Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen hemmastudio?

Produkter
(logga in för att koppla)

knut8

Aktiv medlem
Hittade ingen tråd om detta så jag prövar här..

Är det någon som har några bra förslag och idéer på vad man kan tänkas behöva om man vill göra en egen "fotostudio" hemma.
Jag och sambon har köpt hus som skall flyttas in i till sommaren 2008.
Jag har i och med det ett rum över som jag tänkte man kan använda som hemma studio...
Vad är en bra grundutrustning att ha hemma. Plats har jag ju, pengar är det ju värre med, så att köpa toppgrejer för många tusenlappar är nog inte aktuellt.
Jag tänker mest på belysning, bakgrunder, blixtar osv...

Hej!

Om du berättar hur mycket pengar du tänkt lägga ut så är det lättare för oss andra att ge dig relevanta tips...

Vet inte riktigt vilken summa jag kan tänka mig....
Jag har väl tänkt att köpa lite i taget fram till att vi ska flytta in...
Har själv ingen aning om vad belysning och blixtar kostar, hittade dock ett blixt paket på cyberphoto som verkade bra...
Ett slavblixtpaket: Dörr Maxi-slavpaket för Sony och Konica-Minolta systemkameror

Vet inte om det kan vara nåt att ha...
Ang belysning så har jag ingen aning...
Kan man köpa lampor i nån bygghandel eller nåt sånt som funkar till detta ändamål?

Vilken styrka på blixtar ska man ha om man vill prova på att fota i studio hemma?
Räcker det med blixtar eller bör man ha nån form av kraftigare belysning?
Kanske räcker med vanlig takbelysning+blixt eller?

Takbelysning+blixt ger gult + vitt ljus. Vilken del av motivet vill du ha gult och vilken del ska vara vit?

Att blanda ljustyper med olika färgtemperaturer så där ger snabb huvudvärk.

Testa blixt ELLER glödlampa ELLER lysrör ELLER nå't annat.

Läste ett annat inlägg här på FS... om att fota med lysrör som kanske kunde vara ett kul alternativ till det du söker. Särskilt dyrt verkade det inte heller vara. Inget för proffs förmodar jag :) men iaf ett alternativ till varma bygglampor. Jag har dock inte provat lysrör själv men blev trots allt lite nyfiken.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=84967

Senast ändrad:
Kul ide faktiskt, ska ta en funderare på det.
Skulle dock vilja komma över ett par blixtar och sånt också, så man får lära sig det med...
Hur är det med bakgrunder då?
Kan man använda lakan i olika färger eller måste det vara papper eller nån annan duk?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar