Annons

Efva Attling är nu fotograf också!

Produkter
(logga in för att koppla)
Forstar inte problemet. Tycker man far titulera sig precis som man behagar. Foto och konst ar ju tatt sammanlankade och konst ar ju nagot som konstnaren i fraga sjalv anser vara konst. Sjalvklart ar EA fotograf om hon sa vill. Anledningen till att du inte blir inbjuden till nagon morgonsoffa som smyckesdesigner ar i forsta hand att du sa vitt jag forstar inte kallar dig sjalv just detta.
Det ar klart att du ska var smyckesdesigner om du vill, du maste bara vaga ta forsta steget...
Ska sla pa tv'n varje morgon med spanning.

Ja man får väl tycka vad man vill.

Ett annat exempel: jag har varit DJ ett x antal år och det är samma sak där. Där många gånger kändisar och kvinnlig fägring (visst finns det undantag) får mer spelningar pga av helt andra kriterier än skicklighet av att kunna mixa och bygga upp ett "set"; och för er som inte är så bekanta inom området är det mycket träning och erfarenhet som krävs för att lyckas med det konststycket.

Då är frågan: skall dessa kunna titulera sig som DJ utan någon som helst kompetens (vilket iofs redan görs)? Frågar ni mig så tycker jag att det krävs lite mer för att kunna göra det. Det bagatellisar och förlöjligar hela "konstformen". Och som nån tidigare skrev bidrar det till inflation.

Ja jag skulle kunna fortsätta att rabbla på hur länge som helst...

Jive skrev:

Då är frågan: skall dessa kunna titulera sig som DJ utan någon som helst kompetens (vilket iofs redan görs)? Frågar ni mig så tycker jag att det krävs lite mer för att kunna göra det. Det bagatellisar och förlöjligar hela "konstformen". Och som nån tidigare skrev bidrar det till inflation.

Ja jag skulle kunna fortsätta att rabbla på hur länge som helst...

Du menar att världen inte är rättvis?

(Kunde inte låta bli.)

/från en som också tycker världen är orättvis ;)

Jag är Fotograf

Intressant tråd...Attling har tydlingen många trådar på sin lyra. För mig var hon känd för "oa hela natten", silversmed och gift med Eva.
Att hon fick sitta i soffan beror nog på att hon är konstnär, kändis och kvinna.
Kvinna gör sig bra i soffan. kändis är beprövad och kan svara på frågor. Konstnär vet vad hon pratar om.
Soffan är ju underhållning.
Kan tänka mig att nån yrkesfotograf bir avundsjuk..
Apropå hantverkare/experter - såg en gång ett hemsnickrarprogram på TV4 där programledaren (Tumell?)pratade med en "expert". Experten sa att man inte ska ha inbrottslock över låsvredet till ytterdörren därför att det kan vara svårt att ta sig ut vid brand!....
Snacka om idiot - undrar om han rekomenderar svängdörr?
Pojkbebisar har blåa kläder och flickor rosa -
Män är chefer och donnan gör sig i soffan (får inte göra bort sig om hon är chef)
Så ser könsrollerna ut och det är nog som det är.

Kan meddela att det inte var Eva A som oade hela natten.. det var en helt annan sångerska som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på

Jive skrev:
Har hört att hon och en del medier titulerar henne som fotograf numer!! För att hon tagit en bild som ska vara med på nån utställning. Så nu får hon sitta i TV-soffor och uttala sig om foto...!!! Vafan kan dom inte bjuda in mig och kalla mig som smyckesdesigner!!! Jag knopade ihop ett kulhallsband när jag gick på dagis...

Jaja, var bara tvungen att avreagera mig.

Läste någonstans i nå'ns profil här på FS för ett tag sedan:
"Har man köpt en kamera,
så e man fotograf...!?"

"Och har man köpt ett piano,
så e man pianist..!?"

Tror ;)
det va så jag läste....!? ;)

:cool:
Undra just vad "Rosa Körberg" håller på med nu för tiden?
Inte fotograferar hon väl....?
:cool:

JAVA skrev:
Rosa Körberg oade hela natten i Attack.
Aha. Då får jag fotografera hela natten(som straff?).

Johan skrev; "Suck, vad less jag blir på den Svenska Jantelagen"
>Jantelagen är en Dansk uppfinning, men älskas också i Sverige.

Jag tror inte att detta har så mycket med ngn slags jantelag att göra.

Yrkesgrupper och sociala aspekter (mm mm mm etc etc etc) smälter idag ihop. Det är ju den tidsanda vi lever i.

Konstnärliga uttryck och då i synnerhet inom avantgardekonsten så ligger man i täten i denna anda (postmodernismen). Då är det inte konstigt att en fotograf på samma gång kan vara en kreatör som nästa gång uttrycker sig i ljud eller rölig bild. Det flyter ihop... För de icke kreaterande individerna i samma samhälleliga anda så kan man tex betrakta att arbete och fritid flyter ihop.. i modernistisk anda så var dessa minst sagt tydligt uppstrukturerade..

Alltså, när en kreatör gör som vanligt är,, alltså ligger i täten i den aktuella tidsandan så skapar detta friktioner mot det tydligt (som vanligt) mer saktagående samhället.. däri ligger alltså argumentet att detta inte har ngt med Jantes lag att göra:)!

MVH Niclas,

Jag fattar heller inte varför folk blandar in jantelagen. Det här handlar snarare om att "man kan tro att man är något när man är något."

Jive skrev:
Jag fattar heller inte varför folk blandar in jantelagen. Det här handlar snarare om att "man kan tro att man är något när man är något."

Som sagt.. Efva A:s kunskaper som fotograf vill jag inte uttala mig.. däremot hennes kunskap som smyckedesigner och silversmed.. där kan jag säga mer och Hon är DUKTIG.. och har hennes smycken är snygga och säljande..

Nej, hon har inte bara lånat ut sitt namn till nån kollektion.. hon ritar och jobbar med den själv!

Jag har sett den åtskilliga gånger.. träffat henne och som sagt.. det är en sjysst och duktig tjej!

Jag har inte läst hela tråden, men tar mig friheten att reflektera över trådens inledning.

Att synas i media inom ett eller annat område handlar inte om att behärska området. Man blir inte en massmedialt etablerad fotograf genom gedigen kunskap och erfarenhet.

Verkligheten är sådan att det gäller att pricka marknadsfönster. Det handlar om att - oavsett kunnande och erfarenhet - komma med rätt bilder vid rätt tidpunkt. så enkelt/simpelt/svårt är det.

Arleklint skrev:
Verkligheten är sådan att det gäller att pricka marknadsfönster. Det handlar om att - oavsett kunnande och erfarenhet - komma med rätt bilder vid rätt tidpunkt. så enkelt/simpelt/svårt är det.

Det kan jag hålla med om...

Re: Sexism?

johanlind skrev:
Rätt typiskt att en man gnäller när en kvinna får uppmärksamhet...

Hade denna tråd sett dagens ljus om en manlig konstnär/silversmed/musiker/mångsysslare "plötsligt" börjat fotografera?

Jag _tror_ att Jante är tuffare mot kvinnor.

Jag bara undrar.

(Samtidigt som man kan undra varför mååånga kvinnor "tvingas" avgå från sina poster (Sahlin, Borelius m fl) men färre män. Fast om detta egentligen är sant eller ej vet jag ju inte så klart, jag bara undrar. Man får väl mejla Claes Borgström...)

Vänliga hälsningar
/Johan
Jag mailar dig mina funderingar eftersom de inte hör till trådens ämne. :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar