw med en annan 5dmk2 kamera så du har något att jmf med och även visa upp om det skulle bli problem.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Jag har framkallat din rawfil med både DPP och Camera Raw, i båda fallen ses mazeeffekten, jag skulle lämna in kameran för justering av utläsningsnivåerna, börja dock med att ta samma bilder i raw med en annan 5dmk2 kamera så du har något att jmf med och även visa upp om det skulle bli problem.
Tack för hjälpen Mikael, då ska jag lämna in den.
Problemet fanns inte innan jag fick huvudkretskortet utbytt på garantin i November efter ett annat problem.
wfrank
Aktiv medlem
Tack, filen är skickad.
Hej. Din jpg på ezpicshare har troligen komprimerats på siten, den är bara 4MB och borde rimligtvis vara större med 21MP. Det finns någon checkbox där man kan ta bort sånt, för gränsen är 10MB sist jag tittade. Men nu är rawfilen intressantare.
Vart skickade du den (den som Mikael hunnit titta på alltså)?
Senast ändrad:
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Här två ytor , din kamera till vänster och till höger en av mina 5dmk2 kameror till höger
en viss skilnad i demosaicing med samma rawkonverterare.
Det här var mycket intressant Mikael.
Jag tar med en utskrift av din jämförelse till Intervision i Solna imorgon, jag ska ändå till Solna i jobbet.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Hej. Din jpg på ezpicshare har troligen komprimerats på siten, den är bara 4MB och borde rimligtvis vara större med 21MP. Det finns någon checkbox där man kan ta bort sånt, för gränsen är 10MB sist jag tittade. Men nu är rawfilen intressantare.
Vart skickade du den (den som Mikael hunnit titta på alltså)?
Nu är den skickad med SPREND
elbe
Avslutat medlemskap
Jag kan inte se att det är samma problem med din kamera.
Jag får ränder även när jag printar ut mina bilder fast det syns inte lika tydligt då......
Jämförde själv med din jpg och en jpg från min kamera framkallad i Capture One och visst är det skillnad. Du får lämna in den igen och se till att dom fixar den.
När jag hämtade din jpg med IE och skalade den upp och ner så såg den i vissa skalor ut som en storrutig skjorta. Jag har aldrig sett nåt liknande tidigare och det är ju bra att Risedal redde ut problemet
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Jämförde själv med din jpg och en jpg från min kamera framkallad i Capture One och visst är det skillnad. Du får lämna in den igen och se till att dom fixar den.
När jag hämtade din jpg med IE och skalade den upp och ner så såg den i vissa skalor ut som en storrutig skjorta. Jag har aldrig sett nåt liknande tidigare och det är ju bra att Risedal redde ut problemet![]()
Imorgon åker den in på service.
Tur att jag köpte en 7D idag då ;-)
så att jag har något att fotografera med under tiden.......
Den har fått en gul rem monterad också
//Claes
wfrank
Aktiv medlem
Nu är den skickad med SPREND![]()
Tack tack
Det är väldigt svårt att ens provocera fram bandning i den bilden eftersom det dynamiska omfånget är så lågt. Även om solen lyser upp en smal strimma på marken så är himlen molnig och det är helt enkelt en allmänt blek vinterdag. Blir den bilden randing vid utskrift så har det helt andra orsaker.
Ska man hitta bandning så måste motivet vara mer utmanande. På sommarhalvåret är det lättare, ljusa sommardagar är det dynamiska omfånget förbi vad kameror klarar så fort både himmel och mark ska finnas med på bild.
(EDIT framkallade m standardparametrar i ACR CS5)
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Tack tack
Det är väldigt svårt att ens provocera fram bandning i den bilden eftersom det dynamiska omfånget är så lågt. Även om solen lyser upp en smal strimma på marken så är himlen molnig och det är helt enkelt en allmänt blek vinterdag. Blir den bilden randing vid utskrift så har det helt andra orsaker.
Ska man hitta bandning så måste motivet vara mer utmanande. På sommarhalvåret är det lättare, ljusa sommardagar är det dynamiska omfånget förbi vad kameror klarar så fort både himmel och mark ska finnas med på bild.
Ja, det verkar vara utläsningsnivån som är åt pipan. Imorgon åker den in på service......
macrobild
Avslutat medlemskap
Ja, det verkar vara utläsningsnivån som är åt pipan. Imorgon åker den in på service......
du skall be dom kolla utläsningsnivåer, kontrollera att det nya kretskortet är OK och är monterat OK , jag är inne på störningar, rätt skärmning etc
Jag har aldrig sett i någon 5dmk2 detta Maze liknande resultat som finns i din rawfil vid demosaicing.
Du kan också hänvisa till de två ytorna som jag postade tidigare och att kameran inte uppträder likadant efter kretskortsbytet.
Hör av dig vad de svarar på verkstaden
elbe
Avslutat medlemskap
Imorgon åker den in på service.
Tur att jag köpte en 7D idag då ;-)
så att jag har något att fotografera med under tiden.......
Den har fått en gul rem monterad också
//Claes
Kul! Då får vi ännu mer att prata om på nästa fotofika
SD40T-2
Avslutat medlemskap
du skall be dom kolla utläsningsnivåer, kontrollera att det nya kretskortet är OK och är monterat OK , jag är inne på störningar, rätt skärmning etc
Jag har aldrig sett i någon 5dmk2 detta Maze liknande resultat som finns i din rawfil vid demosaicing.
Du kan också hänvisa till de två ytorna som jag postade tidigare och att kameran inte uppträder likadant efter kretskortsbytet.
Hör av dig vad de svarar på verkstaden
@Risedal
Nu har jag fått tillbaka kameran och enligt serviceordern har de justerat CMOS samt Vitbalansen. Jag fick tyvärr inte tillfälle att prata med teknikern så jag vet inte så mycket mer.
De fick med din testjämförelse och kommentarer Mikael.
Hur testar man bäst att kameran är OK nu?
Har tagit några bilder utanför dörren när jag kom hem med kameran.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Det är tyvärr inte väder för att testa kameran just nu.
Funderar på om det går att kolla om mosaikeffekten i de bilder jag tog när jag fick tillbaka kameran.
Så här ser jpg-bilderna ut jag tog då, men det säger ju inte så mycket.
http://www.fotosidan.se/blogs/claes-wahlin/58842.htm
Vill någon hjälpa mig med raw-bilderna?
Funderar på om det går att kolla om mosaikeffekten i de bilder jag tog när jag fick tillbaka kameran.
Så här ser jpg-bilderna ut jag tog då, men det säger ju inte så mycket.
http://www.fotosidan.se/blogs/claes-wahlin/58842.htm
Vill någon hjälpa mig med raw-bilderna?