Annons

Efva Attling är nu fotograf också!

Produkter
(logga in för att koppla)
Splanky skrev:
Funderingen gäller egentligen själva yrkesgruppen fotograf.
Det krävs en del - självklart i bagaget, vilket vore konstigt annars.

Fotograf är inte enda yrkesgruppen som får experter över natten. Kändisskapet påverkar och gör exponeringen intressant för media. Vinklingen verkar vara ovesäntlig I Attlings fall är det uppenbara relationen och den "spännande" läggningen som spelar in. Tror jag iallafall.. Att ta in henne som fotograf var nog bara ett svepskäl. Syniskt av mig, men det känns så.

Det finns också otroligt duktiga fotografer som ej arbetar i yrket. Kan de titulera sig fotograf?
Anser att du har rätt i alla dina påståenden ovan.

Svaret på den avslutande frågan är ja.

/ E

Sexism?

Rätt typiskt att en man gnäller när en kvinna får uppmärksamhet...

Hade denna tråd sett dagens ljus om en manlig konstnär/silversmed/musiker/mångsysslare "plötsligt" börjat fotografera?

Jag _tror_ att Jante är tuffare mot kvinnor.

Jag bara undrar.

(Samtidigt som man kan undra varför mååånga kvinnor "tvingas" avgå från sina poster (Sahlin, Borelius m fl) men färre män. Fast om detta egentligen är sant eller ej vet jag ju inte så klart, jag bara undrar. Man får väl mejla Claes Borgström...)

Vänliga hälsningar
/Johan

Det var ju mânga fler "kändisar" om deltog i samma fotoprojekt. Papa Dee bland annat plus en massa modedesigners mm.
Sâg en lista nâgonstans. sâ det är väl lite otur / tur för Efva att hon blev utvald att vara fotograf i denna soffan, som jag inte vet vad det är för nâgot.

Kvinnor blir alltid hårdare ansatta och granskade - framförallt av media, men också på poster där de har en chefsposition. Tyvärr agerar många kvinnor "hårdare" än nödvändigt för att markera och visa att de duger. Kanske ett måste, men kan också bli väldigt fel.

Om vi nu ser till ämnets röda tråd, så har jag faktiskt inte sett någon bild av Attling. Så jag skall väl egentligen inte lägga någon aspekt om hennes duglighet i det fallet.

Jive skrev:
Har hört att hon och en del medier titulerar henne som fotograf numer!!
Hon har tagit bilder med kamera alltså är hon fotograf. Min mamma har också fotograferat så hon är också en fotograf. Till och med min 5-åring kan titulera sig fotograf!

Du är bara avundsjuk för att du inte får breda ut dig i TV-soffor om nu det skall vara något att sträva efter ...

Idag kan vem som helst kalla sig fotograf. Helt efter eget tycke. Jag ser inga problem med att EA kallar sig fotograf. Det är väl bara trevligt.

Jag förstår dock de yrkesfotografer som ser i problem i den inflation som detta kan leda till. Hur skall en yrkesfotograf genom sin titel kunna visa att han/hon har mer erfarenhet i bagaget än en person som amatörfotograferat i två år och som säljer sig som fotograf.

Yrkesfotografen kan naturligtvis skriva just "yrkesfotgraf" på visitkortet men det kanske inte heller blir så bra. Det är inget som hindrar en person som tjänar pengar på sitt fotograferande ("proffs" eller inte") att kalla sig yrkesfotograf.

Skulle det inte vara en bra idé - och kvalitetsäkring för kunden - om t.ex SFF diplomerade fotografer som kunde visa på ett antal års erfrenhet, genomgått prov för att visa att han/hon har tillräckliga teoretiska kunskaper. Titeln skulle då kunna bli "diplomerad fotograf" eller "SFF-diplomerad fotograf".

/F

Fredrikpersson skrev:

Skulle det inte vara en bra idé - och kvalitetsäkring för kunden - om t.ex SFF diplomerade fotografer som kunde visa på ett antal års erfrenhet, genomgått prov för att visa att han/hon har tillräckliga teoretiska kunskaper. Titeln skulle då kunna bli "diplomerad fotograf" eller "SFF-diplomerad fotograf".

/F

Vad är problemet? En fotograf har bilder att visa upp för en möjlig kund. Om kunden köper en redan färdig bild är problemet ännu mindre.

Jag är en fotograf! :)

Jag kallar mig alltid för fotograf när jag känner för det och när jag tycker det passar. När jag vill snitsa till det lite extra brukar jag även kalla mig för "professionell fotograf".

Men nu plåtar jag ju en hel del, och så säljer jag bilder i olika sammanhang (jag är dock inte yrkesfotograf). Så jag kanske kan göra det med gott samvete - tycker jag! ;-)

johanlind skrev:
Vad är problemet? En fotograf har bilder att visa upp för en möjlig kund. Om kunden köper en redan färdig bild är problemet ännu mindre.

Visst är bilderna det bästa att titta på när man väljer fotograf och i praktiken ger sig fotografvalet säkert ofta på det sätt du beskriver. Men jag tror att det finns situationer där du som privatperson eller företagare skall köpa fototjänster och snabbt vill kunna sålla ut de som inte är "diplomerade" för att försäkra dig om en viss miniminivå på t.ex erfarenhet.

Egentligen är det väl inte inte i första hand för att välja mellan proffs eller amatör som en ny titel skulle kunna hjälpa. Snarare för att kunna välja bland proffs.

En annan - och kanske viktigare - aspekt som någon sorts "auktorisationskrav" skulle kunna fylla är att stoppa den eventuella urvattning av fotograftiteln är utsatt för. Att ha någon form av auktorisation är vanligt i andra yrken. Är det någon som går till en icke legitimerad optiker?

Min tanke med "förslaget" var att en auktorisation skulle försäkra kunden om viss erfarenhet och kunskap hos fotografen. Och ge fotografen ett bra skäl att kanske ha lite högre priser än en icke auktoriserad fotogarf Bilderna skulle även med ett sådant system vara det viktigaste urvalskriteriet.

/F

Ja minns diskussionerna om EA i samband med att hon blev känd här hemma som smyckedesigner/silversmed.. Det var ett antal människor som genast började käbbla att enda anledningen till att hon sålde var hennes kändisskap.. Så orättvist.. För hennes smycken var tuffa och välgjorda.

Det roliga var när hon fick förfrågan från något galleri/butik i USA som ville börja sälja hennes smycken.. Där sålde hon definitivt inte på sitt kändisskap där var det hennes design som talade.

Det här är en duktig kreativ tjej som designar smycken, glasögonbågar, nån glaskollektion.. och tydligen nu också ingår i något fotoprojekt..

Fredrikpersson skrev:
Visst är bilderna det bästa att titta på när man väljer fotograf och i praktiken ger sig fotografvalet säkert ofta på det sätt du beskriver. Men jag tror att det finns situationer där du som privatperson eller företagare skall köpa fototjänster och snabbt vill kunna sålla ut de som inte är "diplomerade" för att försäkra dig om en viss miniminivå på t.ex erfarenhet.

Egentligen är det väl inte inte i första hand för att välja mellan proffs eller amatör som en ny titel skulle kunna hjälpa. Snarare för att kunna välja bland proffs.

En annan - och kanske viktigare - aspekt som någon sorts "auktorisationskrav" skulle kunna fylla är att stoppa den eventuella urvattning av fotograftiteln är utsatt för. Att ha någon form av auktorisation är vanligt i andra yrken. Är det någon som går till en icke legitimerad optiker?

Min tanke med "förslaget" var att en auktorisation skulle försäkra kunden om viss erfarenhet och kunskap hos fotografen. Och ge fotografen ett bra skäl att kanske ha lite högre priser än en icke auktoriserad fotogarf Bilderna skulle även med ett sådant system vara det viktigaste urvalskriteriet.

/F

Lite OT men iaf

Ngn typ av ”auktorisation” känns helt orimlig med tanke på hur många stilar det finns inom fotografin och hur i hela världen skulle en sån ”auktorisation” gå till? Hur och vad skulle mätas?

Finns väl ingen bättre ”måttstock” än att visa vad man kan genom sina bilder…eller?

Hahahaha vilken rolig tråd. Att det finns så avundsjuka människor. Eller om det inte är avundsjuka; vad är det som retar upp er? Handlar inte trådskaparens utfall mer om att ifrågasätta kändisskap i dagens kultur än att vilka kriterier som ska ligga till grund för att kalla sig fotograf?

Först när jag läste tråden kom jag att minnas en artikel jag läst om ungefär samma sak fast då fick hon inte vara silversmed...

Så här skrev Sveriges Radio för ett tag sedan:

"Idag en av våra mest välkända silversmeder som designar smycken åt bl.a. Madonna. Designar nu även glas och glasögon. Tidigare modell, programledare i tv och artist. Sjöng i popgruppen X-models och skrev hiten ”Det finns bara en av oss”.

– Mina spännande upplevelser i livet från fotomodell till popsångerska till designer är starkt förknippade med musik. Jag ska prata om det och spela musik med röster som berör mig."

Andreas U skrev:
Lite OT men iaf

Ngn typ av ”auktorisation” känns helt orimlig med tanke på hur många stilar det finns inom fotografin och hur i hela världen skulle en sån ”auktorisation” gå till? Hur och vad skulle mätas?

Finns väl ingen bättre ”måttstock” än att visa vad man kan genom sina bilder…eller?

Bilderna inte skulle bedömas i en auktorisation, om det var så du hade förstått mitt inlägg. Det har jag aldrig avsett eftersom det faller på sin egen orimlighet.

Jag tror däremot att det går att hitta massor av bra och mätbara kvalifikationer. Antal år i branschen, kunskap om ljussättning, färghantering, redigering osv.

/F

Fredrikpersson skrev:
Bilderna inte skulle bedömas i en auktorisation, om det var så du hade förstått mitt inlägg. Det har jag aldrig avsett eftersom det faller på sin egen orimlighet.

Jag tror däremot att det går att hitta massor av bra och mätbara kvalifikationer. Antal år i branschen, kunskap om ljussättning, färghantering, redigering osv.

/F

Det som är lite tröttsamt är väl egentligen dagens fixering vid "kändisar" där dom uppträder som allsköns experter i olika tv-soffor?

Vg begreppet fotograf så är det väl egentligen ganska enkelt? Fotografer är vi alla som fotograferar, sedan kan man vara amatör som fotograferar det man vill för sitt stora nöjjes skull, eller yrkesfotograf och fotografera det andra är beredda att betala för. Vilken typ av fotograf man är säger däremot inget om kvaliteten på bilderna som tas. Man skulle till och med kunna påstå att yrkesfotografen blir amtörfotograf när han ägnar sig åt egna bilder och projekt utan betalning. Eller att amatörfotografen är en yrkesfotograf när han fotograferar bilder som han eventuellt säljer.

Detta att dela upp i amatör eller yrkes/proffs när det gäller "konstnärliga" uttrycksmedel och tro att dessa begrepp står för någon form av kvalitetsskillnader, om nu någon gör det, är bara löjligt.

Det är väl egentligen kändisskapets roll som experter i olika avseenden som är det sjuka.
Att kändisskapet ligger till grund för en bred och proffesionell kunskap inom alla områden.

Vi kanske skall kontakta Naken-Janne och fråga om bländarinställningen vid nästa plåtning av produkter.... :)

alf109 skrev:
Det som är lite tröttsamt är väl egentligen dagens fixering vid "kändisar" där dom uppträder som allsköns experter i olika tv-soffor?

Detta att dela upp i amatör eller yrkes/proffs när det gäller "konstnärliga" uttrycksmedel och tro att dessa begrepp står för någon form av kvalitetsskillnader, om nu någon gör det, är bara löjligt.

Jag håller med om att titeln fotograf är fritt användbar och att den som känner för att kalla sig för fotograf gärna får göra det.

Mina tankar kring "diplomerad fotograf" siktar mest in sig på det faktum att många personer faktiskt lever på sitt fotograferande och att de skall få en möjlighet att skaffa sig en titel som skiljer ut dem från t.ex. en ibland extraknäckande amatörfotograf. Därmed inte sagt att bilderna med nödvändighet blir bättre om de görs av en dipl. fotograf.

Med "kvalitetsäkring" siktar jag inte på några som helst konstnärliga aspekter och kvaliteten på dessa. Det är kvaliteten på det rena hantverket bakom bilderna som jag avser.

/F

Fredrikpersson skrev:
Jag håller med om att titeln fotograf är fritt användbar och att den som känner för att kalla sig för fotograf gärna får göra det.

Mina tankar kring "diplomerad fotograf" siktar mest in sig på det faktum att många personer faktiskt lever på sitt fotograferande och att de skall få en möjlighet att skaffa sig en titel som skiljer ut dem från t.ex. en ibland extraknäckande amatörfotograf. Därmed inte sagt att bilderna med nödvändighet blir bättre om de görs av en dipl. fotograf.

Med "kvalitetsäkring" siktar jag inte på några som helst konstnärliga aspekter och kvaliteten på dessa. Det är kvaliteten på det rena hantverket bakom bilderna som jag avser.

/F

En ”kvalitetssäkring” känns även det helt orimlig, vad skulle definiera kvaliteten?
Och ffa - vad får dig att tro att proffsfotografer känner sig ”ihopblandade” med amatörer och kliar sig
i huvudet för att dom inte känner sig tillräckligt legitimerade?

Jag känner iofs igen temat/frågeställningen men har aldrig träffat ett proffs som ser detta överhuvudtaget som ngt problem.

/ A

Re: Sexism?

johanlind skrev:
Hade denna tråd sett dagens ljus om en manlig konstnär/silversmed/musiker/mångsysslare "plötsligt" börjat fotografera?

Jag _tror_ att Jante är tuffare mot kvinnor.
Ett anekdotiskt exempel på en kille med samma problem är dock Peter Stormare. Den anledning han uppgett för att inte vilja flytta tillbaks till Sverige är att folk inte tar hans musikkarriär på allvar här... vi ser honom bara som en skådis.

Inte så konstigt egentligen eftersom han är mycket mer känd här än i staterna. Ett okänt namn har fördelen att det kan användas till vad man vill, men att förändra den associerade kategoriseringen av ett känt namn är svårare.

Senast ändrad:
Bara minnas tillbaka till pluggets dagar...

Där de som var riktigt duktiga på en idrott ofta inte var mycket sämre på allt annat gympan erbjöd.

Därmed inte sagt att de sämre var utdömda på livstid, men som sagt... De duktiga lirarna hadde många strängar på sin lyra.
Man hör ju också många elitidrottsmän som nästan hänvisar till slumpen att det blev deras idrott och inte någon annan idrott.

Och sedan det här att inte vi grabbar skulle drabbas av jantelagen... Vet inte riktigt. Skulle "Bingo" vara en kvinna, skulle han säkert slippa placeras i ett visst fack.
Man behöver inte ens särskilja det som en könsfråga... kolla bara "Jens Assur", som också drabbades av jantelagen.
Var det hans ålder, var det den plats han tog som var ämnad för... bla bla bla..

Människan är väl bara helt enkelt en girig, misstänksam, missunsam och allmänt taskig varelse!

Tack och lov finns det ju avarter av oss...

Oj, vad kul att det var så många som reagerade på mitt lilla vredesutbrott!

Nu var det kanske inte just E.A. som jag retade mig på mest, även om det var hon som triggade igång reaktionen. Utan jag har länge retat mig på att just kändiskap väldigt ofta betyder mer än kunskap,skicklighet och ibland också känsla. Samma fenomen finns ju som bekant inom många andra områden också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar