Annons

ej tfp vid naken foto

Produkter
(logga in för att koppla)

bjorn a

Aktiv medlem
jag kan ju va olyckligt lottad men nu har samma sak hänt 20 gr och det är att trots skrivet avtal så kräver modellen kille och modellen efter lång tid efter en plåtning att man inte får använda bilderna från denna tfp .
detta gäller endast vid mina tillfällen naken foto därför ger jag rådet betala modellen och skriv så dom inte har nått att säga till om alls sen ,

alla mina utställningsbilder till vårens utställning är nu väck .. kul va

Förstår inte? Skrivet avtal men nu vill de inte.

Vad är det för avtal du skrivit då, förutsätter att det gällde att få visa/publisera bilderna

Antar att du skrivet att avtalet ej kan brytas?
Sedan är ju inte avtalet ett måste heller så som jag har fattat det

det står det som ska stå

kontrakten säger att jag har full rätt att till och med sälja dem publicera dem mm men det hjälper inte när dom terrar en på tel mitt i natten så tar jag hellre bort dom och slipper tjaffset
är bara så jävla less på detta det händer ALDRIG med proffsen dom säljer sin vara sen är det ok

eller så är alla dessa proffs singel

kontrakten säger att jag har full rätt att till och med sälja dem publicera dem mm men det hjälper inte när dom terrar en på tel mitt i natten så tar jag hellre bort dom och slipper tjaffset
är bara så jävla less på detta det händer ALDRIG med proffsen dom säljer sin vara sen är det ok

Sätt hårt mot hårt: har dom skrivit på ett giltigt avtal så gäller avtalet. Punkt. Vill dom riva upp avtalet så kan du med en gång börja diskutera hur mycket pengar du vill ha av modellen.

(Jag förutsätter att du har ett juridiskt bindande avtal och att alla parter är myndiga.)

Hmmm... tja... Det är klart att den här genren är lite speciell, så att det bara (eller mest) händer vid denna typen av bilder är nog inte så konstigt. Och i den mån man har skrivit ett avtal så gäller ju det juridiskt förstås.

Men... Jag tycker nog att man bör lämna lite utrymme för mänsklig empati, förståelse och ödmjukhet. Själv tycker jag inte att det är så konstigt att en person ångrar något. Det händer väl oss alla.

Vad jag förstår har du i avtalet formulerat din rätt att i vilket fall som helst använda bilderna. Men att du sedan trots avtalet valt att inte publicera bilderna, efter att modellen och/eller dennes anhöriga uttryckt en sådan önskan.

Som jag ser det har du handlat helt rätt, och synnerligen medmänskligt och hedervärt.

Däremot kan man ju fundera på om du/man skulle kunnat göra något annorlunda för att minska risken för vidare motgångar. Klart att det inte är roligt när man lagt ner tid/arbete och sin själ i bilderna.

Dra ur jacket ;-)

Att bara vika ner sig är inte bra.

Att de ångrar sig är en sak, men de har skrivit på ett avtal, vill de bryta detta avtal så ska det kosta någonting.

Snygg gest av dig att skippa att hävda att ni har ett avtal tillsammans, men jag tycker du ska sätta hårt mot hårt och kräva kompensation för nerlagt arbete och inställd utställning

Håller med Niclas! Men det finns ingen medelväg? Jag vet ju såklart inte hur bilderna ser ut men det kanske finns bilder som har utrymme för modellen att vara mer (eller mindre) anonym? Kan du inte sätta dig med modellen och gå igenom bilderna och prata lite kanske kan komma fram till att några kan användas där hon inte känner sig utlämnad. Ta gärna med pojkvännen med och visa att det inte handlar om osmakliga porrbilder, utan kanske till och med han kan finna det trevligt om det visar sig att de bara är vackra och kanske inte så utlämnande som han kanske föreställer sig i huvudet?

Dra ur jacket ;-)

Att bara vika ner sig är inte bra.

Att de ångrar sig är en sak, men de har skrivit på ett avtal, vill de bryta detta avtal så ska det kosta någonting.

Snygg gest av dig att skippa att hävda att ni har ett avtal tillsammans, men jag tycker du ska sätta hårt mot hårt och kräva kompensation för nerlagt arbete och inställd utställning

Kan inte mer än att hålla med, bara att dra iväg en faktura med nerlagd tid och vad ev. Prints kostar

Det har hänt mig med. En gång. Den modellen tog hjälp av den aktuella sitens ägare för att riva ner bilderna. Visst är det trist, men det är bara att bryta ihop o komma igen. Shit happens. De flesta modeller (eller deras pojkvänner/makar) är mer rakryggade än så.

.... Ett förslag skulle ju kunna vara att lägga en bra stund på att gå igenom avtalet och förbättra det på ett antal punkter. Som jag ser det kommer människor alltid att ångra sig.

Steg ett skulle kunna vara ett informationsblad som modellen måste läsa igenom innan fotograferingen bokas och avtalet skrivs på. I denna information skall det framgå hur bilderna avses att användas, samt vilka betänkligheter som skulle kunna uppkomma för modellens del. Dvs bättre att modellen ångrar sig innan man lag ner tid, pengar och arbete.

Steg 2 skulle kunna vara ett mer detaljerat publiceringsavtal, där man kan komma överens lite mer detaljerat om hur bilderna får användas. T e x är ju publicering på internet ofta känsligare, än visning av kopior på en utställning. Risken att någon skall fotografera på utställningen, och sedan missbruka bilderna är ju relativt liten. Användning enbart i fotografens portfolio är väl den minst känsliga publiceringsformen. Då kan fotografen fortfarande visa bilderna och få "cred" för sin talang. Nu är det ju en extrem begränsning. Men ni förstår poängen.
Kan modellen skriva på inte bara för en helt obegränsad användningsrätt, utan en som han/hon känner sig mer trygg i, så minskar risken att man måste skrota bilderna helt i framtiden. Dessutom kan man ju bestämma olika för olika delar av materialet. Vissa bilder har modellen kanske inga problem med alls. Medan andra är lite känsligare. Då minskar risken att man måste skrota alla bilder.

Däremot tror jag att om man är så shysst som du har varit nu, så får man större förtroende i framtiden också. Skiter man i personers önskemål bara för att man har ett avtal, så kan man nog snabbt bli stämplad som opålitlig, och få svårt att hitta modeller framöver.

Till sist. Det är ju bra att reglera så mycket som möjligt i ett avtal för att undvika strul framöver. Bäst är nog om man har med en klausul för det fall modellen önskar häva rätten till publicering. Har man då gjort fina bilder till modellen och skrivit ut tavlor som denne har hängandes på väggen hemma (t ex), så känns det ju surt om modellen backar på din rätt att använda bilderna.

Lämpligt är väl då att det redan från början är avtalat en prislista (med rimliga priser) enligt vilken modellen debiteras fotografering och utskrifter. Dels känner sig modellen trygg med möjligheten att backa för det fall att det verkligen skulle behövas. Dels står du själv inte utan ersättning.

Jag försöker inte vara efterklok. Har själv aldrig tänkt så långt. Bara spånar lite :)

nu ska jag svara dig på detta och alla kan få veta hur det gick till

Det har hänt mig med. En gång. Den modellen tog hjälp av den aktuella sitens ägare för att riva ner bilderna. Visst är det trist, men det är bara att bryta ihop o komma igen. Shit happens. De flesta modeller (eller deras pojkvänner/makar) är mer rakryggade än så.

det var så att jag skulle fota min fru och kgs var med han plåtade en masa bakom kallebilder då dvs ingen planerad fotosession på rätt oseriösa skämt saker när hobbe l och min fru tokade sig mellan plåtningarna tex så såg det ut på kgs bilder som om Hobbe L hade fullt hångel (sex) med modellen

vid en ansökan om jobb på dagis så hänvisade en annan sökande till dessa porr bilder för att få jobbet istället för min fru
min fru ringde då genast hem och bad mig få dom borttagna vilket du vägrade kgs trots att du inte hade lova att publicera dom modellen hade inte ens sett dom innan

så det var du som gjorde fel kg kan även tala om att dessa bilder kostade min fru jobbet
och kgs är sur än för några jävla skit bilder som bara var piss

detta att dra upp det nu kgs sänkte din status rejält hos mig

var verkligen dom bilderna värda att tappa jobb för ?

pps det var faktiskt jag som fick moderatorn att ta bort dom så ge dig på mig då

det var så att jag skulle fota min fru och kgs var med han plåtade en masa bakom kallebilder då dvs ingen planerad fotosession på rätt oseriösa skämt saker när hobbe l och min fru tokade sig mellan plåtningarna tex så såg det ut på kgs bilder som om Hobbe L hade fullt hångel (sex) med modellen ...

Så gick det inte alls till och det vet du. Och du berömde t o m vissa av bilderna, så lägg ner o håll dig till ditt eget ämne. Det ÄR tråkigt när modeller ändrar sig fast man kommit överens. Jag sympatiserar med dig.

trots att du inte hade lova att publicera dom

Så han hade inte lovat att publisera bilderna, vad är då problemet?

Så KGS bilder visade att din fru och någon annan hade hångel......förklara mer hur en fotograf kan fixa till detta i kameran, det måste ju ha skett framför kameran, du kanske ska ta en dialog med din fru i stället för att hacka å fotografen.

Förhållningsregler

Ger ett snabbt utkast på förhållningsregler man med fördel kan ta till sig.

Vid fotografering av modell för bruksbilder.

Använd ALDRIG en modell enligt TFP!
Visserligen fungerar det med en modell enligt TFP, men det är inte det som fungerar som man skyddar sig mot utan man skyddar sig mot det som kan gå fel och leda till problem.
En modell enligt TFP kan hävda att denne inte var medvetgen om konsekvenserna av ett kontrakt. Modell gör även detta mer för nöjes skull än för ekonomisk vinning. Därav är modellen mer kapabel att ångra sig än vad en profesionell modell är.
Man kan säga att användandet av en modell enligt TFP är som att skriva kontrakt med en femåring och därefter tvinga denne att spela fotboll i hundra år för samma klubb oavsett vad treåringen tycker om saken senare i livet.
Med en modell enligt FTP gäller inte "lagt kort ligger!"
Om man som fotograf har åsikten att lagt kort ligger vid en FTP så anser jag personligen att man har alvarliga problem.

Naturligtvis finns det spelrum för avvikelser från ovanstående. Porträttbilder t.ex. är inte lika alvarligt som FAN. Men om en modell ångrar sig så skall man hellre gå denne till mötes än hävda sin rätt som fotograf.
Tänk på att modell ställde upp på sin fritid som en kul grej och är lika flyktig som en kall vind genom de Jämtländska fjällen.

Detta gäller även om man använder en amatörmodell för ett betalt uppdrag!

Det finns enbart ett enda sätt att som fotograf skydda sig och kunna hävda sin rätt att bruka bilder/foton och det är genom att använda sig av modeller som antingen har egen eller ingår i en modellagentur.
Det är ej då längre fråga om att gå i strid mot en enskild person utan går via den agentur modell är med i samt under lagar som styr företag.
Det är alltså då ej modellen man skriver kontrakt med utan med agenturen. Agenturen i sig har sedan avtal med modellen.
Modell kan aldrig i det läget börja bråka med fotografen!

Men även i denna "högre skola" kan problem uppstå. Oftast handlar det då dock om att endera part inte lever upp till det ingågna avtalet.

Så i sammanhanget kan man, oavsett vad som än hände, påstå följande i det som KG och Björn bråkar om:

Har fotograf rätt till bilderna?
Ja, alltid. Fotograf har upphovsrätt och allt det där övriga som de flesta fotografer i alla lägen kommer dragandes med men som dom ändå inte har en aning om innebörden av rent juridiskt.

Hellen är en amatörmodell. Ingår ej i en agentur. Aktuella fototillfället var okontrollerad hobbyverksamhet.

Juridiskt sett har då KG fel när han hävdar sin bruksrätt. Han har rätt till bilderna men ej någon rätt att använda bilderna, oavsett ändamål!
Inget kontrakt/release är skriven så i ett sådant läge är det bara för fotograf att lägga ner sin argumentation. Han har fel och så enkelt är det. Allt tjaffs utöver det är bara svammel och tramserier!

Däremot kan man i sammanhanget säga att modellen har så pass stor erfarenhet och kunskap att denne borde kunnat förutse riskerna med att vara modell.

Men det innebär inte på några som hellst sätt att modell vid en TFP där det saknas papper har ett ansvar att leva upp till några som hellst krav. Fototillfället är att betrakta som vilken händelse som hellst och vid ett senare bråk om bilderna är det bvara för fotograf att inse att denne bråkar över bilder som är jämställbara med att ha fotograferat grannens knytkalas över buskarna och kräva sin rätt att använda dessa bilder enligt eget tycke och smak.
Lycka till i en rättssal!

Båda parter hade kunnat sköta detta snyggare men i grund och botten vilar hela ansvaret och hela problemet på fotografen!

Så han hade inte lovat att publisera bilderna, vad är då problemet?

Så KGS bilder visade att din fru och någon annan hade hångel......förklara mer hur en fotograf kan fixa till detta i kameran, det måste ju ha skett framför kameran, du kanske ska ta en dialog med din fru i stället för att hacka å fotografen.

Jag var den manlige modellen och det var inte fråga om hångel. Däremot var vi väldigt frimodiga med poser och agerande. En bild tolkas av betraktaren, inte den intention fotografen hade!

En fotograf/grafiker kan få en modell att se död ut eller framställas som en vampyr, jävul eller ängel framför kameran så jag förstår inte den delen av din fråga.

Bifogar bild då jag och modell agerar framför kameran. Betraktaren tolkar bilden som om vi har sex. Det hade vi dock inte. Vi agerade framför en kamera som modeller. That's it!

Bilagor

• edit.jpg
    edit.jpg
    19.7 KB · Visningar: 3,879
Senast ändrad:
...bilder som är jämställbara med att ha fotograferat grannens knytkalas över buskarna och kräva sin rätt att använda dessa bilder enligt eget tycke och smak.
Lycka till i en rättssal! ...

Och vad skulle det vara för problem med det, rent juridiskt? ;-)

Fast nu var historien om just de här bilderna en helt annan och det vet du med, eftersom du var med. Efterspelet var också ett annat och det lämnar jag därhän. Tyckte bara det var lite kul att just Björn startade en tråd på just det här temat med tanke på det. Så jag gav honom en liten passning. Väldigt få hade vetat att det var just han som var "maken" i det fall jag beskrev. Å andra sidan, nu när alla vet det, så borde man kunna tycka att han också ska ha stor förståelse för när det drabbar honom...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar