Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eget sugklocke stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Komihåg att helst överdimensionera än under, oönskade vibrationer förekommer annars lätt.

Bilagor

• sugstativ31.jpg
    sugstativ31.jpg
    53.6 KB · Visningar: 419
Henri: Går bultarna rakt igenom handtaget?
Fick du borra egna hål eller var det hål där från början?

Vad fick du ge för sugklockan?

/Jocce

Jocce skrev:
Henri: Går bultarna rakt igenom handtaget?
Fick du borra egna hål eller var det hål där från början?

Vad fick du ge för sugklockan?

/Jocce

Ja, bultarna går rakt genom handtaget, borrade själv 6,5mm hål med 6mm bultar&muttrar.

Sugkoppen fick jag ge 20 euro för, dvs typ 200 kronor ungefär, ganska dyr var den, men stark som h-lvete.

spännande, det ser ju riktigt stabilt ut iaf. kan tänka mig att det kan vara bra med kulled på en sån där. blir nog rätt enkelt att räta upp kameran då.

hur är själv huvudet fäst vid plattan?

abrizz skrev:
spännande, det ser ju riktigt stabilt ut iaf. kan tänka mig att det kan vara bra med kulled på en sån där. blir nog rätt enkelt att räta upp kameran då.

hur är själv huvudet fäst vid plattan?

Med en bult. Kulleds-surrogatet skulle egentligen sitta på ett 'heavy-duty' kamera stativ, men jag fick köpa endast huvudet som alla justerings möjligheter fanns på. Det fanns färdigt gengat ett hål i bottnen på huvudet.

Bilagor

• sugkopp4.jpg
    sugkopp4.jpg
    34.4 KB · Visningar: 352
henkka skrev:
Ja, bultarna går rakt genom handtaget, borrade själv 6,5mm hål med 6mm bultar&muttrar.

Sugkoppen fick jag ge 20 euro för, dvs typ 200 kronor ungefär, ganska dyr var den, men stark som h-lvete.

(Ja, jag vet, gammal tråd, men va fan, blev sugen på den här idén igen)

Vart fick du tag i denna sugkopp?

Hur knepigt är det att sätta den på utsidan av bilen, alltså hur plant måste det vara (Funkar lätt välvd yta?)?

/Jocce

Hittade lite intressanta på denna sida:
http://www.esska-teknik.se/s/haevarmssugare.html

Men låter aningens dyrt, då jag tror deras priser är ex moms...

Den/de varianter som är ledade mot varandra måste juh va bra på en bil t.ex. då man kanske inte alltid har en tillräckligt stor plan yta.

Finns även nån variant med större tätningsring, bra om man har en välvd yta.

/Jocce

Perfekt! Detta är precis vad jag behöver!
Men det ska sitta på utsidan på bilen, har sett grymma amerikanska bilder på en dragracingbil som var tagna med dylik utrustning.
Tur att jag har en gammal 300D som duger bra till detta.
Hur lång är sladden på en fjärrutlösare till en dylik kamera?

fjärrutlösare till 300D kan man göra själv väldigt enkelt. Och därmed få sladden så lång som man själv vill ha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar