ANNONS
Annons

Eizo S2243 och Hårdvaru/manuell kalibrering & profilering.

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwild

Avslutat medlemskap
Hej,

Har precis beställt en Eizo s2243 skärm (utan Easypix) och supporten säger att skärmen inte går Hårdvarukalibreras med en iOne Display 2 kalibrator, utan att man Måste ha en Easypix kalibrator!

Enligt Kamera & bild test av bildskärmar < 1000 kr skriver de att man Bör göra en Manuell kalibrering innan man Profilerar. Antar att de menar att man går in i menysystemet på skärmen och justerar färgerna/kontrast innan man gör en ICC profil. Men är inte det samma sak som en hårdvarukalibrering*?

Länk till Kamera och bild testet:
Länk till artikel - Länk till Testet

Stämmer detta?
* Hårdvarukalibrering = Då sköter sig allt automatiskt, alltså man behöver inte ange korrekta värden själv i skärmens menysystem? (Ej i behov av ICC profil?)

Manuell kalibrering = Man justerar färgerna/kontrasten själv i skärmens menysystem.

Manuell kalibrering är vad jag lärt mig samma sak som Hårdvarukalibreing. Har jag lärt mig fel?

Senast ändrad:
Ord ord ord...
Profilering - skärmens profil hanteras i datorn för att visa rätt färger. En skärm med dålig vitbalans och/eller fel ljusstyrka gör att en del av de tillgängliga nyanserna mappas bort. Enbart en profil skapad med profileringsverktyg.

Manuell kalibrering ( som är hårdvarukalibrering) Gör att du kan justera ljusstyrka, vitbalans etc i skärmens hårdvara manuellt innan du skapar en profil med profilerings verktyg. Det gör att färre nyanser mappas bort och du får fler nyamser i tonigar.

Automatisk kalibrering görs med skärmar som har stöd för att man använder en colori/spectrofotometer och programvara för att justera skärmens inställningar i hårdvaran. I många fall har dessa skärmar även sk LUT (Look Up Tables) som lagrar profilen för skärmen så att hårdvaran i dator/grafikort kan jobba med fullt omfång.

Hej,

Har precis beställt en Eizo s2243 skärm (utan Easypix) och supporten säger att skärmen inte går Hårdvarukalibreras med en iOne Display 2 kalibrator, utan att man Måste ha en Easypix kalibrator!

Enligt Kamera & bild test av bildskärmar < 1000 kr skriver de att man Bör göra en Manuell kalibrering innan man Profilerar. Antar att de menar att man går in i menysystemet på skärmen och justerar färgerna/kontrast innan man gör en ICC profil. Men är inte det samma sak som en hårdvarukalibrering*?

Länk till Kamera och bild testet:
Länk till artikel - Länk till Testet

Stämmer detta?
* Hårdvarukalibrering = Då sköter sig allt automatiskt, alltså man behöver inte ange korrekta värden själv i skärmens menysystem? (Ej i behov av ICC profil?)

Manuell kalibrering = Man justerar färgerna/kontrasten själv i skärmens menysystem.

Manuell kalibrering är vad jag lärt mig samma sak som Hårdvarukalibreing. Har jag lärt mig fel?
Med hårdvarukalibrering brukar man mena att man kan styra kalibrering och profilering automatiskt med hjälp av en kalibrator och en mjukvara. Hårdvarukalibrering är ett något missvisande begrepp som kanske hellre borde heta automatisk kalibrering.

Köper du EasyPix till din skärm, så kan du automatiskt kalibrera och profilera skärmen utifrån ett antal parametrar som ljusintensitet, färgtemperatur, gamma och med vissa skärmar kan du välja färgomfång. Du väljer de värden du vill ha och skärmen kalibreras och profileras automatiskt. Du kan ha tre olika profiler som du kan skifta mellan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar