ANNONS
Annons

Elektroniska problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Är det fler än jag som har haft problem med elektroniken i era kameror? Man kan ju ofta läsa i forumen om att nya digitalkameror hänger sig och strular på olika sätt och jag har samma erfarnhet vad gäller batteriberoende analoga kameror med elektroniskt styrda slutare eller motordrift. Mitt ena kamerahus, Contax 137MA, lade t.ex av efter en fuktig fotoutflykt till Hanö. Gick då som garantireparation men den slutade fungera ett par år senare och nu ligger den till ingen nytta. Mitt RTS hus, som också är batteriberoende, har dock klarat sig bra sedan jag köpte det för ca 25 år sedan förutom att lysdioderna hänger sig på vissa tider och hoppar dubbla steg. För ett tag sedan fick jag prova ett nyservat Contax 139 Quarts kamerahus för ev. köp. Jag ville ha detta för lite "snabbare" bilder av gatufotograferingstyp eftersom RTS-huset inte funkar med lysdioderna för exp.markeringen (också elektronikfel, dock funkar slutaren exakt på inställda tider så jag använder denna kamera till långsammare bilder med lös mätare) Jag fick 139-huset tillsänt mig men när jag provade kameran funkade inte det elektroniska avtrycket. Kameran var helt död, trots att lysdioderna för exponering funkade (var förresten samma på min 137:a). Provade med nya batterier men samma sak. Fick skicka tillbaka kameran och det blev inget köp. Efter detta har jag blivit "allergisk" mot elektronik och batteriberoende och har nu införskaffat en helmekanisk men modern mätsökarkamera som endast har ett litet batteri för exp. mätaren. Skulle batteriet ta slut så funkar kameran ändå och har man en lös liten extra mätare med sig så står man inte med skägget i brevlådan (gör man ju inte ändå eftersom exp. går att uppskatta, inte så svårt om man tränar). Min RTS får jag hoppas fungerar som den gjort hittills så att jag kan använda Zeiss-gluggarna till landskap mm. i alla fall. Undrar nu om fler har samma erfarenheter som jag med krånglande elektronik på era nya kameror? Är det kanske mera regel än undantag att de krånglar ibland? Har inte samma erfarenheter av mina äldre mekaniska kameror. Där brukar det vara slutarna som behöver rengöras men det är ju ändå normalt efter många års användande.

Sällsynt aktuell fråga för min del. Med tanke på ditt inlägg är det ganska relativt med vilka kameror som betraktas som nya. Men en batteriberoende analog kamera har jag återkommande problem med.
Min Canon EOS 100 har fungerat felfritt sen jag köpte den av en kompis för lite mer än tio år sedan. Men EOS 1N har krånglat två gånger på mindre än två år. Senast i påskhelgen (med en rätt underbar vårbild i sökaren och diarulle i kammaren) strejkade kameran och började blinka "bc" istället.
När 1:an gjorde samma sak för knappt ett par år sedan så kostade det drygt ett par tusen att laga.
Trodde ju då att det bara var ett tillfälligt fel, men när samma fel uppstår igen kan man börja fundera i samma banor som du gör. Eller om man köpt något måndagsexemplar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar