Annons

Egen firma?

Produkter
(logga in för att koppla)
fredrik_is

Det finns mycket bra info på RSVs hemsida:
http://www.rsv.se

Leta gärna upp broschyren RSV 295 Skatteregler för enskilda näringsidkare (PDF-fil). Där kan man bl.a. läsa vad som erfordras för att SKM ska betrakta dig som näringsidkare:

Du ska bedriva verksamheten VARAKTIGT, SJÄLVSTÄNDIGT och MED VINSTSYFTE.
 
Du jobbar på ICA och tjänar det du tjänar. Inget konstigt, din arbetsgivare drar skatt som vanligt och du får ut din lön varje månad.

Men du har startat företag också och du skall visa kunderna FA-skattsedeln (på begäran) så de vet att de inte behöver betala din skatt och andra avgifter.
Du drar in 15000 + moms = 18750 kronor.
Om du inte har några utgifter kan du efter avdrag för skatt och sociala avgifter (du gör själv detta) behålla ungefär hälften av de 15000 kronorna (grovt räknat). Dtta är din vinst eller ”lön” (som det egentligen inte heter).
De 3750 kronorna som är momsen skall du också betala in till staten.

Men, du har utgifter på 30000 + moms =37500.
Som nystartad betyder det att du gått 15000 minus detta år.
Då kan du använda dessa 15000 och kvitta (som nystartad) mot din ”vanliga” lön. Säg att du tjänar 100000 före skatt på ICA. Då minskar du denna inkomst med 15000 = 85000 och får då tillbaka lite på skatten eftersom din arbetsgivare har dragit skatt på en lön för 100000 kronor.

Du har också betalt ut 7500 i moms när du köper prylar vilket gör att du skall få tillbaka momsen från staten. Denna moms du betalar när du handlar av en butik betalar butiken in till staten. Momspengarna går runt kan man säga.

I praktiken har du betalat 3750 i ”intjänad” moms till staten och får tillbaka 7500 vilket gör att du har i slutet av året fått tillbaka 7500-3750= 3750 kronor i ”momsvinst”.

Kanske lite klarare?
 
Hans-C skrev:
Som vanligt är det dom grundläggande sakerna jag inte fattar.... Jag har läst som en dåre men fattar fortfarande inte vad FA-skattesedel är till exempel. Jag har ett ordinarie jobb. Låt oss säga att jag startar en ensklid firma idag vid sidan om det ordinarie arbetet. Inga anställda. Jag köper utrustning och material för 30000 kr i år. Jag säljer bilder för 10000kr i år. Vad händer/vad ska jag göra? Och för att krångla till det och jag förstå ännu mindre, jag håller också en kurs och får 5000 kr betalt.:confused:
Det finns i princip två skattsedlar.

1. A-skattsedel om du är anställd (därav A:et). Denna behöver din arbetsgivera för att betala preliminärskatt för dig.

2. F-skattsedel om du är företagare (därav F:et). Denna måste du ha för att själv kunna betala skatt, och en uppdragsgivare måste veta att du har en för att inte tvingas betala preliminärskatt för dig.

Sedan finns vi som både ha en anställning och eget företag. Då är det FA-skattsedel, som egenligen är två skattsedlar, en F och en A, som gäller. Då måste du innan du tar ett uppdrag uppge för uppdragstagaren att du skall använda F-skattsedeln som skall gälla.

För aktiebolag är det annorlunda. Där är du anställd av bolaget. Du som person har då en a-skatsedel. Aktiebolaget har sedan en egen f-skattsedel.
 
Får väl försöka väcka liv i den här tråden igen...


Låt oss säga att man "aldrig" får firman att gå ihop. Är det OK för skattemyndigheten att man då kvittar de små inkomster man har mot lika mycket utgifter (fast man egentligen har mer utgifter), d.v.s. gör nollresultat? (i evighet...)

Tjänar man verkligen något på att göra på detta sätt? Visst, man kan kvitta moms och skatt, men som någon skrev, så får man själv betala in sociala avgifter etc. Det andra alternativet är att inte ha firma, utan sälja som privatperson, då slipper man ju betala sociala avgifter... I vilka lägen är det egentligen lönsamt att ha firma? ...undrar en som aldrig sålt ett dyft...
 
Bjarne,

Två av kraven från Fiscus för att du ska betraktas som näringsidkare är VARAKTIGHET och VINSTSYFTE.

När du startar kontrollerar man det här. Om du senare skulle visa väldigt lågt resultat eller underskott under en följd av år så får du vara beredd på frågor.

En viktig upplysning: du betalar "egenavgifter" på det skattemässiga resultatet. Ingen vinst - inga egenavgifter.

Du skriver: "I vilka lägen är det egentligen lönsamt..."
Om du bar säljer enstaka bilder blir det enligt Fiscus mening aldrig någon firma.
Om du verkligen säljer bilder i någon omfattning har du säkerligen en massa kostnader utöver film, t.ex. för kontorsmateriel, porto, telefon, resor osv., som du vill få avdrag för.

Det finns också en variant "HOBBY", som du kan läsa mer om i broschyren RSV330 Deklarationsupplysningar Löntagare. Du hittar den på http://www.rsv.se eller på skattekontoret.
 
Hej
Du som är "gammal revisor" kan du förklara för mig när man får räkna på den här kulturmomsen eller vad den nu heter, den som är 6%. Det vore ju super om man kunde använda den momssatsen på i alla fall några jobb då och då.

MVH///Killen som köper för lite utrustning så det blir en jävla moms att punga ut.
 
Jag läste just igenom RSV344 om Hobbyverksamhet.

Det jag inte riktigt greppar är avdragsbegreppet...?
Hur funkar det?

Får man dra av summan av de utgifter man haft i verksamheten från det som ska beskattas. Typ, jag tjänar 5000, köper film och framkallning för 2000 och skattar för 3000?
 
Jonas Svedin

Det här med moms var från början väldigt enkelt men är numera riktigt krångligt!

När det gäller 6 % eller står det så här i RSVs handledning för mervärdesskatt 2001:

30.3.22.3 Rättighet avseende fotografier m.m.

Skattesatsen 6 % för upplåtelse eller överlåtelse av rättigheter gäller endast sådana som är skyddade enligt 1, 4 eller 5 % URL, men omfattar inte fotografier, reklamalster, system och program för ADV eller film, videogram eller annan jämförlig upptagning som avser information, jfr 7 kap. 1 § 3 st. 4. ML.

Fotografier är skyddade enligt URL, men omfattas inte av skattesatsen 6 % vid upplåtelse eller överlåtelse av rättighet enligt ML. För all omsättning av fotografier gäller därför skattesatsen 25 %.
 
Någon som vet hur det är med a-kassa om man registrerar firma? Om jag förlorar mitt vanliga 8-17-jobb, får jag a-kassa som vanligt då?
 
Är inte säker på vad du menar... men om du inte har kvar din anställning, utan du försörjer dej på din firma, så kan du gå med i SmåFöretagarnas Arbetslöshetskassa. Tror att man ska va med i 4 år innan man är berättigad till ersättning ifall firman går kapputtski. Kostar en knapp 1000-lapp om året. Väl värt.
 
jag har samma fråga men omformulerad, om jag har fa-skatt och förlorar min anställning kan jag då stämpla medan jag har ett aktivt företag. Tex om jag driver företag på halvtid och har vanlig anställning på halvtid.
 
Hobby !

Vänta här nu ! Har jag förstått det har rätt ??
Var inne på rsv o kollade ( RSV330 Deklarationsupplysningar Löntagare ) om hobby verksamhet. Har jag förstått rätt när jag säger att jag får dra av min nyinköpta F100 på deklarationen ?????? Eller ?
Hjälp ngn!!
 
Det är väl rimligt att du kan dra av en F100. Jag gjorde det just. I bland vill de att man ska ha intäckter för att göra avdrag.
Men i ett uppstartningskede av firma, måste man ju tillåtas att göra större investeringar som på sikt betalar sig?
 
Jag tror att du måste kunna visa upp någon form av inkomst på, att du säljer någonting, som kan berättiga ett avdrag.
Sedan bör du dra av en viss % på 3 eller 5 år.
 
Jonas, jag frågade facket angående ersättning från a-kassa. Här är svaret jag fick:

Reglerna för a-kasseersättning när man har eget företag är att om man
haft företaget jämsides med heltidsarbete under de senaste 6 månaderna
innan arbetslösheten får man fortsätta med företaget i samma omfattning
som innan arbetslösheten utan att det påverkar ersättningen. Dock får
inkomsten från företaget inte översstiga 1 620 kr/vecka.
 
Hej!
När det gäller hobbyverksamhet får du bara dra av underskott med samma summa som du ev tjänat. Har du t ex flera 1000 kvar i underskott får du spara och kvitta mot nästa års intäkter. Du får spara ihop underskott upp till 5 år. MEN en Hobbyverksamhet kan du INTE kvitta mot din vanliga lön, endast intäkter av just hobbyverksamheten. Vill du kvitta mot din vanliga lön måste du ha någon form av näringsverksamhet (firma).

MVH Lotte
 
Enskilt bolag

Jag tycker att det är lättast och bäst att börja med ett enskilt bolag. Inga höga avgifter ,inget kapital (aktiebolag),lätt deklaration och bokföring mm.
Sedan när man har kapitalet kan man ju gå vidare till tex. aktiebolag.
MVH Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.