Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ej tfp vid naken foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Skillnaden är att på knytkalaset har jag besökarna i fokus. På en allmän plats har jag kanske allting i fokus och månniskor råkar bara finnas med på bild.
Hurdana bilder just du tar i olika situationer kan iofs vara intressant att diskutera, men det har nog inte så mycket med den här trådens ämne att göra.

Skillnaden är att på knytkalaset har jag besökarna i fokus. På en allmän plats har jag kanske allting i fokus och månniskor råkar bara finnas med på bild.

http://www.pul.nu/bilder.htm

Den där artikeln är lika felaktig som de flesta gissningar inom juridik i olika forum. PUL nämner varken bilder eller internet i lagtexten och det finns inga relevanta prejudikat. PUL handlar om att systematiskt katalogisera människor. Skulle kanske kunna användas om du förföljde en specifik person och skapade ett "register" som visar allt den personen gör, men inte ens det är säkert i avsaknad av prejudikat.

Edit: Kolla också datum på artiklar som du refererar till. Var kritisk!

Den där artikeln är lika felaktig som de flesta gissningar inom juridik i olika forum. PUL nämner varken bilder eller internet i lagtexten och det finns inga relevanta prejudikat. PUL handlar om att systematiskt katalogisera människor. Skulle kanske kunna användas om du förföljde en specifik person och skapade ett "register" som visar allt den personen gör, men inte ens det är säkert i avsaknad av prejudikat.

Edit: Kolla också datum på artiklar som du refererar till. Var kritisk!

Vi gör det enkelt. Alla foton på människa som går att känna igen kan bli räknad som kränkande eller på annat sätt bli juridiskt misstrodd i en rättsal.
Det är bara för den porträtterade att bedyra hur illa denne mår över bilderna samt komma till rättsal med läkarintyg mm så faller vilken bild som hellst.
Skit i lagr och paragrafer vad dem heter och var dem står.

Det är bara så sinnessjukt imbecillt om man som fotograf tror sig vara helt fri att kunna publicera bilder utan att eventuellt få juridiska problem.

Såg inget datum KG... Kollat igen och ser det inte nu heller. Var står datumet?

Fick dock reda på att det gällde för ett lagförslag som sedan inte drevs genom. Så just den är väl felaktig i sammanhanget då. Så då tar jag det sista exemplet för att påvisa att en fotograf inte alls är fri även om denne har rätt.
Det var egentligen det enda jag ville ha fram. ;)

Myndigheterna håller på att se över skyddet för privatpersoner och deras rättigheter gentemot medier.
Svaret kommer senast slutet av nästa år. Innebär isf eventuellt ytterligare ändringar av grundlagen än de ändringar som redan genomförts.

Vi gör det enkelt. Alla foton på människa som går att känna igen kan bli räknad som kränkande eller på annat sätt bli juridiskt misstrodd i en rättsal.
Det är bara för den porträtterade att bedyra hur illa denne mår över bilderna samt komma till rättsal med läkarintyg mm så faller vilken bild som hellst.
. ;)

Den var rolig den. Tänk så många tidningar och TV-stationer som hade varit tvungna att ständigt bli dömda ;)

/Stefan

De två meningarna säger allt som behöver sägas i ärendet. Over and out. Datumet fixade Nicrosoft.
Vi krånglar istället då till det...
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1647434/oetiskt

Både RF, FS och MB är sökbara databaser på det sätt att det går att söka på mecdlemmar och söka bilder.
Nu är ju MB så att inga bilder på personer som inte är medlemmar får användas.
Övriga siterna borde då tvingas radera bilderna efter ett år eller var gränsen går.
Kan FB räknas som databas? Tja, personer är ju sökbara... men kanske inte riktigt gångbart ändå.

Så då ligger vi på nivån att det är ok att fotografera vem man vill när man vill sålänge det inte är förnedrande bilder. Däremot får inte publicering ske hur som hellst. Bortsett från reklam så finns det en rad andra punkter att ha i åtanke.

Blir kontentan att en fotograf visst kan åka på fan för att ha fotograferat (publicerat) bilder.

Så vrid det hur i helvete ni vill. En fotograf är inte fri ändå i alla lägen!

Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå vad det är i det som ni har så sjukligt svårt för att förstå?

Om det bara är en lek med vem som har störst kunskap i de olika lagarna och kan peka på exakt rätt paragraf och gärna bokstavera hela stycket och hitta datum och fan vet vad mer så kanske ni vinner. Men vad gäller den stora överhängande bilden av problemet så står ni på en och samma punkt och sprider ert drävel som ställer till det för fotografer - och inte är ni beredda att ta något ansvar för det heller.

Typiskt fotografer att hänga upp sig på en punkt i sina rättigheter och sedan falla tillbaka på det hela tiden utan att ifrågasätta.
Att få lov att köra bil innebär inte att det är lagligt att köra ihjäl personer som går på trottoaren.
Men enligt fotografer så har fotografer tydligen denna rätt.

Har fotografer helt slutat tänka på sin egen säkerhet?

Jag kan ge mig fan på att ni inte ser er för då ni går över ett obevakat övergångsställe då ni vet om att ni har företräde. Sedan när nui ligger döda och överkörda på gatan så kommer ni som änglar skrika om era rättigheter.

Jaja. Skrik om rättigheter. Det enda jag hör är ekot av ren dumhet.

KG. Du har väl en modellrelease som du anser ger rätt att publicera vilka bilder du vill i all evighet. Gratis dessutom eftersom modell inte får ersättning.
Jag tror att samtliga dina bilder skulle kunna bli totalt verkningsslösa om en modell drar det till rättssak.
En sådan release bör anses som oskälig.
Blir den bedömd som oskälig så faller resten som ett korthus.

Inte så att modell kan få ersättning. Det tycker jag inte heller skall vara frågan. Men det interessanta är vad du gör med bilderna sedan?
Du lär inte ha laglig rätt längre att publicera dem.

Då undrar man. Varför fotografera om man kanske inte ens kommer ha rätt att visa bilderna?

Jo. Den tanken blev kanske för svindlande för er som inte är beredda att fundera över vilka problem ert fotograferande kan innebära så jag viker mig och håller med.

Ja för fan! Fotografera vilka ni vill när ni vill och hur ni vill och publicera överallt alltid utan att bry er om vad människorna på fotona kan tänkas tycka. Åt helvete med motiven! Har ni rätt så har ni rätt och varför bry sig om någon annan än just dig själv?!?

Så då ligger vi på nivån att det är ok att fotografera vem man vill när man vill sålänge det inte är förnedrande bilder. Däremot får inte publicering ske hur som hellst. Bortsett från reklam så finns det en rad andra punkter att ha i åtanke.
Man får även ta "förnedrande bilder" på vem som helst.

Vilka är de "andra punkter" du syftar på när det gäller publicering?

Man får även ta "förnedrande bilder" på vem som helst.

Vilka är de "andra punkter" du syftar på när det gäller publicering?

Trist att en frilansfotograf inte kan sina rättigheter utan måste gnälla om sånt man inte vet om.

Rättigheter, skyldighet och moral/etik är olika grejer. Skilj på dom!

/Stefan

...KG. Du har väl en modellrelease som du anser ger rätt att publicera vilka bilder du vill i all evighet. Gratis dessutom eftersom modell inte får ersättning. ...

Ja, som alla fotografer har rätt att publicera alla sina bilder alltid (än så länge). Skillnaden är bara att med min release får även modellen lika stor rätt till bilden som jag. Jag får normalt ingen ersättning heller när jag publicerar (modell)bilderna, men de få gånger det hänt hittills har jag skickat alla pengarna till modellen... Och då har modellen ändå alltid fått ersättning i form av en trevlig stund i studion/ute, alla bilder (med fullständiga rättigheter) på CD/DVD, ofta några bilder utskrivna i olika format och emellanåt även inramade.

Aah, "pojkvänsproblemet". Har råkat ut för detta också. Men blott en gång. Då handlade det om att tjejen ifråga inte hade tillräckligt med skinn på näsan för att stå för de bilder hon var modell på. Knappt naket ens en gång.

Nåt annat än pojkvänner som kan påverka är de återkommande inslagen i kvällsblaskorna typ "plåtade-sig-naken-fick-inget-jobb". Och "har-du-plåtats-naken-så-är-du-ett-offer" och så vidare. Många börjar svettas av detta och börjar ringa, ringa, besöka, hota och allt möjligt som ett utslag av irrationell hybris för att det "stod i sExpressen".... Tom har jag fått höra att om jag inte lämnar ifrån mig bilder så ska minsann Hells Angels komma o knacka på....

Jag pallade inte heller. Hade även en del negativ a-la klassisk sv/v plåtning.
La allt i en låda, inkl en DVD med originalen (fniss fniss) och skickade mot postförskott på 2500 kr..... Meddelade detta vid nästa telesamtal och så var det problemet löst.
Nu har jag lärt mig att detta kan bli ett problem med unga modeller (typ under 40...). Så jag försöker pejla modellens "psyke" innan jag plåtar i denna genre.

Som kontrast har jag haft modeller som tycker att de ska pojkvännen bara sk*ta i vad jag gör. Betydligt angenämare att arbeta med...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar