wfrank
Aktiv medlem
Det här är ett underligt problem, hoppas någon orkar läsa igenom och komma med någon idé vad som kan vara fel.
Ibland när man sparar en mindre JPG från ett fullstort original blir JPG:en obegripligt stor. En liten 400x400 på vilket motiv som helst ska normalt kunna ha bland de högsta kvaliteterna (9-10) och ändå vara under 100kB. Men Ibland går det inte alls. När man ska spara så måste man ändå vrida ner kvaliten till något väldigt lågt (2-3!) för att komma ner i storlek. Och bilden har blivit extremt ful.
Om man frustrerat ändå sparar med högre kvalitet. Stänger ner PS, startar upp igen så är ändå filen alldeles för stor. "Spara som..." ger samma underliga resultat som ovan.
Här är en udda väg runt problemet.
===========================
Om man tar en skärmdump på bilden i den högre kvaliten, gör en ny bild i PS och klistrar in och beskär till önskad storlek så blir bilden alldeles utmärkt. Dvs, NU går det att spara i en hög kvalitet och ändå få ner storleken till runt 100kB.
Problemet händer "då och då", inte alltid alltså, men tillräckligt ofta för att vara klart irriterande. Någon som begriper vad PS har för sig?
Som info så ser min arbetsgång ut ungefär såhär (ganska standard antar jag).
- Har en RAW/CR2-bild som kommer in i PS från ACR. Den kommer som 16-bitars TIFF.
- div redigering, ofta diverse lager osv
- när jag är nöjd/klar: sparar original i full storlek, oftast som PSD.
- flatten image
- förminska (tex 400x400)
- sen Image/Mode/"8 bitars" (annars går det inte spara som JPG)
- sist alltså "Save as..." som JPG. Och då är storleken ibland helt galen.
Jag har CS4 (men tror väl inte det är avgörande)
Ibland när man sparar en mindre JPG från ett fullstort original blir JPG:en obegripligt stor. En liten 400x400 på vilket motiv som helst ska normalt kunna ha bland de högsta kvaliteterna (9-10) och ändå vara under 100kB. Men Ibland går det inte alls. När man ska spara så måste man ändå vrida ner kvaliten till något väldigt lågt (2-3!) för att komma ner i storlek. Och bilden har blivit extremt ful.
Om man frustrerat ändå sparar med högre kvalitet. Stänger ner PS, startar upp igen så är ändå filen alldeles för stor. "Spara som..." ger samma underliga resultat som ovan.
Här är en udda väg runt problemet.
===========================
Om man tar en skärmdump på bilden i den högre kvaliten, gör en ny bild i PS och klistrar in och beskär till önskad storlek så blir bilden alldeles utmärkt. Dvs, NU går det att spara i en hög kvalitet och ändå få ner storleken till runt 100kB.
Problemet händer "då och då", inte alltid alltså, men tillräckligt ofta för att vara klart irriterande. Någon som begriper vad PS har för sig?
Som info så ser min arbetsgång ut ungefär såhär (ganska standard antar jag).
- Har en RAW/CR2-bild som kommer in i PS från ACR. Den kommer som 16-bitars TIFF.
- div redigering, ofta diverse lager osv
- när jag är nöjd/klar: sparar original i full storlek, oftast som PSD.
- flatten image
- förminska (tex 400x400)
- sen Image/Mode/"8 bitars" (annars går det inte spara som JPG)
- sist alltså "Save as..." som JPG. Och då är storleken ibland helt galen.
Jag har CS4 (men tror väl inte det är avgörande)