Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elements 8 stängs hela tiden

Produkter
(logga in för att koppla)

Veda59

Aktiv medlem
Har bytt dator helt nyligen och laddat upp mitt tidigare inköpta Elements 8. Jag flyttade katalogen från den gamla datorn, dumt kanske, men så blev det. Eftersom jag ändrade en del på katalogstrukturen måste jag koppla om bilderna. I början gick det bra men helt plötsligt så stängs programmet (sorteraren) ned i stort sett på en gång jag börja att skrolla eller öppna för redigering. Stängs det inte ned så slutar det att fungera.

Jag har 64-bitars Windows 7. Kan det ställa till det? Gamla datorn var nästan 7 år och det tog jättelång tid att öppna men sen fungerade det.
Strax innan problemen började gick jag in på en annan användare och öppnade katalogen. Jag har tagit bort den igen från användare men problemet kvarstår.

Är det för många bilder, nånstans mellan 15000 och 20000? Om det är felet, hur delar jag katalogen på bästa sätt?

Skall jag ta bort programmet och installera om det?

Är det nån fler som har upplevt samma problem och löst det?
 
Det hjälper dig kanske inte men jag har Elements 8 och Win 7 64 bitars och det fungerar smärtfritt för mig.
 
Problemet löst

Mitt problem är löst. Jag gjorde en kopia av katalogen och när jag använder den så fungerar det.

Problemet måste ha berott på att jag öppnade katalogen på annan användare. Ska det verkligen inte gå att göra? Det står ju "kataloger tillgängliga för alla användare".
 
Mitt problem är löst. Jag gjorde en kopia av katalogen och när jag använder den så fungerar det.

Problemet måste ha berott på att jag öppnade katalogen på annan användare. Ska det verkligen inte gå att göra? Det står ju "kataloger tillgängliga för alla användare".

Hmmmmm, berätta gärna mer. För jag har samma problem, och det kan ibland driva mig till vaaansinne... :) "Katalogen", vilken är det?? //Peter-L
 
Katalogen är de bilder som syns i sorteraren. Brukar heta Min katalog som default.

I den gamla datorn, som inte alltid orkade med, ställde jag in, nånstans, att jag inte skulle få ett meddelande varje gång utan den stängde själv. Men det var oftast medan jag jobbade i redigeraren som sorteraren stängdes ned.

Nu, när jag har en dator som reagerar som en skallerorm, då låste sig programmet och tillslut kom det upp en ruta där man kunde välja att avbryta, med eventuell dataförlust eller vänta vidare. När jag väntade vidare fick jag ett meddelande att "tyvärr har ett fel uppstått, vi meddelar när vi kommit på någon lösning" (inte riktigt ordagrant).

Jag gjorde så, i desperat försök att få nån ordning. Under arkiv, en bit ner, står det katalog.

Sen klickade jag på egen placering, mitt i formuläret och valde lämplig placering på disken.
Därefter markerade jag aktuell katalog - flytta. Den skrevs då över till min valda placering.
Då gick jag ut i utforskaren markerade katalogen samt redigera kopiera. Sen klistrade jag in den igen på samma ställe. Den fick då tillnamnet -Kopia.

Denna kopia öppnade jag sen i sorteraren och bytte till ett lämpligare namn. Sen fungerade det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.