Annons

Egna inställningar i kameran, skärpa osv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Zimsson_1

Aktiv medlem
Har en 400D, har precis upptäckt att jag kan justera skärpa, kontrast, färgmättnad, färgton direkt i kameran. Är det något användbart?
Jag använder ofta bländarprioritet när jag fotar, kanske då förbättra bilderna direkt i kameran med mindre efterbehandling i datorn.

Det kanske är lämpligt vid plåtning av hojar på bana (RR-hojar) att dra upp ett snäpp på allt förutom färgtonen...

Hur gör ni med era inställningar (gäller vid all plåtning inte bara mc-plåtning)

Lite spydigt svar, men hoppas du tar det på rätt sätt :)

Spelar det någon som helst roll hur vi andra gör?

Är du nöjd med dom inställningar du gör så är det väl bara som det ska vara?

Hade det funnits ett "riktigt" värde så hade nog fabriken ställt in det från början, men nu är smaken olika och alla vill inte ha sina inställningar som andra.

Jag tex har allt på 0 eftersom jag inte överhuvudtaget använder Jpeg bilderna til lnågot anant än förhandsvisning i Datorn. Jag fotograferar uteslutande i RAW.

Kalle_B skrev:
Jag tex har allt på 0 eftersom jag inte överhuvudtaget använder Jpeg bilderna til lnågot anant än förhandsvisning i Datorn.

Då kan du ju precis lika gärna ha allt på max, så att förhands-jpeggarna är maxskärpta och mättade med snygg kontrast. En verklig anledning att ha jpeggarna på 0 är ju annars för att ha bästa möjliga utgångsläge för vidare bearbetning av dem.

/jer.

Jewster skrev:
Då kan du ju precis lika gärna ha allt på max, så att förhands-jpeggarna är maxskärpta och mättade med snygg kontrast. En verklig anledning att ha jpeggarna på 0 är ju annars för att ha bästa möjliga utgångsläge för vidare bearbetning av dem.

/jer.

Men eftersom kameran leveraras med 0 och ajg inte har ändrat så är et fortfarande på 0... utgår jag ifrån... jag började med RAW redan första dagen med denna kameeran

Nja, iofs alla som bara plåtar i RAW, dom bryr sig väl inte om JPEG-inställningar.
Poängen var väl att skapa skarpa fina bilder på en gång.
Och jag plåtar i RAW också, när jag ska ta fiiina stillbildsmotiv.
Men på hojåkningar på bana blir det kanske en 300 kort och då blir det mycket i RAW-format.

Jag antar att korrigeringarna bara gäller JPEG-bilderna...

Zimsson_1 skrev:
Men på hojåkningar på bana blir det kanske en 300 kort och då blir det mycket i RAW-format.

Jag antar att korrigeringarna bara gäller JPEG-bilderna...

Men måste du ta fram alla 300 rawbilderna då? Det är kanske bara ett fåtal som egentligen är något att ha. Den större begränsningen är väl annars kanske nedsparningshastigheten av raw-bilder när man motor-fotar och tar en hel följd bilder på en gång. (Eller kanske du menade att det var minneskrävande.)
Och precis som du antar påverkar bara kamerainställningarna jpeg-bilden, och möjligtvis grundinställningen/visningen av raw-bilden (dock ej datat).
Du skriver: Jag använder ofta bländarprioritet när jag fotar, kanske då förbättra bilderna direkt i kameran med mindre efterbehandling i datorn.
Jag förstår inte hur du menar att ditt exponeringsval hör samman med bildinställningerna.
Och: Det kanske är lämpligt vid plåtning av hojar på bana (RR-hojar) att dra upp ett snäpp på allt förutom färgtonen...
Varför inte dra upp färgen också?
Själv kör jag ofta max på allt (skärpa/färgmättnad/kontrast). Det blir maffigare så tycker jag, men det är ju en smaksak. Ibland tenderar den höga kontrasten att sota igen lågdagrar, så den kan man ju hålla ett öga på. Detta gäller E-500 som jag har. Hur din 400D beter sig vet jag ju inte.
Har du annars möjlighet (och tillräckligt minne) kan du ju som jag fota jpg+raw samtidigt. Då har du ju alla möjligheter att fixa till de (förhoppningsvis fåtal) bilder som kanske behandlats lite för ovarsamt av kamerans inbyggda redigering.
Det är mina tips.

/jer.

Kalle_B skrev:
Men eftersom kameran leveraras med 0 och ajg inte har ändrat så är et fortfarande på 0... utgår jag ifrån... jag började med RAW redan första dagen med denna kameeran

350D, 400D och 40D levereras alla med inställningen "standard" och där är skärpan ställd till "3" om jag minns rätt. Inte för att det spelar någon roll för dig.

Jag har relativt nyligen börjat fota i RAW och ser ofta rådet att man skall ha kameran "nollad" men förstår inte riktigt varför. Den lilla bild man ser på skärmen kanske påverkas (har inte testat detta) men den är ju ändå bara en hint om hur det blir i slutändan.

Fördelen med att ställa in bildstilen på något användbart är att OM man skulle gå över i JPG så blir ju bilderna OK direkt ur kameran. T ex om frugan/grabben lånar kameran brukar de slå över till "gröna rutan" och då blir det jpg i alla fall.

Mvh
Anders

Göran, visst har jpg sina fördelar. Jag tror att de allra flesta avancerade användare här på fs kör i RAW och de som inte är "avancerade" har helt enkelt aldrig brytt sig om att experimentera med inställningarna.

Alltså, prova dig fram, det finns säkert en del att vinna på att testa lite olika inställningar. Det är ju som sagts också mycket en fråga om tycker och smak.

Mvh
Anders

Anledningen till att jag kör RAW är inte någon slags "snobbighet" och att jag tycker Jpeg är skit, jag ser klara fördelar med Jpeg, men inte för mig. Jag har den tiden som krävs för att bearbeta en RAW fil och det är trots allt otroliga möjligheter man får med en RAW fil. Hade ajg däremot haft en tidning flåsandes i nacken efter mig med snabba bilder då skulle jag kanske itne köra RAW.

På tal om det, för några veckor sedan ville Expressen att jag skulle plåta en bild åt dom, den skulle levereras så fort som möjligt, jag knäppte faktiskt bilden i RAW+bästa jpeg, men sedan visade sig att ajg hade ingen möjlighet att leverera bilden innan kl 20.00 och det var helt plötsligt ok för tidningen så jag behövde inte Jpeg filen, fixade utifrån RAWen istället.

Jewster skrev:
Och: Det kanske är lämpligt vid plåtning av hojar på bana (RR-hojar) att dra upp ett snäpp på allt förutom färgtonen...
Varför inte dra upp färgen också?
Själv kör jag ofta max på allt (skärpa/färgmättnad/kontrast).
/jer.

Färgtonen var ingen hit att ha på annat än 0. Det blev bara grönt eller rött.
Sskärpa/färgmättnad/kontrast kommer jag testa att ändra när det är ljust ute imorgon,

Fråga: När du maxar skärpa/färgmättnad/kontrast, använder du dom bilder sen eller är det bara för bättre bild på displayen?.

Och jag får köpa mera minne, jag har bara 2 Gb just nu :)

Zimsson_1 skrev:
Färgtonen var ingen hit att ha på annat än 0. Det blev bara grönt eller rött.
Sskärpa/färgmättnad/kontrast kommer jag testa att ändra när det är ljust ute imorgon,

OK, jag insåg inte att du ändrade färgtonen.
Jag trodde du menade mättnaden. Det var det jag hänvisade till.

Fråga: När du maxar skärpa/färgmättnad/kontrast, använder du dom bilder sen eller är det bara för bättre bild på displayen?.

Jag är ofta nöjd med bilderna (maxade värden) direkt ur kameran. Och det mesta vad gäller små justeringar går faktiskt att göra i jpg lika bra som i raw. Tex vitbalansjustering, vilket många verkar tro är omöjligt om man inte har kvar rawfilen.
Fotar ändock nästan alltid jpg+raw för att ha en säkerhetsmarginal om jpeggen inte blir bra. Extrema hög och lågdagrar är tex lättare att rädda ur en rawfil. Sparar även rawfilerna för alla framtida eventualiteter.

/jer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar