De två meningarna säger allt som behöver sägas i ärendet. Over and out. Datumet fixade Nicrosoft.
Vi krånglar istället då till det...
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1647434/oetiskt
Både RF, FS och MB är sökbara databaser på det sätt att det går att söka på mecdlemmar och söka bilder.
Nu är ju MB så att inga bilder på personer som inte är medlemmar får användas.
Övriga siterna borde då tvingas radera bilderna efter ett år eller var gränsen går.
Kan FB räknas som databas? Tja, personer är ju sökbara... men kanske inte riktigt gångbart ändå.
Så då ligger vi på nivån att det är ok att fotografera vem man vill när man vill sålänge det inte är förnedrande bilder. Däremot får inte publicering ske hur som hellst. Bortsett från reklam så finns det en rad andra punkter att ha i åtanke.
Blir kontentan att en fotograf visst kan åka på fan för att ha fotograferat (publicerat) bilder.
Så vrid det hur i helvete ni vill. En fotograf är inte fri ändå i alla lägen!
Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå vad det är i det som ni har så sjukligt svårt för att förstå?
Om det bara är en lek med vem som har störst kunskap i de olika lagarna och kan peka på exakt rätt paragraf och gärna bokstavera hela stycket och hitta datum och fan vet vad mer så kanske ni vinner. Men vad gäller den stora överhängande bilden av problemet så står ni på en och samma punkt och sprider ert drävel som ställer till det för fotografer - och inte är ni beredda att ta något ansvar för det heller.
Typiskt fotografer att hänga upp sig på en punkt i sina rättigheter och sedan falla tillbaka på det hela tiden utan att ifrågasätta.
Att få lov att köra bil innebär inte att det är lagligt att köra ihjäl personer som går på trottoaren.
Men enligt fotografer så har fotografer tydligen denna rätt.
Har fotografer helt slutat tänka på sin egen säkerhet?
Jag kan ge mig fan på att ni inte ser er för då ni går över ett obevakat övergångsställe då ni vet om att ni har företräde. Sedan när nui ligger döda och överkörda på gatan så kommer ni som änglar skrika om era rättigheter.
Jaja. Skrik om rättigheter. Det enda jag hör är ekot av ren dumhet.
KG. Du har väl en modellrelease som du anser ger rätt att publicera vilka bilder du vill i all evighet. Gratis dessutom eftersom modell inte får ersättning.
Jag tror att samtliga dina bilder skulle kunna bli totalt verkningsslösa om en modell drar det till rättssak.
En sådan release bör anses som oskälig.
Blir den bedömd som oskälig så faller resten som ett korthus.
Inte så att modell kan få ersättning. Det tycker jag inte heller skall vara frågan. Men det interessanta är vad du gör med bilderna sedan?
Du lär inte ha laglig rätt längre att publicera dem.
Då undrar man. Varför fotografera om man kanske inte ens kommer ha rätt att visa bilderna?
Jo. Den tanken blev kanske för svindlande för er som inte är beredda att fundera över vilka problem ert fotograferande kan innebära så jag viker mig och håller med.
Ja för fan! Fotografera vilka ni vill när ni vill och hur ni vill och publicera överallt alltid utan att bry er om vad människorna på fotona kan tänkas tycka. Åt helvete med motiven! Har ni rätt så har ni rätt och varför bry sig om någon annan än just dig själv?!?