Niclasfoto skrev:
.........Det jag saknar i hennes bilder (som nästan vanligt är i samtidsmodern konst, idébaserade och konseptuella bilder) är en vidare substans som också binder en bilds kvaliteter till konseptet.
Lite djupare tankar.. för den som orkar.
Varför uttrycka sig visuellt om det endast är själva konseptet är det centrala ? Jag måste erkänna att jag kan se det som ett missbruk av ett klassiskt medium, när man använder ett medium för att bara poängtera ett konsept eller en idé. Jag tycker att det också blir verkligt osmart att inte nyttja de visuella kvaliteterna som en bild kan ha för att förstärka ett uttryck eller ett konsept. Fotografiet blir liksom ett sätt att bara rättfärdiggöra presentationen!!
Ett konsept och/eller en idé är ngt hypotetiskt-teoretiskt enligt mig. Det kan lika gärna presenteras på ett papper med ord. Men det slår ju inte lika effektivt in i betraktaren som en visuell 2,dim. bild. Då blir det helt obegripligt för mig att inte nyttja en bilds möjliga potential för att förstärka ett teoretiskt närvarande budskap. Men vad är väl inte typiskt för den konseptkoncentrerade samtid (postmodernismen) vi lever i om inte det faktumet att man faktiskt förnekar de klassiska estetiska fundamenten!!!
MVH Niclas,